Automobilka Fiat uviedla v roku 2015 novú generáciu najväčšieho úžitkového vozidla vo svojej ponuke, model Ducato. Medzi množstvom rôznych karosárskych konfigurácií vznikli tiež osobné verzie zameriavajúce sa hlavne na prepravu osôb. V prípade Fiatu Ducato ide o variant Combi alebo honosnejší mikrobus Ducato Panorama Flexfloor.

[adsense]

My sme si vyskúšali práve ten druhý vo verzii L2 (5413 mm) H2 (2524 mm) a v osemmiestnom zložení. Priatelia, poviem vám, toto je hotový pártybus. Má síce pár chybičiek. K tým sa dostanem postupne. Začnem zovňajškom.

Už na prvý pohľad táto dodávka vzbudzuje mimoriadne dobrý dojem. Nejde len o novú prednú masku s úzkymi svetlami LED pod hlavnými svetlometmi. Tá je v podstate až na lakovaný nárazník totožná s ostatnými Ducatami, no páči sa mi tiež tmavá šedá metalíza, zatmavené bočné okná a hliníkové disky. Celkový dojem hodnotím veľmi pozitívne. Ducato vyzerá na luxusný diaľkový mikrobus.

Fiat Ducato Panorama FlexFloor L2H2 3.0 MTJ

Miernym sklamaním pre mňa bol pohľad na palubnú dosku. Sedím síce v dodávke, avšak nemôžem si pomôcť, archaické stvárnenie palubného počítača patrí dávno do dôchodku. Plastový panel ponúka množstvo praktických odkladacích priestorov, vrátane držiakov na nápoje, podložku na zošit, či viacero krytých schránok.

Náš model disponoval slušnou výbavou, ktorá okrem iného obsahovala navigáciu, automatickú dvojzónovú klímu so zvlášť nastavením vetrania pre každého cestujúceho vzadu. Vodič ocení tempomat, elektrické nastavenie štyroch vonkajších spätných zrkadiel, či parkovacie senzory s kamerou umiestnenou v treťom brzdovom svetle. Jej premietanie obrazu však nie je najlepšie a senzory sú nastavené veľmi citlivo. To znamená, že cúvate, cúvate a nič nepípa. Potom zrazu nastane takmer okamžite súvislý tón. Detekcia prekážky by mohla byť akusticky lepšie odstupňovaná.

Fiat Ducato Panorama FlexFloor L2H2 3.0 MTJ

Za volantom som si veľmi dlho hľadal ideálnu polohu na sedenie. Sedadlo je totiž pomerne chabé v prestavovaní. Dalo mi veľa námahy nastaviť výškový posed, potreboval som na to príručku. Na želanie sa vodičove sedadlo dodáva vyhrievané, odpružené s nastaviteľnou bedrovou opierkou. My sme testovali model s dvoma sedadlami vpredu, v opcii je tiež stredné, ktoré sa dá preklopiť a používať aj ako pracovný stolík.

Volant ponúka zasa iba výškové rozhranie, čo pre osoby s kratšími rukami nemusí byť pohodlné. Keď som si našiel kompromisné riešenie za volantom  a pustil sa do jazdy na dlhšiu trasu, nič mi už neprekážalo. Radiaca páka manuálnej šesťstupňovej prevodovky sídli pekne blízko ruky a dokážete ňou radiť i s opretým lakťom na opierke vodičovho sedadla.

Fiat Ducato Panorama FlexFloor L2H2 3.0 MTJ

Fiat Ducato FlexFloor nie je len o vodičovi, vlastne sa tu konštruktéri sústreďujú na cestujúcich, ktorým sa snažili dožičiť pohodlnejšie cestovanie ako v autobuse. V podstate sa im to na deväťdesiat percent podarilo. Zvyšných desať percent sa dá prikúpiť. Mám tým na mysli prídavné kúrenie. Naše testovacie Ducato ním nebolo vybavené, a tak už od druhého radu sa pasažieri sťažovali na slabé teplo, v treťom rade žiadali čaj s rumom a v štvrtom rum s čajom.

Dobre ste čítali, verzia FlexFloor L2H2 poskytuje flexibilné prestavovanie každého sedadla, čím umožňuje vytvoriť štyri rady s uličkou. Práve som načal oných 90% spokojnosti. FlexFloor viete prestaviť podľa vlastných potrieb z mikrobusu na dodávku a späť. To vďaka vybratiu sedadiel, ich posuvu, prestavenia alebo otočenia. V mikrobuse razom môžu šiesti ľudia cestovať ako v kupé vlaku, prípadne ako v autobuse pričom je medzi nimi, alebo vedľa nich ulička. Pritom tu ostáva priestor na batožinu v rozmedzí 1000 až 2500 litrov.

Fiat Ducato Panorama FlexFloor L2H2 3.0 MTJ

Okrem flexibilného rozloženia sedadiel sa každý pasažier môže spoľahnúť na nastavenie sklonu operadla, lakťovú opierku, či spomínané výduchy klimatizácie. V streche sú zabudované plastové „vrecia“ pre odloženie drobností. Do kabíny nastúpia pasažieri cez pravé bočné výsuvné dvere. Ako bonus pre pohodlnejšie nastúpenie slúži vysúvateľný schodík. Na palubu tak nebudú mať problém nastúpiť ani osoby s obmedzenou pohybovou schopnosťou.

Najvýkonnejší motor 3.0 MTJ, ktorý sa nachádzal pod kapotou testovaného Ducata sa dodáva iba vo verzii L2H2. Spriahnutý je so šesťstupňovým manuálom a sila 130 kW sa prenáša na kolesá prednej nápravy. Nepočítal som s extrémnou kultivovanosťou a preto ma Ducato v tomto smere celkom potešilo. Zvuk naštartovaného motora otravuje uši iba za studena, potom sa utlmí na dostatočnú úroveň.

Fiat Ducato Panorama FlexFloor L2H2 3.0 MTJ

Z deväťdesiatlitrovej palivovej nádrže vyčerpáte naftu za prázdneho stavu vozidla a do rýchlosti 120 km/h zhruba po tisícke prejdených kilometrov. Ducato vie naozaj jazdiť i s takto objemným motorom úsporne, ak využijete celý hmotnostný potenciál a zaplníte všetky sedadlá pasažiermi, tak za rovnakých podmienok jazdí so spotrebou maximálne do 11 litrov nafty na 100 km. Tu sa bavíme o mikrobuse, čiže apetít vozidla je viac, než pozitívny.

Z luxusného cestovania uberá aerodynamika Ducata. Rozumiem, že s vysokým a hranatým autom nemali dizajnéri ľahkú úlohu, takže hlasne znejúci obtekajúci vzduch okolo karosérie od 110 km/h plne akceptujem. Ducato je však pekne „hluché“ na návaly bočného vetra a to aj v nezaťaženom stave.

Fiat Ducato Panorama FlexFloor L2H2 3.0 MTJ

Manipulácia v stiesnených podmienkach vodičovi nebude prekážať. V tomto aute sedíte pekne vysoko nad vozovkou, máte kvalitný posilňovač riadenia a výborný polomer otáčania (v závislosti od verzie 11 až 14,3 m) sa aj parkovanie stáva jednoduché. V spätných zrkadlách vidíte od zadného kolesa až po strechu bez toho, aby ste ich museli prestavovať.

Na jazdné vlastnosti som sa príliš v tomto teste neupínal. Predsa len mám dočinenia s ťažkým, vysokým a veľkým autom. No svižný motor, dobre odstupňovaná prevodovka a výborná prehľadnosť mi dožičili často dosť odvahy robiť podobné predbiehacie manévre ako s osobným autom. Ducatu však takáto jazda nesedí, oveľa radšej si to pradie cestami v súvislej kolóne s inými autami.

Fiat Ducato Panorama FlexFloor L2H2 3.0 MTJ

Napokon ostáva zhodnotiť cenu. V akciovej cene začína Ducato Panorama FlexFloor čiastkou 19 759€, avšak pod kapotou bude mať iba dvojlitrový diesel a karosériu L1H1. Ten náš kúsok L2H2 s daným motorom stojí v základe po akcii 22 812€ (normálne 29 360€), no vo výbave nemáte kopu prvkov, ktorými disponoval testovaný kúsok.

[adsense]

Na vašom mieste by som si pripravil aspoň 30 tisíc a potom už bude vyzerať a slúžiť toto auto ako má. Do slabšieho agregátu neodporúčam ísť, hlavne ak plánujete využívať Ducato na dlhé cesty. Každý jeden cent vám pri podnikaní toto auto vráti!

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 2999
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 130 / 3500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 400 / 1400
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 166
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h -
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): - / - / 8,0
Spotreba počas testu (l/100km): 9,0 až 11,0
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 5413 / 2050 / 2524
Batožinový priestor - min./max. (l): 1000 / 2500
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 2350 / 950

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.