Ono, ani kombička nie sú na zahodenie. Lenže kedy začala tá doba, že kombi neznamená len neskutočný priestor, ale aj dávka nadpriemernej stability, proti ktorej ide komfort bokom? Dnes každé auto kráča v trende tvrdého, alebo aspoň tvrdšieho podvozka. Ozajstné bavlnené pruženie si zachováva malá hŕstka prémiových limuzín s obstarávajúcou cenou blížiacej sa k stotisíc euro.
K jedinému priblíženiu sa za takýto podvozok v cenovej hladine pod 30 tisíc eur vidím reálne iba v C5 Tourer. Postupom času som prišiel nato, že to je jediná najväčšia prednosť daného modelu, v ostatnom zaostáva skrz vysoký vek. Podobne ako C3 Picasso sa vyrába viac ako 5 rokov, a nechce sa mu zmiznúť zo scény.
Rok 2013 znamená pre tento model radu technických vylepšení, hlavne v podvozkovej časti. Pokiaľ ide o vizuálne zmeny, nebadám tu výrazné obmeny. V zásade Tourer bolo vždy opticky natiahnuté s veľkými prevismi. Celkom chápem, prečo neprichádza nástupca C5-ky. V uličkách miest sa za ňou sem-tam nejaká tá hlava otočí. Francúzsky dizajn má niečo spoločné s talianskym, a to neutíchajúci nóblesný charakter.
[adsense]
Moderne sa cítite i v interiéri. Na test sa nám podarila vybaviť top verzia Exclusive, ktorá disponuje množstvom komfortnej výbavy. Najviac ma zaujali umelou kožou potiahnuté sedadlá. Nielenže pôsobia luxusne, ono sa v nich skvelo sedí, navyše vodičove je dokonca dovybavené masážnou funkciou. V recenziách som si čítal pred uvedením na trh, že C5 má strašne nelogicky rozvrhnuté tlačidlá na palubnej doske, a chaos sa vraj nachádza i na pevnom strede volantu. Neviem, mne osobne sa zvyklo na tlačidlá a ovládanie celkom rýchlo. A čo sa týka pevného stredu, niekedy sa mi nemotorne ruka zošmykla z venca a obtrela o niektoré tlačidlo ovládania rádia. Občas si nechtiac teda niečo preladíte, ale za veľké mínus to nepokladám.
Väčšiu pozornosť na zápory by som uvalil k praktickosti tých pár odkladacích priestorov, ktoré v kabíne sú. Do dverí nestrčíte ani 0,5L fľašu, medzi sedadlami sa nenachádzajú tradičné držiaky na nápoje a v oblasti palubnej dosky nájdete len jednu nekrytú štrbinku, ktorá pojme síce mobilný telefón, no po ostrejšom rozjazde sa mobil zošmykne. Pogumovanie by rozhodne nezaškodilo. Krytá schránka pod prednou lakťovou opierkou je svojím objemom asi najideálnejšia, pred spolujazdcom len priemerná.
Zaujímavé to je však na zadných sedadlách. Tu som totiž očakával ešte horšie možnosti, avšak v podstate sa nezabudlo na kapsy v operadlách predných sedadiel, lakťová opierka má aj držiaky na nápoje a vo dverách sú tiež malé odkladacie priestory. I v stredovom tuneli sa našlo miesto na výklopný popolník, ktorý môže poslúžiť ako malý odpadkový kôš.
Samotní pasažieri na zadných sedadlách vykazovali v trojčlennom zoskupení nedostatok miesta v šírke i hlavy. Lepšie sa sedí dvom osobám na krajných častiach delenej lavice. Na dlhé cesty prepravia sedadlá komfortne osoby vysoké maximálne 180cm. A kufor? Na dnešné pomery troška objemom zaostáva oproti konkurencii, na druhej strane má pravidelný kubický tvar a nie je problém doň napratať veľa batožiny. Sedadlá po sklopení dožičia podlahe rovný povrch, no ich manipulácia je tiež staromódna. Najprv treba odklopiť sedák, potom operadlá, navyše, pokiaľ sú predné sedačky moc vzadu posunuté, rovnú podlahu nevytvoríte.
Citroën C5 Tourer možno očakáva vzhľadom na jeho dlhý nemenný výrobný program ospravedlnenie za niektoré neduhy, ktoré jeho konkurenti dávno vyriešili v generačných nástupcoch. Nemyslím si však, že treba ospravedlňovať mäkký podvozok, ktorý vykazuje značnú nedotáčavosť už v strmšom strhnutí volantu. Tak ako som spomínal vyššie, je možno posledný svojho druhu, čo uprednostňuje pohodlie pred adekvátnou stabilitou. Kombi automobily sú predurčené na pohodovú jazdu, prípadne dlhé diaľničné presuny, a preto im tvrdší podvozok nie je treba, ak za volantom nesedí zbytočne steroidmi nadopovaný vodič.
Hoci má C5 Tourer tlmenie vyladené naozaj na ukážkové hodnoty, ponecháva si bezpečný základ v jazde. Jašiť sa vám nedovolí. Ostré prejazdy cez zákruty brzdí stabilizácia za sprievodu riadneho škrípavého pískania pneumatík. Pomocou elektricky nastaviteľného hydraulického podvozka Hydractive 3+si môže vodič navoliť svetlú výšku do niekoľkých polôh. V tej najvyššej na mňa C5 Tourer pôsobilo pomaly ako Audi A6 Allroad, avšak jazdiť v tomto režime dokáže len do 10km/h, čiže sa hodí pri parkovaní na obrubníky. Druhá poloha je aktívna do 40km/h, tá je praktická pri jazde po poľných cestách. Posledná poloha je nižšia ako normálna, ktorá zlepšuje aerodynamiku na diaľnici.
Hydractive 3+ dovoľuje nastaviť si dva režimy tvrdosti tlmičov, teda Normal a Sport. Medzi obomi je asi taký rozdiel ako medzi blondínkou a prefarbenou blondínkou. Poznať rozdiel v tuhosti dokáže len zarytý fanúšik modelov C5. Podstatné sú samotné pocity z tlmenia nerovností, tu je C5 Tourer nepochybne elita akýmkoľvek porovnateľným kombíkom. Asfaltové fľaky na cestách, aj drobné nerovnosti spiaci cestujúci vôbec nepocíti. Väčšie výmole už do kabíny prenikajú hlasnejšie.
Kritiku si vyslúži automatická šesťstupňová prevodovka. Na dnešnú dobu nedostačujúca. Možno už pri jej vzniku veľa majiteľov oľutovalo kúpu. Športový režim vôbec nepozná, často váha pred preradením, či podradením a uberá výkon motoru 2.0 HDi. Skrátka, predbiehanie viacerých pomalších áut, alebo príprava na rýchle predbehnutie vodiča riadne precvičí v predvídavosti. Automat si robí niekedy čo chce, reaguje oneskorene až po zošliapnutí pedálu na podlahu a ak sa rozhodne podradiť na nižší stupeň, motor nechá točiť zbytočne dlho aj po uvoľnení plynového pedála.
Vo výbere pohonných naftových agregátov pod kapotu motora C5 Toureru môžu tíško závidieť niektoré kórejské automobily. Ten náš patril medzi stredné výkonové pole a bohato postačí na dlhé cestovanie. Nerobí mu dobre len automatická prevodovka, kvôli ktorej niekedy stráca dych a dožaduje si viac apetítu. Keď sa však naučíte jazdiť v tomto spojení, môžete sa tešiť na relatívne pohodové dlhé cesty plné relaxu a jemného svišťania vzduchu okolo karosérie. Agregát skoro nepočuť.
Resumé. C5 Tourer ma oslovil. Ak by som využíval auto prevažne na diaľnici, išiel by som do automatu, ak však chcem viac dynamiky, zabudnite na automat s týmto motorom a siahnite po silnejšom variante 2,2 HDi alebo V6 HDi. Z hľadiska komfortu pruženia nepoznám rovnocenného konkurenta v cenovej relácii, v ktorej sa pohybuje C5 Tourer.
Nová C5-ka sa snaží dokázať, že ešte nedosluhuje, no v praktickom vnímaní nestačí na dnešné novšie modely áut. Nástupkyňa bude mať čo doháňať.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 120 / 3750 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 340 / 2000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 208 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,2 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,2 / 5,1 / 6,2 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4829 / 1860 / 1479 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 505 / 1462 |
Objem nádrže (l): | 71 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1642 / 644 |