Prečo šťastie? Pretože, kým iné redakcie dostávali na test motorizácie 3.0 TDI, my sme mali jedinečnú príležitosť riadne otestovať benzínový šesťvalec 3.0 TFSI. Toto biele mamutie SUV s 333 konskou podporou sľubuje nevídané zážitky na cestách. Pohodlne sa usaďte, začíname redakčný test najočakávanejšieho SUV minulého roka 2015!
Mnohými zatracované, mnohými vymodlené nové Audi Q7 bolo postavené podľa predlohy predchodcu. Silueta a veľkosť karosérie ostávajú naďalej rozmerné, avšak oblé tvary vystriedali ostré. Škaredé? Pekné? Nudné? Vážení, tieto otázky si môže klásť reálne človek, ktorý mal možnosť toto auto spoznať bližšie a nemá predsudky o vysokých cenách alebo mylné predstavy o tom, že minulá generácia bola lepšia. Nebola a viem prečo! Po týždni jazdenia a spoznávania som toto auto vyrábané v Bratislave nechcel vrátiť.
Keď človeka náhodou neosloví exteriér, vynahradí mu to isto interiér. Palubná doska meria hádam toľko, čo apartmán vo väznici. Q7 ma vyviedla z omylu, že viem okamžite všetko ovládať v autách. Tu som sa orientoval často aj podľa návodu na použitie (v nemeckom jazyku, takže podľa obrázkov).
Do očí ako prvé bijú dva rozmerné displeje. Ten jeden je tam, kde bývali kedysi analógové budíky. Treba však poznamenať, že pre konzervatívnu klientelu Audi robí naďalej aj tradičné stvárnenie palubného štítu s analógovými budíkmi. No ja vám odporúčam ten príplatkový, ktorý vidíte na fotkách. Preberá ho z Audi TT, či R8 a je mimoriadne prehľadný.
Tlačidlami na volante prepínate všetky potrebné sekcie. To sú navigácia, rádio, multimédiá, palubný počítač, servisné informácie a pod. Vôbec nepotrebujete pozerať na vysúvací displej v strede palubnej dosky ani dávať ruky z volantu preč. Vysúvací displej tak môže počas jazdy využívať zvyšok posádky pod velením spolujazdca, ktorý ho ovláda cez akýsi touchpad pri voliči automatickej prevodovky. Kým vodič potrebuje napríklad sledovať navigačné informácie, spolujazdec môže ovládať a pozerať iné funkcie multimediálneho systému. Nielenže je to komfortné riešenie, ale aj bezpečné!
Možno je absolútne zbytočné trápiť wordový dokument záplavou písmen o výbave tohto vozidla. Nedopísal by som to ani do začiatku leta. Tu nájdete nielen všetko, ale aj niečo navyše, a ak náhodou Q7 nie je v predstavení niektorého prvku výbavy prvá, minimálne to vylepšila od konkurencie. Od auta, ktorého nadobúdacia cena začína na 58 000€ za „socku“ 3.0 TDI, nemožno očakávať žiadne chyby. Tu sú len prednosti.
Nikto zrejme nepochybuje o veľkorysom priestore na predných, či stredných sedadlách. Za príplatok je do Q7 dodávaný tretí rad sedadiel. Sklápajú a vyklápajú sa elektricky, no vždy je potrebné najprv demontovať kryt batožinového priestoru. Miesto na nohy tretí rad síce nerozdáva, avšak ani tragédia pre dospelú osobu to nebude. Dlhšiu trasu usedí v celku pohodlne.
Môj týždeň s novou Audi Q7 začal výjazdom z Bratislavy do Plzne. Je to celkom dlhá trasa, ktorá preverila ako veľmi je Q7 pohodlné na dlhých trasách. Naštartoval som a ... už som parkoval v centre Plzne. Cestovanie s týmto mastodontom veľmi nevnímate ani ako vodič. Auto robí veľa vecí za vás.
Nie je to len o výkonnom a tichom motore. Je to už o samotnej aerodynamike. Buď na danej trase nebol žiaden vzduch, ktorý by muselo Q7 rozrážať alebo je naozaj tak precízne aerodynamicky vyladené. Počujete len slabučký vánok okolo karosérie a to aj za povoleným limitom na diaľnici. Radarový tempomat sa postará o absolútnu komfortnú atmosféru na palube. Keby vedelo auto držať smer, mohli by ste za volantom spať.
Moderný šesťvalec 3.0 TFSI o výkone 245 kW je momentálne najvýkonnejšou a vlastne jedinou voľbou spomedzi benzínových alternatív. Vyznačuje sa mimoriadne tichým chodom za každých situácií. Keďže je Q7 stvorená hlavne pre výdatný komfort na palube, nevadí mi, že ani výstrely otáčok motora do maxima nespôsobia razantný zvuk pre uši pasažierov. Vnímate to len, akoby sa niekde z diaľky zvuk ozýval.
Viem, že pri takto drahom aute nehrá veľkú výpovednú hodnotu spotreba. Napriek tomu musím pochváliť daný šesťvalec, že sa jeho konzumný apetít počas cesty z Bratislavy do Plzne ustálil na rovných jedenásť litroch benzínu. Na jednu plnú nádrž prejdete cca 700 km.
Momentálne je asi práve Q7 podvozkovo najlepšie vyvážené SUV na trhu, aspoň v prípade príplatkového vzduchového pruženia. Reguluje si svetlú výšku automaticky podľa zvoleného režimu jazdy. Posádka má zaobstaranú na palube maximálnu pohodu a to aj na takej rozbitej ceste akou je česká diaľnica D1 do Prahy.
Keď príde na športovú jazdu, tak aj rýchlo odíde. Brzdy nebudú stačiť krotiť toto auto niekde v serpentínach, zbytočne by som ho, na vašom mieste, netrápil. Ono, okrem toho, že sa môžu rýchlo unaviť, veľa riskujete počas rýchlej jazdy aj skrz rýchlostný klam v aute. V skutočnosti totiž idete viac ako si myslíte. Treba sledovať tachometer permanentne.
Než si Q7 definitívne zaradíte v mysli kam patrí, musíte ju najprv poriadne skúsiť. Toto SUV má veľké ambície nadviazať na úspech predchodcu. Na Slovensku týchto „tankov“ jazdí hojné množstvo!
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Vidlicové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 24 |
Zdvihový objem (cm3) | 2995 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 245 / 5500 - 6500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 440 / 2900 - 5300 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 250 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 6,3 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 9,6 / 6,9 / 7,9 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 11,0 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 5052 / 1968 / 1741 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 295 / 770 /1955 |
Objem nádrže (l): | 85 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 2105 / 805 |