Krásny sedan v čiernej metalíze sa mi pred očami predstavil v dizajnovom prevedení Modern Line, čo znamená, že karosériu obklopoval decentne chróm v oblasti „bavoráckych obličiek“, prednom a zadnom nárazníku a na bočných oknách. V kombinácii so striebornými diskami a čiernou metalízou ide o krásny a elegantný sedan, ktorý demonštruje pre majiteľa dôležitú atribútu – postavenie. Mimo toho sa na danom vozidle predstavujú prvky faceliftu ako napríklad nové nárazníky. Ostatné sa však hľadá veľmi ťažko.
Taký interiér testovaného vozidla nedáva moc na sebe badať pomerne lacnejšiu formu výbavy, než akú som doteraz v aute tejto rady zažil. No musel som si vystačiť „iba“ s poloelektrickými sedadlami, manuálne nastaviteľným volantom a dvojzónovou klimatizáciou. Head-up displej, výkonná audioaparatúra, či radarový tempomat pre tento krát ostali nezaškrtnuté v príplatkovej výbave. Na druhej strane som mal možnosť zoznámiť sa s dostupnejším exemplárom, za ktoré by som v reáli zaplatil 56 000 eur s DPH. A to by som ešte za nové BMW možno bol ochotný dať, ale vyplatí sa?
Samozrejme, že sa oplatí, toto auto naozaj nestráca na dôležitosti, to že mu chýbajú nejaké moderné prvky výbavy nijako neovplyvňujú komfort jazdy. Stále sa pred vašimi očami bude rozjímať obrovská palubná doska z kvalitného materiálu, spracovaná do posledného detailu. Mechanicky nastaviteľný volant, či pozdĺžne polohovateľné sedadlá nevyžadujú vyššiu pozornosť. Za volantom si nájdete ideálnu polohu celkom pohotovo.\
[adsense]
Na zadnej lavici sa odvezú pohodlne iba dve osoby, stredový vysoký tunel doslova kričí, že nechce pustiť k sebe piateho pasažiera. V sedane to možno toľko nevadí, ale Touring by mohol byť priateľskejší voči piatim pasažierom. V treťom priestore odveziete 520 litrov nákladu, veko batožinového priestoru má veľký výrez, takže aj s objemnejšími kuframi bude manipulácia a ukladanie bezproblémové.
BMW bolo, je a dúfam bude vždy o jazde, preto som sa najviac tešil na opis z jazdy. Priatelia, ani taký „podradný“ objem ako sú dva litre pod kapotou tohto pomerne ťažkého sedanu vodiča nezneistí na cestách. Práve naopak, výkon naladený na 184 koní v spojení s automatickou osemstupňovou prevodovkou prepožičiava 520d solídne dynamické vlastnosti, hoci uznávam, oproti radovému šesťvalcu tu je znateľný pokles záťahu.
Trošku ma nemilo prekvapili prudké rozjazdy z vedľajšej cesty na hlavnú, keď bolo treba odbočiť. Zadný náhon skrátka potrebuje vodičovu pozornosť viac. Aj na suchej ceste mala elektronika pri plnom plyne prácu s prenosom krútiaceho momentu. Za dažďa, či snehu by to znamenalo kĺzanie, kým neuberiete alebo auto neskrotia asistenčné systémy. Nie je to nič nebezpečné, elektronika zasahuje vždy čas a precízne, akurát treba byť rozvážny pri rozjazdoch, mohli by ste si totiž zodrať pneumatiky skôr, než by bolo nutné.
Ako náhle sa rozbehnete, BMW 520d sa zmení na atletický sedan so športovými ambíciami, nie je tak ťažkopádne ako ActiveHybrid 5 a ani tak športové ako M5, no zato veľmi príjemné a ľahko čitateľné. Na okresných cestách sa s autom narába ľahko a predvídateľne, aj vďaka systému ECO PRO, ktorý vodičovi dáva na výber jeden z troch jazdných režimov (ECO, Comfort alebo Sport).
Medzi danými režimami poznať značné rozdiely, prvý je čo najefektívnejší k spotrebe paliva, druhý poskytuje komfort pruženia a tretí naopak urobí z limuzíny tvrdý hatchback, pripravený na ostrejšiu jazdu. Najviac mu sluší režim Comfort, na diaľnici sa krásne kolíše ako loď na mori a to pri danej motorizácii vystihuje charakter vozidla. Diaľničný komfortný hltač kilometrov.
V týchto typoch áut sa väčšinou nerieši spotreba ani nadobúdacia cena, avšak v prípade 520d si dovolím zopár riadkov napísať, pretože je to snáď prvá „päťka“ v našej redakcii, ktorá má reálne predpoklady stať sa vhodným členom do rodiny stredne zarábajúceho podnikateľa.
Kým pri BMW M5 by riešil majiteľ neustále údržbu a v ActiveHybride 5 nadobúdaciu cenu, 520d zasa rozumovo vychádza celkom výhodne. Ak si našporíte 43 000€, tak ste dlho odbremenený od náročnej údržby, auto spotrebuje na sto kilometrov od 5 do 5,5 litra nafty na 100 km. Okrem tankovania, poistky a výmeny oleja je dosť možné, že iné výdavky by vás v nasledujúcich rokoch užívania nemali stretnúť. BMW totiž garantuje 5 ročný servis, bohužiaľ obmedzený na 100 000 km, čo pri danej spotrebe paliva nebude až taký problém najazdiť aj skôr.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 135 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 380 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 234 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,1 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,7 - 5,2 / 4,5 - 4,1 / 4,9 - 4,5 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,1 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4907 / 1860 / 1462 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 520 / - |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1705 / 610 |