Keby sme chceli nájsť lacnejšie predávané modely nejakej značky, bolo by potrebné pozerať na vec globálne a možno niekde v Číne vypátrame niečo. Na Slovensku len Dacia vie poskytnúť lacný nový voz so zárukou a celkom slušnou kvalitou. Otestovali sme vylepšený model Duster v najvyššom stupni výbavy Exception.

Dusterovi sme sa v minulosti viackrát venovali v testoch, stačí si pozrieť prvý test alebo zaujímavú LPG verziu ešte v predfacelifte, v článkoch sú celkom rozsiahlo opísané pre a proti tohto modelu. Keďže facelift znamená iba vylepšenie auta, tak skutková podstata vozidla (dizajn, podvozok alebo motory) ostala skoro rovnaká. Na rozdiely poukážem v krátkosti a potom sa pôjde jazdiť.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 (facelift)

Kde inde vidno prvé náznaky vynovenia ako na karosérii. Pozeráte sa síce na najdrahší exemplár, no poniektoré prvky ako zvýraznené rebrovanie masky chladiča nájdete aj v lacnejšom kabáte Dustera. To isté platí o predných svetlometoch. Na streche skrášľujú dizajn auta strešné lyžiny s nápismi „Duster“ a taktiež 16-palcové disky urobia z lacného SUV príťažlivejšiu bižutériu.

Nastupujem rovno za volant. Prvotne si myslím, že tu ostalo všetko rovnaké, až kým sa pozornejšie nezahľadím na dvere vodiča. Pribudli tu ovládače na elektrické ovládanie okien, ktoré boli kedysi v stredovom tuneli. Prvý model Dacie sa dočkal tohto „revolučného“ riešenia. Duster dostal aj budíky z Logana, miesto starých z predošlej generácie Clia. Je ťažké porovnávať stredovú konzolu s tou minulou, nakoľko prvýkrát máme model s navigačným systémom Media Nav za bezkonkurenčne najnižšiu cenu oproti iným príplatkovým navigáciám ostatných značiek, v každom prípade mu to celkom sekne aj po ergonomickej stránke.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 (facelift)

Ostatok interiéru ide zhrnúť do pár viet, pretože sa spodobuje s predchodcom. Mám na mysli stále čudne sa nastavujúce sedadlo vodiča vo výškovom smere, kedy je potrebné odsadiť sa. Alebo klaksón umiestnený v páčke smeroviek, prípadne absencia hĺbkového nastavenia volantu. Miesto na sedenie a úžitková hodnota vozidla sa stotožňuje tiež s predchodcom. Môžeme si ísť krátko zajazdiť.

Testovali sme najvýkonnejší naftový štvorvalec naladený na 109 koní, spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Bohužiaľ, to že je Duster odkázaný hlavne do  terénu dáva vedieť už samotným krátkym sprevodovaním. Jednotka je na normálne rozbiehanie nepoužiteľná, slúži ako náhrada za redukciu, naučil som sa podvedome vždy štartovať z druhého stupňa. Krátku jednotku však oceníte v teréne.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 (facelift)

Na diaľnici točí tritisíc otáčok, čo je ozaj priveľa na to, aby konzumoval normálne naftu z nádrže. Otáčky si spolu s odporom vzduchu vycucnú pri 130 km/h asi 7,5 litra nafty, a to za ideálnych podmienok (bezvetrie a rovinaté úseky). Škoda, pretože podvozkovo toto auto ponúka slušný komfort a ani sedenie, či riadenie pri dlhých cestách neškodí chrbtici respektíve neotravuje.

Terén je ale výsostné miesto pre Duster, ťažko ho porazí podobne stavané SUV, dokonca aj drahšie. Tento Rumun si vystačí s pripájateľným pohonom zadnej nápravy, známym z Nissana X-Trail. Buď bude jazdiť stále na dve predné kolá, alebo prepnete do automatického režimu, prípadne v ťažšom teréne viete uzamknúť diferenciál a prerozdeliť tak krútiaci moment 50:50 na oboch nápravách.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 (facelift)

Po facelifte ostala zachovaná nadobúdacia cena za Duster – 9990€, dostávate ho vtedy ako predokolku so základným motorom 1.6 16V a ozaj slabou výbavou. Na druhej strane mince, za náš diesel a najvyšší stupeň výbavy, ktorý začína niekde pri 16 tisíc eurách získate ozajstné SUV s terénnymi vlastnosťami Off-Roadu. Veď jeho nájazdové uhly (predný uhol 29,3°, zadný 34,9° a prechodový 23°) a svetlá výška 21 cm, dovoľujú prekonať také prevýšenia, kde iné SUV dávno ostatnú visieť na „bruchu“.

Rozhodne odporúčam investovať do Dustera. Toto auto sa začalo predávať v kvalitnejšom a užitočnejšom prevedení, pričom si zachovalo podobnú cenovú politiku. Akurát by to chcelo dlhšie prevodové stupne. Dacia dokazuje, že aj za lacný peniaz vie ponúknuť slušné jazdné vlastnosti, výbavu a nie až tak lacno vyzerajúce prevedenie ako v minulosti.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 8
Zdvihový objem (cm3) 1461
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 80 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 240 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 168
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 12,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,7 / 5,0 / 5,2
Spotreba počas testu (l/100km): 6,8
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4315 / 1821 / 1695
Batožinový priestor - min./max. (l): 408 / 1035
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1320 / 555

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.