Nie nebojte sa, nejdem karhať a zavrhovať novinku z Francúzska, veď urobila zásadný krok vpred, akurát vystríham dopredu pred niekoľkými chybičkami testovaného exempláru. Začnem však chválou a prvým výrokom „Menej znamená viac“.

Karoséria C4 Picassa stojí na novej modulárnej platforme EMP2, ktorá sa stane členom budúcich modelov značky. Plech postavený na nej zvaný karoséria v prípade C4 Picassa ohromuje nadčasovým stvárnením, opäť tu máme model, ktorý zrejme bude pouličnou okrasou dlhé roky bez potrebného každoročného omladzovania. Veď uznajte sami, je atraktívny. A viete čo je ešte? V prvom rade menší od predchodcu, dobre čítate. Klesol o sedem,  a skrátil o ďalšie štyri centimetre. Rázvor však narástol a to skoro o šesť čísel.

Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi ETG6

Zmenšenie rozmerov karosérie a zväčšenie rázvoru prináša so sebou kompaktnejší celok s lepším priestorom pre posádku. Takže prvý výrok je vysvetlený. Napriek útlejším rozmerom je Citroën C4 Picasso jedno krásne a praktické rodinné MPV a pre tých náročnejších je nachystaný väčší variant Grand Picasso. Povedzme si niečo o dizajne pár vetami. Pred očami mi totiž stojí v čiernej metalíze pomaľovaný Francúz s trojúrovňovým rozložením predných svetlometov. Nešetrilo sa chrómom, aspoň vo výbave Exclusive, ktorý opticky narúša krabicové črty.

[adsense]

Zadok zapôsobí svetlami z LED-diód, ale aj otváranie veka batožinového priestoru. To sa otvára spolu so svetlami doširoka a odhaľuje nízku nakladaciu hranu pre komfortné uloženie nákladu. Keď sa veko otvorí, svietenie vzadu sa presunie do nárazníka, čím sa v niektorých prípadoch zvyšuje bezpečnosť, keď na chvíľu zastavíte večer niekde na kraji cesty a chcete vyložiť batožinu. Okoloidúci vodiči vás zaregistrujú. Prejdime do obývačky... ehm... interiéru.

V najvyššom stupni výbavy a narvanou technikou pôsobí interiér nášho testovaného Citroëna ako výrez modernej obývacej steny. Máte tu v prenesenom význame „LCD televízor“, pod ním „tablet“, ktorým  nastavujete funkcie „bytu“ a všetko to ovládate z „masážneho kresla“. Tým televízorom sa myslí veľký 12-palcový TFT displej, tablet je dotyková obrazovka o rozmeroch 7 palcov a masážne kreslá sú sedadlá vodiča a spolujazdca.

Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi ETG6

Centrálny displej TFT nie je súčasťou každého stupňa výbavy (začína od tretieho), avšak, ak ho váš Citroën C4 Picasso bude mať, uvidíte v ňom množstvo zaujímavých a prehľadne usporiadaných informácií od analógového rýchlomera po informácie z navigácie alebo radarového tempomatu, ktorý počíta bezpečnú vzdialenosť od auta pred vami v sekundách a vy to môžete vidieť bez aktivovania napravo od rýchlomera. Dvojsekundový odstup znamená, že nehrozí kolízia. Už keď sme pri radarovom tempomate, podobne ako v iných typoch vozidiel, tento je tiež príliš citlivý a maximálne nepoužiteľný, pretože auto si drží pri diaľničných rýchlostiach tak výrazný odstup, že pomalšie vozidlo vo vašom pruhu nikdy neuhne.

Dotyková konzola s e-Touch rozhraním slúži ako multifunkčný ovládač na všetko, lepšie povedané, čo sa nezmestilo v podobe tlačidiel na palubnej doske, to sa uvelebilo v menu sedempalcového monitoru. Integruje v sebe klimatizáciu, autorádio, tempomat, start-stop systém a iné nastavenia vozidla. Obrazovka má výbornú citlivosť a zároveň jej grafické zobrazenie sa dá považovať za prémiové. A tie kreslá?

Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi ETG6

Príplatková výbava C4 Picassa zdá sa, nemá konca kraja, napríklad viackrát spomínané sedadlá môžu mať masážnu funkciu, elektrický posuv a vyhrievanie v jednom. Háčik nastáva pri používaní toho najpodstatnejšieho – masírovania. Skoro vôbec necítite činnosť, sú to len malé zmeny, ktoré zaregistruje ozaj chudá a prípadne citlivá postava. Neradím kupovať najvyšší stupeň výbavy iba kvôli tomuto doplnku, podstatne lepšie je koncipovaná elektrická výsuvná opierka na lýtka spolujazdca. Počas dlhej trasy si pasažier užije luxus limuzíny.

Tvorcovia C4 Picassa sa snažili docieliť perfektnú využiteľnosť interiéru a z časti sa im to podarilo. Zadné sedadlá sú samostatné, každé posuvné a nastaviteľné v sklone operadla. Akurát prekáža ich veľkosť, nie je dostačujúca pre väčšie postavy, sedáky i operadlá nemajú potrebnú dĺžku. Zato variabilita poteší nejedného zákazníka. Po sklopení nastáva vnútri rovná podlaha a systém skladania sedačiek patrí medzi tie jednoduché záležitosti.

Možnosti výberu vhodnej motorizácie pod kapotu C4 Picassa vedia upriamiť myslenie potenciálneho zákazníka. Buď siahne po benzínoch o objeme 1.6 litra, a to VTi agregátu so 120 koňmi alebo siahne po prepĺňanom THP motore naladeného na 155 koní. Naftovú ponuku tvoria dva rovnaké diesle 1.6 e-HDi o výkone 90 koní alebo 115. Oba môžu byť kombinované s robotizovanou prevodovkou, tej by som sa na míle vyhýbal po skúsenosti z týždňového jazdenia.

Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi ETG6

Malý Picasso, ktorý si radí sám stupne prostredníctvom robota nie je vhodný pre mladých chlapov, čerstvých tatkov ani Schumacherov, pretože okrem toho, že počas každého preradenia výdatne cítiť pokles výkonu, veľmi často premýšľa niekoľko sekúnd, či má alebo nemá prehodiť ďalší stupeň. Dokonca páčka napravo pod volantom je tak malá a tak blízko k páčke stieračov, že pri intuitívnom prepínaní medzi R, N, A a M si nechtiac aktivujete aj cyklovač stieračov. Chýba tu parking voľba, auto sa dá štartovať len na neutrál, ale vypínať ide aj v iných polohách. Takže pri opätovnom spustení motora sa koľkokrát zbytočne zľaknete, že auto má poruchu, lebo zabudnete navoliť neutrál. Tento druh prevodovky možno ocenia dámy, nebudú riešiť manipuláciu ani riadenie, hlavne, že sa nemusia ony obťažovať stláčať počas jazdy spojku.

No pre vysvetlenie, prečo tomu tak je. S robotom sa treba naučiť jazdiť, nie je to hydrodynamický menič prevodov, ale akýsi robot stláčajúci spojku miesto vodiča. To znamená, že pokiaľ chcete z neho vydolovať správny chod, musíte sa naučiť odhadnúť, kedy ide preradiť a v tom momente poľaviť z plynu (aspoň tak uvádza kompetentná osoba z Citroëna). Osobne som skôr za alternatívu meniť si stupne sám pádlami pod volantom, vtedy mechanizmus funguje o 100 % lepšie.

Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi ETG6

Odkedy nastúpila motorizácia 1.6 e-HDi do väčšiny áut Citroënu a Peugeotu, odvtedy sa na ne sype samá chvála za kultivovaný chod, nízku spotrebu a dlhú životnosť. V prípade tejto kombinácie je to podobne, človek hľadajúci MPV na dlhé trate sa poteší nízkemu konzumu nafty. Pri robote to činí 5,6 l/100 km väčšinou v plne obsadenom stave a diaľničnom tempe. Verím, že manuál by bol ešte úspornejší.

Jazdné vlastnosti kompaktného MPV sa zmenili z plavných na tvrdšie a stabilnejšie. Auto vykazuje vyššiu stabilitu v zákrutách a 240 kg schudnutie oproti minulej generácie výrazne preukazuje na obratnosti v zákrutách. Šoféruje sa ľahko a predvídateľne, náklony karosérie sú minimálne a keďže sa nepočíta s príliš dynamickým šantením, tak citlivé asistenčné systémy ako ESP a ASR zasahujúce pri akomkoľvek nezvyklom spôsobe jazdy skôr pomáhajú ako prekážajú

Postupne som sa ku koncu recenzie dostal po druhýkrát k výroku „Menej znamená viac“. Skrátka, C4 Picasso je v skutočnosti ideálny rodinný voz, akurát mu nesedia niektoré drahé elektronické vymoženosti, pretože sú buď komplikované alebo nedomyslené. Na druhej strane, aspoň ušetríte pri kúpe a teda v konečnom dôsledku dostanete viac, než ste očakávali. To isté platí o robotizovanej prevodovke, manuál bude istejšia alternatíva.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1560
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 84 / 3600
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 270 (285) / 1750 - 2500
Prevodovka typ/počet stupňov: R / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 189
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 12,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 4,4 / 3,7 / 4,0
Spotreba počas testu (l/100km): 5,6
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4428 / 1826 / 1625
Batožinový priestor - min./max. (l): 537 - 630 / 1709
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1370 / 570

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.