Ku koncu roka 2010 sme testovali sedemmiestne Dobló Panorama, tentokrát ide o päťmiestnu verziu. Medzi týmito dvoma Doblámi nie je žiadny odlišný technický alebo veľkostný prvok. Auto stojí na rovnakom podvozku, s rovnakým rázvorom náprav. Rozdiel je len v počte sedadiel a základnom objeme batožinového priestoru, ktorý v päťmiestnom variante bez problémov postačí na týždennú dovolenku pre päť osôb.
Vzhľadom na predošlé oboznámenie sa s vozidlom som nemal dôvod na predsudky o možnom nepohodlí pri cestovaní. Dobló je ako stvorené na dlhé vzdialenosti z hľadiska priestoru pre posádku. Kockový tvar kabíny a plnohodnotné všetky (!) sedadlá zabezpečia komfortný prevoz pre ľudí rôzneho vzrastu, váhy, či povahy sedenia. Pokojne sa usadíte s roztiahnutými nohami bez toho, aby ste obmedzili priestor spolucestujúceho vedľa vás. A to platí aj pre stredné sedadlo v druhom rade, ktoré býva zvyčajne v iných MPV-čkách zúžené. Škoda len, že sedadlá nemožno sklopiť do podlahy, to však zaiste príde v budúcej generácii. Zatiaľ ich môžete sklopiť, no pre maximálne využitie objemu je potrebné pracne celý rad demontovať. K pohodlnejšiemu cestovaniu prispieva posuv a sklon operadiel, chýba už len opierka na lakte.
Pod kapotou opäť pracovala známa naftová pohonná jednotka 2.0 MultiJet. Cestovnú rýchlosť na tempomate som zvolil na konštantných 120km/h a nemenil ju celých 1300km až do Annecy, kde sme boli ubytovaní. Spotreba skončila na 6,7 l/100km. Cestou späť sa zvýšila na 7,2 l/100km, pretože v Nemecku sa trochu kone pod kapotou prehnali a zvýšila i rýchlosť na tempomate. Poznáte to, cesta späť domov je vždy rýchlejšia.
Voči aerodynamike nemám zásadné výhrady. Iba na nemeckej diaľnici miestami chytal pri vyšších rýchlostiach silnejší nápor vzduchu, ktorý sa prejavil zvláštnym kvílením pri pravom spätnom zrkadle, podobne ako keď vznikne prievan pod vchodovými dverami. S Doblóm sme sa vybrali aj do alpských hôr, kde preveril vytrvalosť a silu motora v ťahu do kopca 30 kilometrový úsek serpentín.
Dokonca sa objektívne preverila kvalita tlmičov, pretože neboli tak zhumpľované ako v predchádzajúcom testovacom vozidle. Môžem spokojne potvrdiť, že nerovnosti filtruje pedantne, zneistí ho len väčšia priečna nerovnosť. Na MPV s vysoko položený ťažiskom sa človek sprvu pozerá veľmi skepticky, no pri prejazdoch zákrutami sa mu dostáva väčšej istoty.
Resumé z dlhého výletu hodnotím na dva mínus. Dobló nepatrí na trhu medzi novinky, ale kompenzuje to slušnou cenou, bohatou výbavou a hlavne bezkonkurenčným priestorom. Hodí sa ako na podnikanie, tak i pre rodinné účely.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový / radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1956 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 99 / 3500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 320 / 1500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 179 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,3 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6.7 / 5.1 / 5.7 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4390 / 1832 / 1845 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 790 / 3200 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1480 / 675 |