Dizajnovo všetci veľmi dobre poznáme BMW X1, jemné retuše neurobili dáky podstatný rozdiel oproti tomu staršiemu modelu. Typická silueta karosérie v podobe dlhej kapoty, krátkych previsov a nie celkom veľkej šírky robí z tohto SAV (Sport Activity Vehicle) dynamický voz do mesta, či terénu, tak tvrdí BMW. No ten terén samozrejme berte s rezervou.
Trhové zameranie X1 mi nie je úplne jasné, avšak brať toto BMW ako praktický voz na športové aktivity nie je úplne výstižné. Potom by stratila význam väčšia X3-ka. Zatiaľ, čo vpredu na sedadlách sedíte v X1 celkom pohodlne a nestiesneno, vzadu dostávate z auta horší obraz, všade si ukrajujete z miesta, či na hlavu, či na kolená. Sedačky sú menšie a sedenie tu pripomína komfort X6, kde všetci dobre vieme, že to nie je nič extra.
Napokon zablúdite do posledného priestoru, teda kufra a máte v hlave jasno. Najmenšie SAV je ozaj najmenšie, batožinový priestor takmer vždy budete používať bez roletky, pretože je plytký, no nie až tak malý ako sa na prvý pohľad zdá. Štyri osoby sa po strop určite na dovolenku do hôr alebo k moru zabalia.
[adsense]
Z hľadiska úložných priestorov a komfortu výbavy je všetko v poriadku. Veď sedíte v BMW, čo vám tu chýba, to vie vynahradiť cenník s príplatkovými prvkami výbavy. Nemusíte sa báť, aj takýto model vie celkom poľahky prekročiť 50 tisíc euro s DPH. Práve sa naň pozeráte. Čo za takú cenu dostanete? Kožené sedadlá, dvojzónovú klímu alebo nejaké tie bezpečnostné systémy, ale tú najväčšiu časť z nadobúdacej ceny si odkrajuje pohonná jednotka, automatická prevodovka a pohon xDrive.
Druhá polovica recenzie sa tradične presúva do dynamickejšej časti, teda pocitov z jazdy a prevádzkových nákladov.
Motor pod kapotou nášho testovacieho BMW X1 nie je potrebné obsiahlo predstavovať, mali sme s ním dočinenia v tomto roku už dvakrát, ibaže raz pracoval v 118d xDrive v slabšom variante, a raz v 520d v totožnom výkone ako teraz. Naftový dvojliter naladený na 135 kW bohato postačuje na expresnú jazdu, zároveň aj úspornú. Pre vyznávačov benzínu treba pripomenúť, že je možné skombinovať X1 aj s dvojlitrovým prepĺňaným benzínom a to už je potom riadny atlét, vráťme sa však k nafte.
Z ponúkaných alternatív je toto druhá najsilnejšia voľba. Charakteristický drsný prejav po naštartovaní okamžite utíchne a rozbehy sa dejú za prítomnosti tlmeného klepotu. Neodpustím si však poznámku, že iné koncerny vedia lepšie odhlučniť kabínu od motora. Ak mu nedriapete na krk, ostáva v smiešnych otáčkach tesne nad hranicou 1000.
Osemstupňový automat sa pravdepodobne stal hitom všetkých vyrábaných BMW, montuje sa snáď všade, aj do BMW X1. Odvádza si svoju prácu opäť výborne s dôrazom na hladkosť a rýchlu odozvu. Dokonca tu (ne)chýbali páčky pod volantom, aj tak by sa nehodili k charakteru motora a auta ako takého.
Za jazdu po bežných cestách a s povolenými limitmi si zo svojej 57 litrovej nádrže moc nepýta, celkový priemer po absolvovaní 750 kilometrov v surovom stave motora (nezabehnutý) deklaroval palubný počítač na slušných 7,4 litra nafty. Vsadím sa, že keby nebola moja pravá noha taká ťažká na plyn, apetít by klesol aj o liter nižšie, no nie na diaľnici.
Viackrát sa dostali k slovu aj podvozkové súčasti automobilu, kedy som skúšal stabilitu na nerovnom povrchu cesty. BMW X1 nemá veľkú tendenciu skákať po vozovke, ani prenášať pazvuky odrazov z jám do interiéru, ale odvaľovanie pneumatík si zadní pasažieri posluchovo užijú dosť.
Priznávam, do terénu som nevkročil s týmto autom, maximálne iba na blatistú cestu. Podceňovať xDrive však nie je na mieste, aj BMW X1 je vybavené asistentom zjazdu z prudkého kopca, tiež dokáže prenášať viac krútiaceho momentu na koleso s lepšou adhéziou, len jeho nájazdové uhly nezodpovedajú terénnemu autu. Do mesta pri parkovaní k obrubníkom alebo na výjazd po zasneženej ceste k chate plne postačuje.
Toto auto je ideálne pre mladých partnerov, aktívne užívajúcich život, takých, ktorí radi cestujú viac sami, než s partiou. V mladom človeku vyvoláva nadšenie, ošiaľ, pre tých starších sú vhodné BMW X3, X5 a X6.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 135 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 380 / 1750 - 2750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,0 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,1 / 5,1 / 5,4 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4454 / 1798 / 1545 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 420 / 1350 |
Objem nádrže (l): | 61 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1660 / 550 |