Určite by som nepohrdol testom totálne „holého“ Logana, no kvôli príjemnejšej recenzii si pre média chystá import vždy to naj. Teraz to platí opäť. To naj v podaní Loganu znamená motor 0.9 TCe a najvyššia výbava Arctica. Hoci, ak sa pozriete do cenníka poriadnejšie, nájdete tam ešte drahší model s naftovým štvorvalcom 1.5 dCi, ten však nedosahuje také dynamické parametre ako trojvalček.
V danom testovacom týždni som nemal v pláne žiadnu dlhú trasu, zato sa mi podarilo Logana obsadiť plným počtom osôb a pustil som sa do dynamickej skúšky, či motor netrpí. Ale nepredbiehajme, povedzme si pár slov o statických dojmoch a zopakujme rovnaké nedostatky všetkých modelov Dacia.
Najlacnejší sedan na trhu nezmenil charakteristiku predchádzajúceho Logana. Stále ostáva verný hranatým tvarom. Predná maska zaznamenala výraznú premenu, ktorá je oveľa štýlovejšia a tiež dynamickejšia. Keby sa nejednalo o Daciu s nízkym rozpočtom vo výrobe, pokojne by som ho zaradil medzi tie rýchlejšie vozy. Zadok naopak demonštruje rodinné zázemie. Vypuklé červené svetlomety na krajoch blatníkov sú ladné. Celkový pohľad na karosériu odkazuje na predchodcu.
Či si sadnete do Sandera, Sandera Stepway alebo do Logana, posed bude stále rovnaký. Stavaný na jednoduchého a nenáročného vodiča, takého, ktorý prechádza z Favorita do niečoho novšieho. Nehaním, ani nepreháňam, Logan je o jednu dobu pozadu, ale to kvôli spomínaným skresaným výrobným nákladom. Nechajte si zdať o nastavení pozdĺžneho smeru volantu, a neuvažujte ani o bedrovej a lakťovej opierke. Tu sa sedí ako za socializmu. Je to škoda, pretože Logan veľkosťou spĺňa atribúty rodinného vozidla a zaujme rád i dlhé jazdy, avšak chrbtici sa to páčiť zrejme nebude.
[adsense]
Do kabíny naskladáte pohodlne štyri osoby, piata v strede na zadnej plochej lavici vás pošle kade ľahšie a po polovici trasy pôjde radšej stopom. Jednoducho povedané, tak ako väčšina iných drahších vozidiel, ani Logan nechce prevážať často päť osôb, tu má priestor MPV Lodgy.
O zmieňovaných nedostatkoch v interiéri netreba opäť písať, poďme si niečo povedať o najvýkonnejšej motorizácii v Logane. Áno, znie to komicky, ale trojvalec o objeme 0,9 litra s turbom je naozaj najvýkonnejší motor v tomto sedane, a my ho testujeme prvýkrát. Svoj debut zaznamenal po predstavení štvrtej generácie Renaultu Clio a začína si získavať viac pozornosti.
Prvé naštartovanie prebudilo vo mne spomienky na Fiat 500 0.9 TwinAir, i keď 0.9 TCe má o valec viac, ten bublavý a nepravidelný chod motora postriehnete okamžite. Vibrácie sa prenášajú hlavne do volantu, ale neskôr to nevnímate. Zvyknete si a čo viac poteší, motorček je úhľadne utlmený. Vlastne z toho objemu mu moc revu ani neostáva nazvyš, musí sa popasovať s inými veličinami ako je hmotnosť karosérie.
Určite podľa objemu ostala väčšina z vás skeptická vo výkonových parametroch, no vec sa má tak, že trojvalec s pomocou malého turba prepožičiava Loganu slušné jazdné vlastnosti. Avizujú to i technické parametre v tabuľkách, napríklad má lepšie zrýchlenie ako Škoda Rapid 1.2 TSI 63kW.
V praxi sa to potvrdzuje, dokonca i s plným obsadením kabíny, akurát spotreba zvykne mať rôzne výkyvy hodnôt. Kulminuje od päť litrov do osem, v závislosti na vyťaženosti auta. Pokiaľ som jazdil sám v aute a po okresných cestách, apetít bol niečo okolo 5,2 litra. Následne druhý deň na tempomate nastavených 140km/h a štyri osoby v aute odobrali z nádrže o tri litre benzínu viac. Skrátka 0.9 TCe nie je vhodný na dlhé diaľničné presuny, hoci pri 130km/h točí niečo málo cez 3000ot./min. spotreba neúmerne narastá. Hluk motora prekvapivo neotravuje ani v tejto rýchlosti, začo dávam plus.
Logan by sa nestal hitom vo vyspelých krajinách za nízku cenu. Okrem Slovenska bola prvá generácia úspešná v predaji aj v Nemecku, kde doslova burcovala konkurenciu. Nemci majú rozhodne lepší kapitál ako Slováci, takže Loganov by sa nepredalo v najrozvinutejšej krajine toľko, keby nestál zato. V skutočnosti totiž patrí medzi elitu v tlmení nerovností. Toto je už v testoch klišé, ale spomeniem to opäť. Vždy, keď sedím v Dacii, čudujem sa ako krásne žehlí nerovnosti a ani si pritom tuhosť karosérie nerapoce.
V základnej výbave figuruje stabilizačný systém, ktorý je vzhľadom na dosť hojdavé pruženie vítaný. A teraz sa podržte! Hádam nevynesiete nado mnou ortieľ smrti ak si dovolím tvrdiť, že toto auto dokáže viac, než sa na prvý pohľad zdá, čo sa držania stopy týka. Najprv vyskúšajte na vlastnú kožu! Pravda, Logan sa zvykne v prudkých manévroch kývať zo strany na stranu, no neuveriteľne dlho si drží stopu. Popritom akurát pneumatiky kvília riadne. Keďže ide o bežné vozidlo do rodiny, ťažko s ním budete vyvádzať ako ja, ale dobre vedieť, že limity podvozka sú neočakávane vysoké. K tomu všetkému prinajhoršom zaúraduje ESP.
Verdikt je jasný! Logan si nájde veľa potenciálnych zákazníkov, cenovo nie je žiadne auto s tak výborným priestorom dostupné. Potom však príde na lámanie chleba a mnou spomínané nedostatky zavážia pri kúpe. Každé auto má svoje nevýhody, Logan ich má dosť, lenže také, na ktoré sa nemožno sťažovať, stačí sa uskromniť a naše peňaženky často nedávajú príliš na výber.
Konkrétne Dacia Logan 0.9 TCe vidím pre skupinu zákazníkov, ktorí potrebujú mať lacné dobré auto po ruke na prímestské trasy. Tu sa cíti ako ryba vo vode, zvládne i diaľnice, no to už ide do spotreby a vhodnejšia alternatíva sa zdá byť slabšia motorizácia 1.5 dCi.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 3 / 6 |
Zdvihový objem (cm3) | 898 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 66 / 5250 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 135 / 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 175 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,1 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,4 / 4,3 / 5,0 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,1 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4347 / 1733 / 1517 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 510 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1073 / 522 |