Alpine A110 je automobil, ktorý vznikol z vášne pre preteky a rýchlosť, no prežil zmenu éry, technologické revolúcie aj znovuzrodenie. Tento francúzsky ľahký športiak zanechal stopu vo svetovej automobilovej kultúre – a jeho príbeh je dodnes fascinujúcim dôkazom, že ikony sa nerodia, ale tvoria.

Jean Rédélé a myšlienka ľahkosti

Zrodenie Alpine A110 siaha do začiatku 60. rokov, keď si ambiciózny Jean Rédélé – bývalý pretekár a Renault díler – dal za cieľ vytvoriť malé a ľahké auto postavené na technike Renaultu. Namiesto surovej sily stavil na nízku hmotnosť, skvelý podvozok a výbornú ovládateľnosť.


Alpine A110 (pôvodne Berlinette) bola postavená na šasi Renault 8 a spočiatku disponovala 1,0-litrovým štvorvalcom. S pribúdajúcimi úspechmi a dopytom však rástol aj výkon – a A110 sa čoskoro objavila na pretekárskych tratiach.

Renault Alpine A110 Zdroj: Getty Images

Majster rally – zbraní WRC

Vrchol slávy prišiel na začiatku 70. rokov. V sezóne 1973 vyhrala Alpine A110 vôbec prvý titul konštruktérov v novovzniknutom seriáli Majstrovstiev sveta v rally (WRC). Legendy ako Jean-Claude Andruet, Jean-Pierre Nicolas či Bernard Darniche pilotovali túto „vážku“ na šotoline aj asfalte s nečakanou ľahkosťou.


Jej výhoda? Váha len okolo 700 kg, vďaka karosérii z laminátu. A motor vzadu, ktorý zabezpečoval skvelý záber a čitateľné správanie na limite. S vozidlom sa dalo doslova „tancovať“ medzi zákrutami. V porovnaní s mohutnejšími autami mala A110 výhodu v každom úseku, kde záležalo na precíznosti.

Renault Alpine A110 Zdroj: Getty Images

Pád do tieňa a dlhé ticho

Koncom 70. rokov sa však Alpine ocitla v úzadí – do popredia sa dostávali autá s vyšším výkonom a zložitejšou technikou. Spoločnosť neskôr integroval Renault a značka Alpine postupne zanikla. Pokusy o modernizáciu alebo reinkarnáciu v 90. rokoch (napr. A610) už nenašli masový ohlas.


Alpine A110 sa medzičasom stala zberateľským klenotom – obľúbeným medzi puristami a fanúšikmi klasických športiakov, najmä pre svoju mechanickú čistotu a výnimočný jazdný prejav.

Alpine A110 Zdroj: Alpine

Renesancia v 21. storočí

Rok 2017 znamenal návrat. Renault predstavil modernú interpretáciu A110 – auto, ktoré zachovalo základnú filozofiu originálu: nízka hmotnosť, precízny podvozok a zábava za volantom. S motorom 1.8 turbo z Megane RS, výkonom 252 až 300 koní a hmotnosťou len niečo vyše 1100 kg si získala priazeň médií i vodičov.


Novodobá A110 dostala viacero verzií – od komfortnej „Légende“ až po ostré „S“ a „R“. Navyše, Alpine sa opäť vrátila na okruhy a do Le Mans, kde zúročila skúsenosti aj technológie materského Renaultu.

Alpine A110 Zdroj: Alpine

Alpine A110 ako svedok čistej jazdy

Alpine A110 nie je len športiak. Je to vyjadrenie filozofie, v ktorej menej znamená viac. Jej schopnosť prežiť viacero dekád – aj vďaka nostalgii, ale najmä vďaka premyslenému vývoju – z nej robí jeden z najikonickejších európskych automobilov.


Dnes je A110 výnimočný produkt – spája minulosť s prítomnosťou, techniku s emóciami a kultúru s výkonom. A kým mnohé značky sa v súčasnosti strácajú v číslach, Alpine stále hovorí jazykom vodiča.


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...