Podnikatelia zaoberajúci sa prevozom vážených klientov na dlhé trasy, zbystrite pozornosť! Mám pre vás celkom zaujímavý tip. Je to síce Francúz, ale dajte mu šancu! Renault je na poli predaja úžitkových vozidiel jedným z hlavných hráčov v Európe. Model Trafic patrí medzi stredný veľkostný segment úžitkových dodávok do 3,5 tony. Tieto autá v nás evokujú, väčšinou, len praktický a pracovný zámer, ale ak sa rozhodnete pre variant Trafic SpaceClass, tak mi verte, že paluba tohto hranatého auta bude ponúkať viac, než len nadštandardne veľký priestor.
Kubický tvar karosérie moc nedovoľuje hrať sa s líniami auta, no Renault Traficu dožičil moderný prvok do prednej masky. Jeho svetlá majú svoj charakteristický podpis z LED denného svietenia a to nie je všetko. Reflektory sú už FullLED. Zaujme tiež hojne implementovaný chróm v prednej maske chladiča. Inak asi nemá cenu rozoberať dizajn auta, pretože kopíruje predfaceliftový model. Možno ešte, za zmienku stoja pekne tvarované disky kolies. Prejdime však rýchlo dovnútra.
SpaceClass okamžite napovedá, že jeho paluba uspokojí, počas cestovania, aj náročnejších pasažierov. Mnou testovaný variant bol zložený zo siedmich sedadiel s usporiadaním 2+2+3. V rámci príplatkov je v opcii kvalitné kožené čalúnenie sedadiel, čo automaticky vyzdvihlo pocit z interiéru o pár bodov vyššie v hodnotení. Strop auta mi pripomínal modernú obývaciu izbu vďaka LED svetielkam. Prvé dva rady sedadiel majú po každej strane lakťovú opierku a sedí sa v nich ako v kresle. V poslednom rade sedadiel sa sedí tiež komfortne, hoci stredný pasažier nemá k dispozícii lakťové opierky.
Luxusný dojem znásobuje možnosť otočiť obe sedadlá v druhom rade proti smeru jazdy a medzi ne vysunúť pracovný stolík s držiakmi na nápoje. Takto si predstavujem komfort na palube veľkopriestorového auta. Každý pasažier sa nemôže sťažovať na nedostatok odkladacích priestorov. Sú tu kapsy na odkladanie mobilných telefónov, USB vstupy na nabíjanie, elektrické zásuvky a množstvo iného. Za tretím radom sedadiel je ešte dostatočne veľký batožinový priestor. Keby, náhodou, bolo potrebné zväčšiť priestor pre batožinu, tak sa sedadlá dajú posúvať, sklápať alebo úplne demontovať. Tú tretiu variantu robte ozaj iba v stave núdze a aspoň dvaja. Sedačky sú ťažké. Ich vyňatie zaberie istý čas a dávku energie.
Pracovisko vodiča som si nechal pri opise interiéru, netradične, na poslednom mieste. Tieto vozidlá sa kupujú hlavne pre uspokojenie prevážených osôb, no bezpečne ich do cieľa odvezie práve šofér. Jeho pracovisko v Traficu SpaceClass sa od modelu pred faceliftom v ničom podstatnom neodlišuje. So spolujazdcom si však môžu dopriať, oproti ostatným cestujúcim, vyhrievanie sedadiel. Volant je polohovateľný v oboch smeroch a sedačka sa dá prestavovať aj výškovo, hoci aj v tom najnižšom bode sa z nej dobre pozerá. Výhľad na cestu je skutočne perfektný do všetkých smerov, ani A-stĺpiky moc neprekážajú.
Z užívateľského hľadiska mi, ako vodičovi, nič podstatného nechýbalo. Mrzelo ma len archaické stvárnenie palubnej dosky. Čakal by som, že Trafic nastúpi, po vzore ostatných modelov, na nový dizajn. Naň si však budeme musieť počkať pri ďalších omladeniach alebo novej generácii. No a nech máme tie negatíva úplne zhrnuté, tak sa ešte vrátim na druhý a tretí rad sedadiel. Keď už kožené čalúnenie, tak všetky sedačky by mohli byť vyhrievané, pretože v chladných ránach sú celkom studené. Tento problém, čiastočne, vyrieši účinné kúrenie pre každý rad sedadiel. Do desiatich minút vyprodukuje toľko tepla ako v saune.
Pred pár rokmi som testoval Trafica s naftovým Bi-turbo motorom dCi o objeme 1.6 litra. Hoci sa vyznačoval slušným ťahom, Renault, zrejme, uznal staré otrepané, „objem nenahradíš“. Do Traficu sa teda nasťahoval opäť štvorvalec s dôstojnejším objemom – 2.0 dCi. Ten sa ponúka vo viacerých výkonových variantoch (viď. technické údaje). V testovanom aute pracovala druhá najsilnejšia verzia s výkonom 107 kW. Kombinovať sa dá so šesťstupňovým manuálom alebo automatom EDC s rovnakým počtom predvolených stupňov. Automatické radenie stupňov vás vyjde o 2000€ drahšie, no neváhajte! S motorom si rozumie veľmi dobre.
Za celý týždeň testovania a odjazdenia vyše 800 kilometrov, som nenašiel žiadne zásadné mínus agregátu, prevodovky a podvozku. S Traficom sa spolunažíva ako v osobnom aute. Treba mať na pamäti len väčšie rozmery karosérie, no inak je to bežný „osobák“. Motor pracuje ticho, prevodovka ho posiela vždy do tých správnych otáčok, pričom ťahá už od dvoch tisícok veľmi presvedčivo vpred. Polovicu z testovacích jázd som strávil v prímestskej premávke, kde sa spotreba pohybovala okolo 10 litrov na sto kilometrov. Toto auto malo ešte surový, nevybehaný motor a zažívalo často studené štarty s aktívnym rozkúrením kabíny (nebudem predsa mrznúť). Za mestom a na diaľnici klesol apetít na 9 litrov. To sú ozaj na tak veľké auto skvelé hodnoty. Po pravde, tieto hodnoty platia v nezaťaženom stave.
Renault Trafic SpaceClass si môžete nakonfigurovať do rôznych variácií. Sedemmiestne, osemmiestne, deväťmiestne. Zadnú lavicu trojsedadiel môže mať, za príplatok, sklápeteľnú tak, že vytvorí lôžkovú plochu. Karoséria sa ponúka v dvoch dĺžkových vyhotoveniach. Pod kapotou prikúpite aj silnejší agregát s výkonom 127 kW. V jednom sú však všetky varianty rovnaké. Naplnia očakávania! SpaceClass je ozaj niečo ako VIP medzi osobnými dodávkami.