Fiat síce označuje tento model ako štvrté pokračovanie, no v skutočnosti ide vlastne o výrazný facelift dizajnu a interiéru. Silueta karosérie zostala zachovaná. Predná maska dostala kompletne nové stvárnenie, Dobló akoby sa usmievalo. Bočné a zadné partie verzie s predĺženým rázvorom náprav príliš oči nepriťahujú. Nezabúdajme však na fakt, že Dobló je veľkopriestorová dodávka, ktorá musí v prvom rade previezť komfortne pasažierov alebo pojať množstvo tovaru do seba.

[adsense]

Náš testovaný model s predĺženým rázvorom náprav je len jedna z viacerých možných konfigurácií. Máte ešte na výber menší model Panorama s možnosťou prepravy siedmich cestujúcich a potom úžitkové varianty, ktoré okrem iného dostanete s nákladovou, či lepenkovou plošinou. Sú k dispozícii dva rázvory a dve výšky. Ja len celkom dobre nechápem logike, prečo naše predĺžené Dobló Panorama XL nejde vybaviť s tretím radom sedadiel. Prečo je to výsadou iba kratšieho Dobló Panorama?

Fiat Dobló Panorama XL 1.6 MultiJet

Priblížme si niekoľko dôležitých rozmerov pre predstavu, koľko miesta Dobló Combi poskytuje. Niekoľkokrát som spomínal predĺžený rázvor 3105 mm, to je o 350 mm viac ako má Panorama. Vnútri to poznať hlavne na batožinovom priestore. Jeho základný objem činí 1050 litrov, po sklopení zadných troch samostatných sedadiel zvyšujete kapacitu na 4000 litrov. Musíte byť však pripravení na výrazný schod, pretože sedačky nejdú sklopiť do podlahy. V každom prípade menší gauč v tomto aute preveziete s ľavou zadnou.

Na dodávky kladú podnikatelia veľký dôraz z hľadiska flexibility. Dobló sa v štandarde predáva s posuvnými bočnými dverami na oboch stranách, môže mať zvýšený podvozok alebo spevnenú zadnú nápravu. Tu to nekončí. Zadné výklopné veko viete nahradiť za príplatok asymetricky delenými dverami, ktoré sa otvárajú do uhla 180 stupňov. Užitočná na nich je kľučka z plastu. Na potiahnutie tejto páčky vyviniete minimum sily, stačí malíček, to uvítate pri držaní ťažšieho nákladu na rukách.

Fiat Dobló Panorama XL 1.6 MultiJet

S príchodom faceliftu sa veľa zmien na palubnej doske nedočkáte. Za tie roky výroby ju dosť poznačil čas. Ide napríklad o klimatizačný panel, ktorý tvarovo pripomína ten z modelu Stilo predávaného pred desiatimi rokmi. Nepoteší ani ovládanie palubného počítača jediným tlačidlom a ani jeho samotné premietanie informácií. Táto grafika by si zaslúžila ísť do dôchodku. Ostatne, asi najviac mi však prekáža zlý posed za volantom. Sedíte dosť ďaleko od dverí, čo v prípade dlhších ciest nie je pohodlné, pretože nemáte kam oprieť lakeť.

Z naftových motorov pre Dobló je agregát 1.6 MultiJet jedinou možnosťou pod kapotu v prípade predĺženého variantu. Opäť trošku na škodu veci, pretože na väčšie vozidlo by slušala opcia 2.0 MultiJet, nakoľko objemovo o štyri kubíky menší testovaný motor disponoval iba priemerným ťahom. Treba ho držať v rozsahu cca 1800 až 3500 ot./min. podľa potreby. V serpentínach teda potrebuje „dýchať“ aspoň pri 3000, kedy už dávno nevydáva slabé tóny z motorového priestoru. Bežná prevádzka štyroch valcov posluchovo až tak neprekáža, no za studena si rapoce dosť surovo.

Fiat Dobló Panorama XL 1.6 MultiJet

V závislosti od poveternostných podmienok a využitia ložného priestoru preskakuje spotreba motora v bežnom jazdnom režime medzi 6 až 7,5 litrami nafty. S ľahkou nohou na plyne dokážete jazdiť po okresných cestách aj pod šesť litrov nafty, chce to len trocha sebazaprenia pri zrýchľovaní. Apropo, motor aj tak nevyzýva vodiča k dynamickej jazde.

Šoférovanie tohto Taliana nebolo nikdy obzvlášť náročné, no riadenie a podvozok kedysi nepatrili k najlepším devízam Dobla. Nový model sa riadi citeľne oveľa lepšie a podvozok tiež napredoval v tlmení nerovností. Hoci sú tu stále menšie muchy, na minidodávku absolútne tolerovateľné. Napríklad sa mi nepáči posilňovač riadenia, v meste sa s volantom dosť potrápite počas krútenia zo strany na stranu. Je zbytočne tuhý a veľa otáčok potrebujete spraviť, aby ste pretočili uhol otočenia kolies z konca na druhý koniec.

[adsense]

Fiat Dobló nie je zlá voľba pre ľudí, ktorí potrebujú priestranné auto schopné plniť dva účely. Vie sa prispôsobiť firemným potrebám i tým rodinným. Máte to však všetko oblečené a zostrojené v staršom vydaní.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 77 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 290 / 1500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 164
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 13,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,8 / 4,7 / 5,5
Spotreba počas testu (l/100km): 6,8
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4756 / 1832 / 1895
Batožinový priestor - min./max. (l): 1050 / 4000
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1525 / 625

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.