Musím uznať, že napriek tomu ako veľmi rád testujem drahé BMW, bolo pre mňa príjemnou zmenou vyskúšať si niečo z opačného súdka. Malý päťdverový hatchback v červenej farbe s označením 116d EfficientDynamics ukrýval pod kapotou trojvalcový motor o objeme 1,5 litra, spriahnutý s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a zadným náhonom. Tragédia? Počkajte si na verdikt!

BMW 116d Efficient Dynamics

Automobilka tomuto modelu nedávno dopriala malý facelift, ktorý sa prejavil hlavne na zadnej časti vozidla. Vymenili sa svetlomety a pomenili troška tvary prednej masky. Inak je však jednotka stále postavená na rovnakej báze, teda nízko, s dlhou kapotou a vzadu skosená. V našej červenej farbe a optickom pakete Urban Line, by sa hodila hlavne nežnejšiemu pohlaviu.

Lacnejší variant neznamená v prémiovom segmente menej kvalitné vypracovanie. Pri pohľade na palubnú dosku vidím, že sa „šetrilo“ iba na palcoch uhlopriečky displeja umiestneného fixne nad stredovým panelom. Inak je však všetko stále ergonomické, pekné a hlavne kvalitne spracované.

BMW 116d Efficient Dynamics

Priaznivci športovej jazdy si prídu na svoje. Sedí sa tu totiž nízko pri ceste. Ani základný volant sa nedrží zle, možno jeho tvar sa nebude každému oku páčiť. V tomto aute by mali prevažne cestovať dve osoby. Na zadnej lavici sa priestor pre pasažierov nedá považovať za pohodlný. Ak meriate 180 cm a viac, chýba miesto ako na nohy, tak i na hlavu.

Pod označením 116d EfficientDynamics sa dá očakávať, že nami testovaný motor má prioritne zastávať funkciu úsporného automobilu. Preto sa pod kapotou skrýva trojvalec s 1,5 litrovým prepĺňaním. A veru tomu tak je. Málokedy sa dostanete nad šesť litrov, skôr budete niekde v rozmedzí 4,5 – 5,5 l/100 km.

BMW 116d Efficient Dynamics

Veľa fanúšikov BMW takéto motorizácie odsudzujú, vraj to kazí imidž automobilke, podobne ako zavedené predné náhony v dvojkovej rade Active ToureruGran Toureru. Neuvedomujú si, že pokiaľ je práca vykonaná kvalitne, môže byť aj trojvalec v BMW zaujímavou voľbou pre určitú skupinu zákazníkov.

Ja už som sa dávnejšie presvedčil v teste MINI Coopera, že trojvalec skutočne stojí za niečo. A do jednotky sa dokonca viac hodí ako do MINI. Po naštartovaní neevidujete nejaké rušiace zvuky a rozbehy sú perfektne tichučké, až do pásma okolo 3000 ot./min. Je pravda, že ani za touto hranicou sa motor moc neozýva a tak som častejšie sledoval otáčkomer, pretože posluchovo som vždy tipoval nižšie otáčky ako v skutočnosti boli.

BMW 116d Efficient Dynamics

Motorizácia disponuje silou 85 kW, čo postačuje na normálne jazdenie mestom, okreskami aj diaľnicami. Veď zrýchlenie na z 0 na 100 km/h trvá len niečo máličko cez 10 sekúnd a rýchlomer zastaví ručičku až na číslici 200. Krútiaci moment 270 Nm zaberá naplno od 1750 ot./min., takže predbiehanie pomalších vozidiel netreba dlho plánovať.

Nemám zásadné výhrady ani k manuálu, hoci stále sa nevytratili jemné vibrácie v radiacej páke na neutrále. Rýchlosti sa radia v krátkych dráhach presne, na spiatočku treba viac sily. Motor má ešte jednu perfektnú funkciu, ktorá šetrí celé prevodové ústrojenstvo. Pri každom plánovanom podradení vyrovnáva otáčky pred vytlačením spojky. Podradenie je tak oveľa plynulejšie.

BMW 116d Efficient Dynamics

Jednotkové BMW dokáže rezať zákruty naozaj ostro. Nami testovaný model nebolo potrebné nejako zvlášť bezpečne korigovať. Veď tých 116 koní je pre podvozok v kombinácii so zadným náhonom absolútna banalita, predsa len základy má totožné s najvýkonnejším M135i.

Zabudnite akurát na drifty. Buď si poriadite niečo výkonnejšie alebo počkáte na sneh. Tento model s danou motorizáciou je vhodný pre dámy a úsporne uvažujúcich ľudí, ktorí však nedopustia na prémiovú kvalitu.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 3 / 12
Zdvihový objem (cm3) 1496
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 85 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 270 / 1750 - 2250
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 3,9 / 3,1 / 3,4
Spotreba počas testu (l/100km): 4,5 - 5,5
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4329 / 1765 / 1432
Batožinový priestor - min./max. (l): 360 / 1200
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1395 / 565

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.