Donedávna som poznal verziu iba s manuálnou prevodovkou a pohonom prednej nápravy. Fiat Freemont sa však predáva aj s pohonom oboch náprav a automatickou šesťstupňovou prevodovkou. Keďže sme si hlavné pre a proti vysvetlili už v prvom teste, budeme sa venovať viac iba motoru, prevodovke a nakukneme aj do výbavy.
Začnime rovno od výbavy, pretože Freemont práve v tejto oblasti príjemne prekvapil. Sedel som vo v stupni Black Code, ktorého súčasťou sú 19 palcové čierne disky a zatmavené predné svetlomety. V spojení s atraktívnou červenou metalízou Freemont pôsobil troška športovo, dokonca niektorí moji priatelia si prvotne mysleli, že som domov priviezol Dodge Journey SRT, a v podstate ďaleko od pravdy neboli, exteriér naozaj ohromil.
V kabíne sa to len tak hemží natrieskanou výbavou. Pred očami mám opäť kvalitne vyzerajúcu palubnú dosku, tentokrát dokonca bez diery pod centrálnym LCD displejom, ten je totiž väčší a ponúka viacero funkcií. Prestavovanie klimatizácie je stále rovnako usporiadané (teplota/intenzita klímy ovládačmi, cirkulácia a rozšírené možnosti dotykovo cez LCD monitor), zato však vďaka väčšej uhlopriečke multimediálneho systému a kvalitnejšej grafiky sa stáva nastavenie komfortnejšie.
Vzadu sediaci pasažieri sa môžu tešiť na výklopný monitor, na ktorom môžete pozerať DVD filmy, cez externé káble pripojiť aj herné konzoly a samozrejme počúvať hudbu. Zvuk je možné prehrávať buď cez kvalitnú audiosústavu alebo pomocou dvoch bezdrôtových slúchadiel. Spolucestujúci si veľmi pochvaľovali úroveň komfortu, ktorú im Freemont poskytol. Vodič sa rýchlo spamätá, Freemont totiž hrá na prvý dojem.
Vráťme sa k začiatku, preberám kľúče od auta. Páči sa mi zvonka a len pevne verím, že to nebude všetko. Sadnem za volant, obzerám sa a ústa sa mi ešte viac rozširujú do úsmevu. Kútiky sa začnú zužovať každým kilometrom odjazdeným spoza volantu. Freemont ma bohužiaľ sklamal hneď v niekoľkých aspektoch. V prvom rade automatickou prevodovkou. Tá sa správa prinajmenšom divne, akoby sa nespoliehala na dostatočný krútiaci moment motora a zakaždým, kedy čo i len trošku stlačíte plynový pedál, podraďuje na nižší stupeň.
Zisťujem, či som neprehliadol športový režim, avšak ten tu ani nie je, akurát tak sekvenčné radenie do bokov na páke prevodovky. Aby stále nemenil šesťstupňový automat prevody, musíte udržiavať konštantnú rýchlosť a vyhýbať sa kopcom, pričom je jedno, či klesajúcim alebo stúpajúcim. Celé to zachraňuje dynamika. Hoci auto hučí, prevodovka troška váha po kick-downe, kedy preradiť na ďalší stupeň, ale auto sa vie zahryznúť do asfaltu. Podiel na tom hrá pohon všetkých kolies. Najefektívnejšie sú rozjazdy.
Správne tušíte, že hyperaktívna prevodovka dvojlitrovému Multijetu znepríjemnila konzum nafty, našťastie však v priemere o pollitra viac ako v prípade manuálnej prevodovky. S piatimi osobami na palube pri ceste do Košíc z Bratislavy si pýtal Freemont 8,3 litra na 100 km. Hodnoty na palubnom počítači sa veľmi rýchlo menili, na diaľnici stúpal apetít aj na 10 litrov, no druhá polovica cesty strávená na okreskách skresala defenzívnou jazdou konzum na 6,3 litra.
Na krátko som sa bol s Freemontom vyšantiť aj v teréne. Je to klasické SUV bez uzávierky diferenciálu a tak treba rátať, že pohon všetkých štyroch kolies oceníte hlavne v blatistom teréne alebo pri výjazdoch do kopcov. Nečakajte však žiadneho Cliffhangera. Taktiež, Freemont s väčšou istotou jazdí v zákrutách, no mám na mysli v zhoršených adhéznych podmienkach, nie že by to bol atlét. Váhu vozidla cez dve tony neoklamete.
Kúpa tohto vozidla znamená zmierenie sa s vyššie popísanými nedostatkami. Keď si však odmyslíte tú prevodovku, potom neexistuje relevantnejšie mínus, prečo pouvažovať práve o Freemonte. Na škodu veci je fakt, že pokiaľ túžite mať 4x4, potom vám neostáva nič iné ako kúpiť si Freemonta s automatom. S manuálnom nie je k dispozícii.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1956 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 125 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 350 / 1750 - 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 184 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,1 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 9,6 / 6,0 / 7,3 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4888 / 1878 / 1691 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 145 / 540 / 1461 |
Objem nádrže (l): | 80 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 2004 / - |