Zatiaľ, čo prvý test som absolvoval v hektickom čase, na ActiveHybrid 5 mi ostalo viac hodín na skúmanie. Pri preberaní kľúčikov na mňa čakal väčší kolos odetý do rovnakej farby ako jeho mladší súrodenec.
BMW ActiveHybrid 5 bol prvý počin značky, ktorý dokázal jazdiť čisto na elektrickú energiu. V zásade mám dočinenia s verziou 535i dopovanou na viac elektromotorom, ktorému zabezpečujú energiu líthium-ióntové batérie s kapacitou 13,5 kWh a napätím 317 V. Absolútne neznáme veličiny, však? Tí, čo z vás neboli príliš múdri vo fyzike to znamená dojazd približne štyri kilometre čisto na elektrickú energiu. Pri režime ECO Pro nemusí pracovať motor až do rýchlosti 160 km/h, čiže nejaké to deci z nádrže ušanuje moderná technológia.
Možno som na úvod spomenul príliš veľa čísiel, skúsme si niečo povedať o úžitkových vlastnostiach a výkone. Uloženie batérií si vyžiadalo veľkú daň v podobe zníženia objemu batožinového priestoru. Z krásnych 520 litrov ubudlo až 145 litrov. Hmotnostne pribral ActiveHybrid 5 150 kg oproti 535i. Avšak väčší výkon 250 kW a 450 Nm prepožičiavajú autu zrovnateľné parametre.
Navonok sa limuzína líši od modelov s konvenčným spaľovacím systémom v niekoľkých vizuálnych detailoch. Ide o nápisy v C stĺpikoch, celo chrómované žiabre na prednej maske a dizajnovo naozaj zaujímavé disky kolies o rozmeroch 18 palcov, obuté do pneumatík 245/45 R18. V príplatkovej výbave nájdete aj ozrutné 20 palcové disky, no tie nebudú vhodné na naše cesty.
[adsense]
Ani si neviete predstaviť ako ťažko sa píše o pocitoch spoza volantu. Nie je tu miesto na žiadne radikálne nedostatky. Béžová farba kožených sedadiel nabudí okamžite luxusnú atmosféru a po usadnutí sa začnete doslova hrať s elektrickým nastavením vodičovho sedadla. Má hádam tisíc polôh nastavenia do všetkých smerov, vyhrievanie je samozrejmosť.
Na palubovke sa vynímajú leštené obklady dreva, medzi ktorými sídlia dobre známe konzoly na ovládanie osemstupňovej samočinnej prevodovky, navigácia Professional a klimatizácia. S otočným ovládačom iDrive pomerne intuitívne brázdite v Menu. Aby ste všetkým funkciám rozumeli, treba ovládať dobre cudzí jazyk alebo rovno po kúpe zablúdiť do firmy, ktorá sa venuje prekladom týchto multimédií. Na obrazovke sa zobrazujú rôzne informácie o jazde, chode elektromotora, no zároveň tam nastavíte aj režim jazdy, celkovo až päť (ECO Pro, Comfort, Comfort+, Sport a Sport+).
Päťka logicky viacej váži. Oproti ActiveHybrid 3 stráca na pevnom štarte šesť desatín sekundy k skoleniu 100 km/h. V praxi mi to však neprišlo dramaticky horšie, hlavne pri pohľade na otáčkomer posielajúci ručičku až k 7200 ot./min. Tu som však postrehol, že motor nejakých 500 otáčok viac reve, než tiahne, lepšie je preradiť niekde na 6500 – 6700 ot./min., vtedy sa mi ježili tie moje tri vlasy na hlave.
V tomto teste som sa zameral na podvozok a aj hybridný systém. Prvý deň testovania prebiehal v hlavnom meste, kde sa prejavoval elektromotor v plnej paráde. Ani som nevedel kedy pracuje motor, kedy elektromotor, vnútri panuje hrobové ticho. Nerozumel som si s full hybridom občas pri rozjazdoch na križovatkách. Plynový pedál je citlivý na dotyk, a keď máte nastavený jeden z režimov Comfort, Comfort + a ECO Pro, šesťvalec sa vypína pod 40km/h počas brzdenia alebo zastavenia. Následne rozbeh na križovatke zabezpečuje elektromotor, no keď sa pridá do ticha bublavý tón naštartovania radového šesťvalca, ActiveHybrid 5 trocha cukne.
S radosťou sa pozerá na palubný počítač, ktorý zobrazuje odber paliva na úrovni sedem litrov naturalu a to máte pod kapotou 340 plnokrvníkov. Okresné cesty ešte dokážu znížiť spotrebu na 6,5 litra/100km. Nepočítajte s týmito hodnotami, pokiaľ sa nechcete s ActiveHybridom 5 maznať. Pokojne atakuje aj dvojciferné čísla, no vtedy sa svet okolo vás zmení na jednu veľkú machuľu.
Druhý deň na ceste z Bratislavy do Prahy som zasvätil skúmaniu režimov elektronickej regulácie tlmičov. Dobre známa diaľnica Čechov dôkladne preverí nejeden podvozok. Najprv som si naladil Comfort, na kvádroch BMW neposkakovalo, ale nárazy z cesty tlmiče neuhladili úplne, to isté platí pri Comfort +, auto sa viac kolíše, stále si však drží povestnú športovú stabilitu.
V móde Sport a Sport + cítiť rapídne stvrdnutie tlmičov a v kabíne nenadskakuje len vodič ale aj predmety. Navzdory vysokej váhe ActiveHybrid 5 krásne reaguje na povely volantu v zákrutách, pískanie pneumatík sa koná jedine pri prudkom zošliapnutí pedála plynu, kedy zadok v Sport + úrovni dovolí odskočiť zadnej náprave. Samozrejme, toto sa nedialo na diaľnici, ale na skúšobnej ceste mimo premávky.
BMW dokazuje, že ani napriek vysokého dôrazu na ekológiu sa nechce vzdať sloganu „Radosť z jazdy“. Platí to i o hybridoch, ktoré pomaly, ale isto nahrádzajú konvenčné motory. ActiveHybrid 5 ukazuje množstvo moderných riešení ako v praxi majú fungovať a nepripraviť vodiča o športové zážitky.
Škoda len, že podobne ako u mladšieho súrodenca, ani tento typ nemá racionálne predpoklady trhať predajné čísla. Väčšina sa poberie kúpiť klasickú verziu 535i.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový + El. / Radové |
Počet valcov/ventilov | 6 / 24 |
Zdvihový objem (cm3) | 2979 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 250 / 5800 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 450 / 1200 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 250 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 5,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,2 / 7,4 / 7,0 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 9,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4899 / 1860 / 1464 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 375 / - |
Objem nádrže (l): | 67 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1925 / 550 |