Nech to nevezmem zhurta, na to pravé orechové si počkajte nižšie. Dôvod, prečo som oslovil túto značku o test nebol nijak záhadný. Koľkí z vás si uvedomujú, že Cadillac má svoje zastúpenie na Slovensku? Koľkí z vás poznajú aj iné modely ako Escalade známy hlavne z amerických reperských klipov? Určite len hŕstka! A toto je ten dôvod, prečo Cadillac nesmie chýbať v redakcii Webauto. Aj my sa zoznamujeme s touto značkou po prvýkrát naživo.

Oficiálne zastúpenie značky si zobrala pod krídla firma TODOS sídliaca v Bratislave. Z tejto filiálky nám zapožičali na test exkluzívny červený najmenší Cadillac ATS. Aká irónia! Najmenší znamená v prípade Cadillacu dĺžku viac ako 4,5 metra, teda veľkosťou konkuruje BMW 3, Mercedes-Benz C a Audi A4. Skrátka nemeckej svetoznámej trojke.

Napriek len o 2 cm dlhšej karosérii oproti BMW 3 mi príde ATS nenormálne dlhé. Vzhľadovo ťažko niečo zásadné vytknúť. Pred očami bije červená metalíza a nepotrvá dlho, dostanie vás do varu. Pomedzi tých húfne prechádzajúcich európskych prémiových značiek, Cadillac pôsobí akoby z inej planéty.

Cadillac ATS 2.0 Turbo AWD

Nekopíruje tvary ostatných, razí si inú cestu, predsa je zo zámoria a Amerika vždy lákala Európana. Nie však každý chce vycestovať ďalej než po Veľkú Britániu, svet za oceánmi ich nevábi. Rovnako to funguje pri automobiloch. Nie každý si chce kúpiť zámorské auto s malým počtom servisných stredísk v okolí, hoci by mohlo byť lepšie od nemeckej trojky. Nemám pravdu?

Konzervativizmus Európanov hrá do kariet domácim značkám, ktoré vďaka perfektným predajným číslam napredujú a vyvíjajú bezchybné automobily. Ich jedinou slabou stránkou je hojnosť na trhu. Krásne a honosné ATS-ka na cestách nevidieť.

[adsense]

Vážne som si všimol, že aj v hlavnom meste Slovenska jazdilo len jedno ATS, to v ktorom som sedel. To sa dá využiť vo vlastný prospech. Nóbl značka na maske chladiča nie je neznámou, takže okolie si vás nezaškatuľkuje niekam ku kórejským priaznivcom. Práveže naopak, dizajn ATS je tak jedinečný a tak silno vyčnieva z radov konkurencie, že mnohí sa budú mylne domnievať o prebytku na vašom bankovom účte. Model ATS kúpite za menej peňazí ako by si za vzhľad zaslúžil.

Cadillac ATS 2.0 Turbo AWD

Hlavné črty karosérie podčiarkuje mohutná kapota motora, pod ktorú sa montuje jediná motorizácia. Chrómovanú masku chladiča značne dopĺňa spomínaný znak automobilky. Najviac sa mi páčia kryty predných a zadných reflektorov s úzkym profilom. Na celej karosérii dominuje chrómovanie, minimálne v najvyššom leveli výbavy. Konkrétne na kľučkách dverí, v prednom nárazníku i maske chladiča a vzadu na kraji batožinového priestoru.

 Cadillac si dal záležať na detailoch, preto popri jednoduchej stavbe zadných svetiel sa vyvyšujú šípové línie priamo ústiace do spodku nárazníka, kde má svoje miesto i difúzor. Ten skrášľujú dve decentné koncovky výfukov. Ako som vravel, niet čo vytknúť na dizajne. Musí sa páčiť!

Tí, čo sa orientujú v značkách dobre vedia, že kedysi Cadillac zdieľal prvky dnes už neexistujúcej značky Saab. Obe značky patria (Saab patril)pod General Motors a keďže Cadillac chce s modelom ATS preraziť pred zákazníkmi zo starého kontinentu, niet divu, že v interiéri badať severský štýl. Samozrejme, čím prejde viac času, verejnosť zabudne na príbuzenstvo so Saabom a palubnú dosku bude vnímať ako jedinečnú. Zatiaľ sa však treba vyrovnať s tvarom volantu, ktorý môžete nájsť v Chevrolete, Opli (tiež spadajú pod koncern GM) a možno i posledný Saab ho má.

Cadillac ATS 2.0 Turbo AWD

Keby som zakryl štít za volantom v hranatom strihu bez nápadu, nemal by som výhrady voči spracovaniu palubnej dosky. Najmä stredová konzola s dotykovým ovládaním všetkých tlačidiel patrí medzi ojedinelé riešenia. Hold, ale ani toto nie je prvotina, dotykový panel má už Opel Ampera, v Cadillacu ATS zažiari exkluzívnejším poňatím, no na praktickosti sa musí stále popracovať. Dotykové ovládanie tlačidiel je necitlivé, radšej by som uvítal praktickejšie bežné tlačidlá, veď aj s takými sa dá vyhrať v detailoch.

Za absolútnu a bezkonkurenčne najlepšiu investíciu do výbavy vozidla považujem kúpu červenej kože. Ono vlastne nefiguruje v príplatkovom cenníku, je dostupná v štandarde treťom a štvrtom stupni výbavy. Rozjíma sa nielen na sedadlách, ale aj v čalúnení dverí a spodku palubnej dosky. Spolu s čiernym stropom auto vyzerá nenormálne luxusne. Obopne si vás. Toto však určite dokážu aj Nemci, ale žeby za cenu 45 340€? Toľko treba zaplatiť, aby ste mali najlacnejší model vo výbave Performance.

O výbave ATS si trošku popíšem. Nie je skromná, ale ak chcete niektorý prvok, často zaň nejde priplatiť, pretože sa nachádza len v základe vyššej výbave. Do BMW 316i si môžem značne viac vyberať ako v prípade Cadillac ATS. Keď si však zvolíte najvyšší stupeň Premium, tešte sa! Okrem niektorých odtieňov farieb, elektrického strešného okna a balíka Driver Assist (adaptívny tempomat, automatické predchádzanie kolízii, predné a zadné automatické brzdenie, upozornenie na prekážku a upozornenie na vozidlo v mŕtvom uhli) dostávate ATS v plnej výbave. Premium vychádza za 48 586€.

Cadillac ATS 2.0 Turbo AWD

V prémiových autách som zvyknutý na rôzne asistenčné systémy, Cadillac ich ponúka niekoľko tiež, vyberám z nich asistenta predného a zadného brzdenia. Predstavte si to, pokojne si parkujete a zrazu vám auto zatiahne elektrickú ručnú brzdu. Na hlavnom displeji sa zobrazuje obraz z parkovacej kamery, ešte pred sekundou tam nebola žiadna prekážka a zrazu je tam osoba. Skôr, než stihne vodič zareagovať, auto zastaví. Predchádza sa takýmto situáciám. Istá žena z Číny by uvítala automatické brzdenie a nepricvikla manžela o stenu v podzemnej garáži. Možno ste nezachytili informáciu o spomínanej udalosti, ale naozaj sa stala a dostala sa medzi kandidátov Darwinovej ceny.

Druhý prvok, ktorý mi doslova vyčaril úsmev na perách sa nachádza v štartovacom kľúči. Obsahuje nielen typické tlačidlá pre diaľkové otváranie dverí, kufra, či svetiel. Priatelia! Toto auto viete pomocou kľúča z diaľky aj naštartovať! Komické? Ani nie! Skôr užitočné. Na spustenie motora z diaľky treba dvakrát stlačiť tlačidlo na zamykanie a potom príslušné tlačidlo pre motor. Nebojte, s autom vám nikto neujde, pretože dvere ostávajú zamknuté, otvoríte ich len pomocou kľúča alebo priblížením k vozidlu a uchopením kľučky dverí. V zime môžete tak rozohriať pred jazdou nielen motor, ale i interiér. Ušetríte za investíciu nezávislého kúrenia.

Cadillac ATS 2.0 Turbo AWD

Ostatné asistenčné a komfortné prvky už len kopíruje od ostatných premiantov ako Head-Up displej, Lane Assist, či sledovanie mŕtveho uhla. Neukráti vás ani komfort v sedení. Podľa stupňa výbavy je vodičové sedadlo nastaviteľné od šesť do dvanásť smerov, vždy elektrické. Technika ukrývajúca v útrobách auta pochádza väčšinou od renomovaných výrobcov. Napríklad kotúčové brzdy dodáva Brembo, riadenie zabezpečuje firma ZF.

Jednodňové povozenie sa s Cadillacom ATS považujem za krátku dobu na to, aby som objektívne posúdil, v čom vyniká a v čom je horší. Z nadobudnutej skúsenosti usudzujem, že jediná motorizácia pod kapotou motora postačuje na divokú jazdu, avšak prahne po benzíne. Hoci som auto nešetril, samotný výrobca uvádza priemer ďaleko vyšší ako európska konkurencia s podobným agregátom. A čo to vlastne pracuje pod prednou kapotou?

Cadillac vsadil na dvojlitrový zážihový turbomotor. Naladil ho na 203 kW. Sila sa prenáša na zadné kolesá, v opcii je permanentný pohon štyroch kolies. Základ tvorí manuálna šesťstupňová prevodovka, pre pohodlnejších je pripravená plniť úlohu šesťstupňová automatická prevodovka. Testovaný model ATS bol spriahnutý s automatom a pohonom všetkých štyroch kolies. Po sto kilometroch jazdy som neobjavil nejaké väčšie nedostatky tohto spojenia, auto zrýchľuje veľmi rado a prevodovka nijako neuberá z výkonu. Pohon kolies som mal možnosť vyskúšať v daždivom počasí, reaguje perfektne na zmeny adhézie.

Cadillac ATS 2.0 Turbo AWD

V tlačovej správe sa píše, že ATS má pôsobiť na vodiča mrštne a obratne. Pozorne som sa zameral na dané vlastnosti a testoval v praxi. Môžem bez okolkov tvrdiť, že v samotnom centre mesta smeruje na povely volantu Cadillac okamžite, jeho riadenie je príjemne strmé. Keď príde na výjazdy a zjazdy z obchvatov, podvozok ich kopíruje s enormnou presnosťou aj vo vyšších rýchlostiach. Vo volante nie je cítiť váhu vozidla.

Výkonové parametre v technických údajoch si pýtajú daň v podobe nadmerného konzumu naturalu. Priznávam sa, že som nejazdil nijako obozretne ekologicky, avšak 12,4 litra na 100 km sa mi zdá byť dosť veľa. V pokojnom tempe po obchvate ukazoval palubný počítač okamžitú spotrebu 5,4 litra na 100 km. Myslím si, že bežne treba počítať cca s odberom deväť litrov.

Cadillac sa nesnaží vtierať do priazne, stačí ho však vzhliadnuť v uliciach a okamžite zaujme sám. Negatíva konkrétne modelu ATS oproti vyzbrojenej konkurencii BMW, Mercedes-Benz a Audi tkvejú iba v jednej motorizácii, ktorá navyše nie je ekonomická, hoci za objem motora by sa Američan hanbil hovoriť v domácej krčme pred kamarátmi.

Túto značku máme v hľadáčiku a budeme sa jej venovať do budúcna. Vy si zatiaľ naťukajte stránku Cadillac a pozrite si aké ďalšie modely má v ponuke.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1998
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 203 / 5300
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 353 / 1700 - 5500
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 6,1
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 12,0 / 6,3 / 8,4
Spotreba počas testu (l/100km): -
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4644 / 1805 / 1427
Batožinový priestor - min./max. (l): 381 / -
Objem nádrže (l): 62,5
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1617 / -

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.