„Dobrý deň pán Kutálek, máme pre Vás ponuku. Priveziete nám zajtra BMW M2 Coupé z Budapešti? Budete ho môcť mať ešte o dva dni navyše a do mesta Vás odvezieme“. Čo by ste si vybrali na mojom mieste v letnom dni? Opekanie sa pri vode alebo výlet do Budapešti a následne zážitky za volantom najšoférskejšieho BMW súčasnosti? Aspoň tak tvrdila väčšina, čo už M2 mala možnosť preskúšať.
Samozrejme, vybral som si druhú možnosť, no ešte bolo treba spracovať priateľku, aby sa nenahnevala. Veď viete, ženy! J Ale, ak im ponúknete zaujímavejšiu alternatívu, väčšinou neodvrávajú. Vraj kým sa vrátim, stihne si kúpiť sexi šaty na seba. K autám pri mne pričuchla, takže sa jej ponuka vozenia páčila.
Priateľka spracovaná a ja už o šiestej ráno nasledujúceho dňa vyrážam spolu s ďalšími kolegami z brandže do Budapešti na BMW X4. Cesta nám ubehla veľmi rýchlo, stačili sme dobre poklebetiť o autách, a poobzerať si centrum Budapešti. Taktiež padla reč na náš transportný dopravník. Sedel som vzadu a veruže moje nohy mali čo robiť, aby nestŕpli po dvoch hodinách. Meriam iba 176 cm, čiže X4 verne šliape po vzore väčšieho brata X6.
Po príjazde do pobočky BMW v hlavnom meste Maďarska nám náš doprovodný človek z marketingu ponúkol ísť na obed. No keď sme zbadali pod prístreškom parkovať tri vyleštené BMW M2, akoby sme nemali žalúdok. Boli sme ako malé deti a sústredili sa iba čisto na autá. Rýchlo podpisujem papiere o prevzatí BMW M2, veľmi ďakujem a zdvorilo odmietam ponúknutý obed aj spolu s kolegami a netrpezlivo preberám kľúč od českej testovačky v bielej perleťovej farbe.
Vážení, sadám do auta ako prvý a štartujem. Pod prístreškom je zvuk studeného motora natoľko podobný závodnému špeciálu, že keď naštartovali po mne ďalšie dve „m-dvojky“, nepočuli sme vlastné slová. Ono aj tak by to boli asi skôr citoslovcia vzrušenia. Mali ste vidieť aké výrazy sme hádzali jeden na druhého, pričom mne osobne išli také veľké zimomriavky po chrbte, že i hus by mi ich tíško závidela. A to ešte nesedím v aute, iba zvonku počúvam a obzerám si drobné poškodenia laku a diskov, ktoré sa zapisujú do preberacieho protokolu.
Pozrite si instagramové videá BMW M2 Coupé.
Obraz a zvuk vydajú za tisíc slov, takže milí čitatelia, ak chcete vedieť a vidieť ako znejú tóny studeného radového trojlitrového šesťvalca pod kapotou BMW M2, odkazujem vás na náš Instragram @Webautosk. Máte tam tri krátke videá. Zrýchlenie z 0 na 130 km/h, rýchly prejazd zvonku a štartovanie za studena. Stavím sa, že minimálne budete cítiť na koži rovnaké zimomriavky.
Dosť som napínal a navnádzal. Dostali ste poriadnu predohru, je načase sa konečne vydať ulicami Budapešti. Rýchlo pritakávam na inštrukcie o podmienkach prebratia a odovzdaní. Vraj by som im tam mohol nechať ešte nejaký ten dezén na zadných pneumatikách. Uškŕňam sa, že sa môžu spoľahnúť a už konečne vyrážam preč z pobočky.
Rádio mám vypnuté, sedačka a volant mi po nastavení ponúkajú naozaj perfektný posed, kedy sa cítim nielen komfortne, ale aj zároveň vnímam všetky informácie z cesty. Riadenie je pekne tuhé, motor posiela cez štvoricu zadných výfukov bublavé tóny v nízkych otáčkach a moje telo cíti tuhý podvozok v kostiach pri každom prejdení nerovnosti. Nedá sa spočítať, koľko mužov sa otočilo za týmto autom, no najviac ma potešil jeden náhodný vodič vedľa mňa na križovatke. Zodvihol palec na uznanie. Ženy M2 ignorujú, nie je veľká a jej dizajn nepôsobí až tak príťažlivo. Ale garantujem vám, že po jazde sa bude chcieť s vami vyspať od vzrušenia.
Cestou po metropole Maďarska si obzerám niektoré interiérové detaily BMW M2 Coupé. Ide napríklad o volič sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Jeho kovová hlavica je rovnaká ako majú všetky rady M. Oči zaujmú jednoduché, no zato športové budíky. Tachometer je ciachovaný do tristo a ručička otáčkomera by sa mala dostať až k sedmičke. Dobre sa tiež drží športový trojramenný volant s hrubým vencom. Karbónové doplnky na držadlách dverí alebo stredovom tuneli medzi vodičom a spolujazdcom umocňujú pocit športového špeciálu.
Od civilnejšieho modelu BMW 220i Cabrio, ktoré som testoval pred rokom sa posed za volantom nelíši. Sedím pekne nízko k zemi, nemám miesta na rozdávanie a to isté platí aj pre spolujazdca. Na zadné sedačky toto Coupé odvezie dospelú osobu pohodlne iba za predpokladu, že vpredu bude sedieť Danny DeVito.
Čo sa udialo za Budapešťou môžem opísať iba v cenzurovanej verzii. BMW M2 Coupé ma po zatlačení plynového pedálu katapultovalo na zadnú sedačku. Domov som prišiel s o meter dlhšími rukami, ktoré úporne držali volant pri každom kick-down efekte. Chceli sa totiž vytrhnúť z venca. M2 s trojlitrovým šesťvalcom o výkone 370 koní nemá problém konkurovať v zrýchlení oveľa väčšiemu BMW M5. Hoci tu je pod kapotou o 210 koní menej, M2 ťaží z nízkej hmotnosti.
A teraz k tej cenzúre. Na diaľniciach budete stredobodom pozornosti dopravných hliadok, nakoľko BMW M2 Coupé reaguje tak rýchlo, že kým mozog vyšle signál do nohy, aby prešla z plynu na brzdu, už pôjdete minimálne cez dvesto kilometrov za hodinu. A pritom bude stačiť štvrtý stupeň. Viete, prečo prichádza z mozgu k nohe oneskorený signál? Pretože bojuje s emóciami v srdci vodiča. Srdce túži počúvať rev motora, ruky chcú byť spolu s chrbticou podmanené odstredivým silám a adrenalín v celom tele odbije všetok strach a pudy sebazáchovy. A tá radosť!
Kričím, ochkám a smejem sa celých dvesto kilometrov domov. Po diaľnici nasledujú okresné cesty. Jedna zákruta, druhá zákruta... moje ruky majú stále robotu so zadkom, ktorý sa vykrúca ako brazílska tanečnica. Nie, nedriftoval som, no veľmi ma to lákalo. Auto jasne dáva najavo, že bokom s ním jazdiť je asi také ľahké ako urobiť si titul za polroka na trenčianskej univerzite. Keby majiteľ tohto BMW M2 Coupé poslúchal všetky podnety zadnej nápravy a nechal sa uniesť, pneumatiky by pokojne mohol meniť každý víkend.
Nastavovať si viete viacero štýlov jazdy. Ak ste na okruhu a viete s autom narábať, mód Sport+ s odpojeným protipreklzovým systémom a vypnutou stabilizáciou spraví z vás kráľa driftov. Môžem potvrdiť slová ostatných, skutočne sa M2 Coupé šoféruje spomedzi ostatných emkových radov najlepšie. Je najostrejšia, v mnohých disciplínach rýchlejšia, no zároveň v rukách idiota hotová zbraň. Tu sa chyby neospravedlňujú.
Spravíte chybu a ste v trávniku, v priekope, v strome alebo rovno v truhle. Inými slovami povedané, nakoľko je M2 Coupé rýchle a vrtkavé už na suchom asfalte, neexistuje, aby ste v daných rýchlostiach na okresných cestách mali šancu napraviť kiks. Na bežných cestách reálne dosahujete okruhové rýchlosti, a to sa odzrkadľuje na odhade pri brzdení, či povrchu cesty. M2 Coupé sedí na ceste veľmi dobre, ale nedáva šancu šoférovi upozorniť ho, že to preháňa so svojimi schopnosťami.
Ja som si s ním sadol veľmi dobre. Radím vám, nepokúšajte po prvom usadnutí za volant M2 Coupé osud. Absolútny pocit istoty z rýchlej jazdy nadobudnete na tomto aute až po dôkladnom zabehnutí a absolvovaní nejakého Racing programu na závodnom okruhu. Pokiaľ milujete drifty a závodné okruhy, máte voľných cca 50 tisíc euro, nepoznám lepšie BMW pre vás.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 6 / 24 |
Zdvihový objem (cm3) | 2979 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 272 / 6500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 465 / 1400 – 5560 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 7 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 250 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 4,3 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 11,6 / 6,7 / 8,5 |
Spotreba počas testu (l/100km): | Záleží od peňaženky |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4468 / 1854 / 1414 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 390 / - |
Objem nádrže (l): | 52 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1595 / 490 |