Tento kompaktný hatchback sa premáva po cestách viac ako dva roky v kabáte druhej generácie, no popravde v uliciach som častejšie zazrel prvú generáciu jednotky. Možno je to tým, že bola krajšia, možno tým, že druhá generácia prišla priskoro a možno som mal jednoducho iba šťastie na staršie jedničky.
V každom prípade, terajší dizajn jednotky je o niečo uhladenejší a menej dynamický ako predchodca, hoci koncepcia karosérie ostala zachovaná. Zámenou predných svetlometov a celkovo masky chladiča sa stala jednotka viac ladnejšia. Dá sa však športovo vyladiť pomocou M-paketu, ako v našom prípade, kedy dostávate napríklad lakované strmene kotúčových bŕzd, prípadne iný predný a zadný nárazník, či hliníkové kolesá.
Rozsiahla individualizácia nastáva v interiéri, v podstate miesto nášho športového variantu môžete mať základný, elegantný, až luxusný. Záleží od vášho rozpočtu a vkusu. Nerád by som sa preto dlho zdržiaval opisom výbavy ako takej. Stručne popíšem iba posed za volantom a priestor.
[adsense]
Ako vodič si cestovanie užijete asi najlepšie. Páčkové nastavenie trojramenného M-volantu s hrubým vencom a športových predných sedadiel vychádza do všetkých smerov v dlhých rozmedziach, čiže sa tu usadí akákoľvek postava. Istou nevýhodou je len výškovo polohovateľná časť sedadiel, ktorá sa dá nastavovať iba odsadnutím, čo môže byť počas jazdy prinajmenšom nekomfortné. Chudší vodiči a vodičky ocenia elektrické regulovateľné bočné výstuhy operadla hrude aj nôh. Sedačky tak poskytujú najvyššiu úroveň opory počas jazdy, sedíte tu ako v škrupine korytnačky.
Ostatní pasažieri sediaci na menej zaujímavých miestach sa nepotešia priestoru, toho tu totiž nie je navyše. Všade sa treba uskromniť, buď budete sedieť vzpriamenejšie a obtierať si hlavu o strechu, alebo zhrbene s nohami opretými o predné operadlá .
Naftový dvojliter si našiel svoje pôsobisko v jednotke hneď v štyroch výkonových verziách označených 116d, 118d, 120d a 125d. Najekonomickejšie založení vodiči siahnu po 116d EfficientDynamics Edition so štvorvalcom o objeme 1.6 litra. My sme dostali na preverenie dvojliter 118d s permanentným pohonom všetkých kolies xDrive.
Taká kombinácia sa v najmenšom modeli od BMW málokedy schováva. Zadokolka 118d s výkonom 105 kW nie je príliš zaujímavá na drifty, takže dokúpením xDrive nič nepokazíte, ba naopak z praktického hľadiska doplníte. Väčšiu istotu na cestách pociťujete napríklad v daždi alebo snehu.
Motor v spolupráci s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou vzbudzuje u mňa vizuálne nadšenie, naposledy som sedel v BMW s manuálom tri roky dozadu. Nadšenie vyprchá, keď zistím, že chod radiacej páky sa nezmenil, vždy sa s ním stretávam v jednotke a tu cítite gumové vlastnosti počas preraďovania. Stupne sú naskladané pekne športovo pri sebe, nebyť gumového radenia, nemám výčitky v presnosti, či dĺžke radenia. Akurát spiatočka, tá ide zaradiť ozaj niekedy dosť ťažko, treba určite vždy zastaviť a troška sa sústrediť na úkon.
Po naštartovaní ostávam príjemne prekvapený, vibrácie pominuli z minulosti, pred troma rokmi sme mali na krátke zapožičanie 123d Coupé s manuálom, kde vibrácie prichádzali do prevodovky, volantu i pedálov. V novej jednotke sa trasie manuálna radiaca páka akurát v neutrály, ale aj to veľmi decentne. Ako náhle sa s BMW rozbehnete, vibrácie pominú úplne a vnímate diesel akurát posluchovo, hoci aj tu cítiť, že sa zapracovalo na odhlučnení a kultivovanosti.
Veľavýznamný a v mnohých modeloch pravdivý výrok BMW „Radosť z jazdy“ v našom testovanom exemplári deklasoval výkon 105 kW, tým nechcem tvrdiť, že BMW 118d xDrive pôsobí nudne, akurát sila agregátu nezodpovedá celkom so sloganom. Len vďaka xDrive máte po poriadnom rozjazde pocit dobrého zrýchlenia, ale pri bežných predbiehačkách s pomalšími autami sa ukáže pravá tvár motora. Zrýchľuje lineárne, kopnutie do sedadiel sa nekoná a autá vo vašich spätných zrkadlách miznú značne pomalšie.
Viete sa však uspokojiť s univerzálnosťou tohto typu, nakoľko podvozok poskytuje tri druhy nastavenia, kedy sa zmenia aj reakcie na plyn. V ECO Pro režime si pýta skromný konzum nafty, so surovým motorom a takmer 1000 km sa priemer ustálil na 5,7 litra nafty na 100 km. Máte chuť, len tak sa premávať po vidieckych cestách alebo ušetriť kosti od zbytočného natriasania v mestách? Stačí zvoliť mód Comfort, jednotka vtedy ozaj účinne tlmí nerovnosti. Poslednú vlastnosť podvozka získate preladením na Sport. Vtedy 118d xDrive reže zákruty ako žiletka s maximálnou oporou.
Treba ku koncu spomínať cenu? S tými príplatkami, ktorými disponoval náš model sa dostávate nad 40 tisíc euro, no základ 118d xDrive stojí 28 200€. Či sa investícia oplatí, záleží od vášho vkusu. Ak chcete univerzálny (nie priestorovo, ale jazdne) hatchback s vrtuľou v znaku, vrelo odporúčam túto motorizáciu. Ak však vyhľadávate iné vlastnosti auta, napríklad silu, väčšie zážitky z jazdy a prípadne krajší zvuk motora, potom vám badžet nebude stačiť.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 105 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 320 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 210 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,6 / 4,3 / 4,8 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4324 / 1765 / 1421 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 360 / 1200 |
Objem nádrže (l): | 52 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1490 / 530 |