Opäť mi veľa ľudí počas testovacieho týždňa hovorilo, že Duster by si nekúpili ani keby nato mali. Keď som sa ich spýtal, prečo tak zvažujú , často sa hovorilo o pochybnej kvalite značky. Aj keď je Dacia roky pod krídlami Renaultu, nevzbudzuje dôveryhodnosť, nakoľko sa vyrába v Rumunsku. Ja som jedného z týchto „antidusteristov“ zobral rovno do terénu. Ukázať mu, o čom je Dacia Duster.

Dacia Duster 1.2 TCe 4WD

Môj známy hneď poukazuje vnútri na škaredé a lacné plastové obloženie v interiéri. Ja mu v pokoji vysvetľujem, že Dacia Duster šetrí na materiáloch vo výrobe preto, aby mohla byť cena postavená tak nízko. Vyvádzam ho však z omylu o nekvalite. To, že to nie je pekné pre oči, neznamená zároveň, že to nespĺňa účel. Okrem toho, Duster urobil po facelifte aspoň jednu výraznú zmenu. Elektrické sťahovanie okien je teraz na všetkých dverách umiestnené, a nie v stredovom tuneli pri ručnej brzde ako kedysi.

Z mnohých predchádzajúcich testov viete zásadné pre a proti modelu. Exteriér s interiérom preskočíme a vrhneme sa rovno do jazdy s najvýkonnejším motorom, aký kedy bol montovaný do sériového SUV Dacia Duster.

Dacia Duster 1.2 TCe 4WD

Štvorvalcový 1.2 TCe zážihový motor prepĺňaný jedným turbom je po naštartovaní počuť v kabíne citeľnejšie ako napríklad v Renaulte Captur. Bude to dôsledkom slabšej izolácie odhlučnenia motorového priestoru od kabíny. No beztak nejde o nejaké závratné decibely. Známy sa už uškŕňa, lebo vidí, že ani tu ho prvotné zoznámenie s motorom nenadchlo.

Na Dusteri sa rozbieham už tradične z druhého prevodového stupňa. Ten prvý slúži ako náhrada za redukovaný prevod, ktorý využijete pri pomalých jazdách terénom. Turbomotor nemá problém Dustera rozhýbať svižne na diaľničné maximum do pár sekúnd. Posluchovo to stále nie je žiadna sláva. Záťah motora môjho neveriaceho spolujazdca začína celkom zaujímať.

Dacia Duster 1.2 TCe 4WD

A koľkože si to pýta benzínu? V priemere som sa pohyboval okolo osem litrov. Diesel vyjde lacnejšie, no turbomotor je rýchlejší, svižnejší a v konečnom dôsledku ešte stále celkom úsporný. Veď spomínaný priemer som dosiahol po týždni strávenom v teréne, diaľniciach a na okresných cestách. Výkonový potenciál agregátu s pomerne ľahkým SUV vyzýva k svižnej jazde, čo logicky znamená väčší odber paliva.

Z asfaltovej cesty zabočujem do mojej obľúbenej oblasti v okolí Váhu. Vyzývam svojho spolujazdca, aby sa držal poriadne, pretože Dustera šetriť nebudem. Jedna jama na poľnej ceste, druhá, tretia a v Dusteri nám iba nadskakujú zadky. Žiadne iné pazvuky nepočuť z podvozka. Vchádzam do ťažších podmienok. Blato, lístie a mierne prevýšenie. Prepínam s voličom pohonu 4x4 z voľby 2WD (predný pohon) na 4WD Lock. Medzi nimi je ešte voľba automatického prerozdelenia hnacej sily.

Dacia Duster 1.2 TCe 4WD

Uzávierka diferenciálu prerozdelí fixne silu na obe nápravy v pomere 50:50. Duster sa so svojou bohatou svetlou výškou vydriape na nejeden strmý svah bez jediného zaváhania. Vidím, že môj známy začína prikyvovať hlavou. Terénne schopnosti sa mu evidentne veľmi páčia. A to ešte neskúsil auto na vlastnej koži, nezažil kríženie náprav, slušnú obratnosť a mimoriadnu odolnosť auta voči drsnému zaobchádzaniu. Odkazujem ho na starší test Dustera, kde sa aj o týchto schopnostiach podrobnejšie dočíta.

Dacia Duster 1.2 TCe 4WD

Po testovaní a fotení sa lúči so mnou s verdiktom. „Už to chápem! Na svete sú ľudia, ktorí si môžu kúpiť čokoľvek a siahnu tak napríklad po Mercedes-Benz GLE Coupé, lebo ho chcú. No a potom sú tí druhí, ktorí si nemôžu kúpiť čokoľvek a siahnu tak napríklad po Dacii Duster, lebo ju potrebujú!“.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1197
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 92 / 5250
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 205 / 2000
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,3 / 6,0/ 6,4
Spotreba počas testu (l/100km): 8,1
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4315 / 1821 / 1695
Batožinový priestor - min./max. (l): 475 / 1035
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1387 / 483

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.