Pred testom pár slov na zamyslenie

Smejem sa, respektíve plačem nad niektorými názormi špekulantov, ktorí často pozerajú novinky BMW z monitorov počítača alebo v časopise. Nesedeli, neskúšali, no verdikt je hneď jasný! Toto nie je BMW. Ako by aj mohlo? Má to predný pohon, rodinné tvary a veľký kufor. Čo to má spoločné s radosťou z jazdy?

[adsense]

Priatelia, je čas na osvetu, hoci je to prvé MPV svojho druhu v BMW, to ihneď neznamená, že má iné korene. Vznikalo v Mníchove, nezdieľa podvozok, prevodovku alebo motor s iným koncernom, je to čistý produkt BMW. Ibaže postavený pre ďalšiu sortu zákazníkov. Okrem toho, pôvodné rady sa stále predávajú, tie ktoré sú podľa iných naozajské BMW. Myslíte si, že v minulosti to bolo inak? Skutočne si BMW vybudovalo meno na základe jedného modelu? Samozrejme, že nie. Práveže pokrytím všetkých segmentov máte zaručený úspech.

BMW 225i ActiveTourer

Poniektorí tvrdia, že je to boj medzi Stuttgartom a Mníchovom. Čo má jeden, to musí mať druhý. Každý si to ale strojí po svojom, prečo by si mali nechať ukrajovať z predajného koláča? Nie je to len o biznise, pozrite sa na Porsche. Tiež chcelo vyjsť zákazníkom v ústrety a ponúknuť im aj iné modely, ktoré majú na volante a kapote ten čarovný znak. Pri BMW je to tiež podobné. Otec s tromi deťmi na krku a manželkou si len ťažko kúpi sedan alebo menšie kombi, keď môže mať za rovnaké peniaze MPV a práve BMW, tú značku, o ktorej doposiaľ len sníval, aby vyrobila niečo preňho.

Statické dojmy exteriéru a interiéru

Dosť bolo osvety, poďme sa pozrieť na náš testovaný kúsok. Novinka sa zaraďuje do číselného poradia 2 s prívlastkom Active Tourer. Dizajn prednej masky navodzuje elegantný vzhľad, do ktorého si môžete vštepiť malinké gény dynamiky s paketom Sport Line. Rodinné zameranie vozidla by som vyzdobil chrómom a peknou bordovou metalízou ako v prípade nášho testovaného kúska, ide o paket Luxury Line.

Z hľadiska estetického, či praktického nebadám na exteriéri niečo, čo nejako kazí dojem z auta. Pôsobí mimoriadne vyvážene bez zbytočných výstredností, dokonca sa za strechou usídlil decentný spojler, presnejšie nad oknom piatych dverí. S dizajnom som spokojný, sadám za volant.

BMW 225i ActiveTourer

Základná palubná doska Active Toureru disponuje už centrálnym displejom MEDIA, čo sa mi páči. My sme skúšali model s podstatne vyššou výbavou, no tá sa prejavuje technicky, nie vizuálne. Znamená to, že palubná doska nebude pôsobiť vyziabnuto ako kedysi pri starších typoch BMW.

Typické prvky značky tu nájdete taktiež. Nejde iba o natočené pracovisko na vodiča, ale aj rovnaké analógové budíky, volant, tlačidlá, či kvalitu spracovania. Azda jediná chybička krásy, z môjho pohľadu, narúša dokonalosť v stredovom paneli, kde je rádio a klimatizácia oddelená malým úložným priestorom pre drobnosti. Štrbina mi troška pripomína interiéry lacných modelov áut so základnou výbavou, ktoré mali predprípravu na autorádio práve vo forme takejto „diery“.

BMW 225i ActiveTourer

Po nastavení ideálnej pozície za volantom sa rozhliadam po odkladacích priestoroch. Áno je to síce BMW, ale keďže zamierilo do MPV segmentu, nesmie mu byť cudzie myslieť na dostatok držiakov, schránok a krytých úložných priestorov. Vodič i spolujazdec sa nemôžu sťažovať, vo dverách máte oddelené tri schránky, jedna z nich slúži hlavne na uloženie väčšej PET fľaše.

Potom sú tu tradičné kryté boxy ako napríklad pred spolujazdcom a medzi sedadlami ale aj na ľavej strane palubnej dosky pod ovládačmi svetiel. Vzadu sediaci pasažieri si majú možnosť tiež vložiť do viacerých priestorov svoje doklady, mobily a iné drobnosti.

[adsense]

Výhrady mám voči sedadlám, asi je to zapríčinené mojou rozmaznanosťou a zvyklosťou, že v BMW si viem nakonfigurovať sedačky s výsuvnými operadlami na stehná. Tieto sedadlá nie sú zlé, ale rozhodne neposkytujú toľko komfortu. Tu však s negatívami končím, pretože priestor a rozhľad z miesta vodiča absolútne postačuje na bezpečnú jazdu, hoci hrubý predný stĺpik by mohol byť o centimeter užší.

Na zadnej lavici sa sedí veľmi príjemne, sedáky sú tu dostatočne dlhé a operadlá na chrbát rovnako. So stredným pasažierom to BMW nemyslí úplne vážne. Nakoľko sa i Active Tourer predáva v opcii s xDrive, stredový tunel je zbytočne vysoký a vadí k pohodlnému uloženiu nôh. Máličko lepšie miesto získate posuvom sedadiel vzad do batožinového priestoru v rozsahu 130 mm. V konečnom dôsledku je to však len kompromis a v MPV vozidlách takéto chyby užívateľ netoleruje.

BMW 225i ActiveTourer

Než sa dostaneme k jazdným vlastnostiam, navštívim nakrátko aj odľahlú časť interiéru – kufor. Jeho základný objem je 468 litrov, k tomu máte dvojitú podlahu bez rezervného kolesa. Po sklopení zadných sedadiel delených v pomere 40/20/40 vzniká takmer rovná podlaha. V opcii je sklopné operadlo spolujazdca. V Active Toureri tak viete prevážať celkom dlhé predmety, máte prémiovú minidodávku.

Predný pohon, najvýkonnejší motor

Dostávam sa k pohonnej jednotke. V závislosti od vašich preferencií dostanete pod prednú kapotu 4 varianty naftových motorov a 3 varianty benzínových. My sme mali tú česť otestovať najsilnejší agregát v ponuke 225i kombinovaný s osemstupňovým automatom a poháňaný prednou nápravou.

Dvojlitrový štvorvalec je naladený na 170 kW, čo zrejme bude postačovať i tomu najdynamickejšie stavanému tatkovi v rodine. Áno, táto jednotka bude skôr rarita medzi Active Tourermi, avšak práve na nej asi najlepšie zdôvodním, že toto BMW má stále korene ostatných modelov značky.

BMW 225i ActiveTourer

V prvom rade ide o absolútne kultivovanú pohonnú sústavu, ktorá o sebe dáva vedieť iba v pásme otáčok od 4500 do obmedzovača pri 7000. V tomto pásme motor skôr tlmene vrndží ako hlasno reve, takže na palube ostatok posádky pociťuje želaný komfort, hoci vodiča príval výkonu a minimum revu troška demotivuje využívať potenciál agregátu.

Koncepcia podvozka spolu s asistenčnými prvkami dopomáha užívateľovi zvoliť si vždy ten správny režim. Máte tu za príplatok elektrické nastavenie tlmičov, ktoré na daný výkon vítam vhod, pretože stvrdené tlmenie a tuhšie riadenie využijete v každom ohľade počas presúvania sa vlnitými okreskami s množstvom zákrut. Nato, že hovoríme o MPV, tak je tu asi toľko práce so šoférovaním, koľko v X6 modeli. Treba si zvyknúť na mierne vyššie ťažisko modelu, avšak v zákrutách sa môžete spoľahnúť na aktívny diferenciál.

BMW 225i ActiveTourer

Active Tourer s daným motorom a podvozkom nie sú prehnaná voľba na bežné cesty, je to akýsi limit s fyzikálnymi vlastnosťami MPV. Predná náprava stačí prenášať výkon motora na suchom „lesklom“ asfalte, horšie je to na mokrých povrchoch. Na nich pomáha udržať trakciu asistent trakčnej kontroly, ktorý volí decentné prešmykovanie predných kolies pred úplným pribrzdením do momentu záberu pneumatiky. Apropo, aj tu si viete trakciu kompletne vypnúť v športovom móde.

[adsense]

Nové a zároveň prvé MPV od BMW skalní fanúšikovia značky odsudzujú, je im na výsmech. Avšak, tým, ktorým skutočne táto značka neleží v žalúdku vedia, že sa nemení nič na fakte, že BMW stále poskytuje radosť z jazdy a po novom i pre tatkov s deťmi.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1998
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 170 / 4750 - 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 350 / 1250
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 8
Maximálna rýchlosť (km/h): 240
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 6,6
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,6 / 5,1 / 6,0
Spotreba počas testu (l/100km): 8,1
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4342 / 1800 / 1586
Batožinový priestor - min./max. (l): 468 / 1510
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1505 / 515

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.