Menu
  • Pre fajnšmekrov
    Pre fajnšmekrov
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Wau! Málokedy ma zaskočí auto dizajnom, tobôž SUV, ale nový Jeep Cherokee sa svojou prednou maskou zaraďuje ozaj do zvláštnej kategórie. Púta okolie a chytá za srdce. To isté robili aj pohonný agregát a terénne vlastnosti.

Jeep Cherokee 3.2 V6 Pentastar

Značka Jeep je jednoznačne kultová, má neprekonateľnú minulosť a patrí odpradávna medzi elitu v terénnom segmente. Ako sa však zemeguľa pokrýva kilometrami asfaltu, je čoraz menej potrebné mať auto s extrémnymi terénnymi schopnosťami. Cherokee štvrtej generácie chce ostať verný tradícii, ale užívateľovi dopraje aj viac radosti na cestách. Prejdeme sa s ním po cestách, necestách a troška si aj zašantíme na štrku.

Stretával som sa s kladnými aj so zápornými názormi na dizajn nového Cherokee, v mojom obraze pôsobí dynamicky a ozaj drsne, pričom naďalej interpretuje dedičstvo značky s veľkým grilom masky. Vedľa neho sa po krajoch rozmiestnili šikmé svetlomety LED pre denné svietenie, a pod nimi vykúkajú stretávacie. Bočné a zadné partie karosérie sú skôr elegantné, takže pekné a vyrovnané.

Jeep Cherokee 3.2 V6 Pentastar

V kabíne vládne priestor a luxus, teda aspoň v našom testovanom exemplári. Veď sa pozrite, palubná doska obrovská, sedadlá kožené, strecha presklená s elektrickým oknom, hudobná aparatúra drahá, no nie sú to dostatočné dôkazy pre označenie luxus na palube? Nie? Tak pokračujeme, radarový tempomat, vpredu vyhrievané a ventilované sedadlá, vzadu vyhrievané sedadlá posuvné a sklopné v operadlách. Multimediálny systém s 8,7 palcovou dotykovou obrazovkou a to som ešte nespomenul, čo skrýva Cherokee vo svojich útrobách.

[adsense]

Ale teraz troška vážnejšie. Po nastúpení na sedadlo vodiča sa ocitnete na palube luxusného stredného SUV, ktoré je vybavené tou najmodernejšou elektronikou a systémami. Materiály sú na pohľad kvalitne spracované, medzi spojmi plastov nevidno extra veľké medzery, či nezrovnalosti. O pohodlí na predných, či zadných sedadlách by bola utópia písať, auto je stavané tak, aby odviezlo päťčlennú posádku, spolu s batožinou. Poskytuje aj slušné odkladacie priestory. Kufor má síce nakladaciu hranu vysoko, ale to kvôli plnohodnotnému rezervnému kolesu, a to sa cení.

Jeep Cherokee 3.2 V6 Pentastar

Jeep podľa tlačových informácií uvádza, že súčasná generácia má na výber až štyri druhy pohonu náprav. Na Slovensku sú zatiaľ z nich dve k dispozícii a to pohon iba prednej nápravy alebo všetkých kolies označený ako Jeep Active Drive I. Ďalšie dva Jeep Active Drive II s redukčnou prevodovkou a Jeep  Active Drive Lock s uzamknutím zadného diferenciálu príde až na budúci rok.

My sme mali kombináciu toho najlepšieho z dostupných možností, čiže s pohonom všetkých kolies, deväťstupňovou automatickou prevodovkou, ale hlavne s novým benzínovým agregátom 3.2 V6 PENTASTAR. Takto vybavené SUV od Jeepu zaručuje nezabudnuteľné zážitky. Poďme najprv na normálne cesty.

Vidlicový šesťvalec naladený na rovných 200 kW sa vyznačuje tichým a kultivovaným chodom. Prvá derivácia predošlého Pentastaru ťaží z rovnakých vlastností, akurát výrobca znížil spotrebu o 30% nižšie. Jeep Cherokee s ním dokáže utiahnuť 2200 kg. Podľa toho, či si zvolíte cez ovládač Selec – Terrain režim auto alebo Sport, meníte nielen prenos síl na nápravy, ale aj charakteristiku motora a prevodovky. V auto režime si elektronika prerozdeľuje pohon 40:60 v prospech zadnej nápravy a v milisekundách aktívne mení tento pomer v závislosti na adhéznych podmienkach.

Jeep Cherokee 3.2 V6 Pentastar

Športový režim delí krútiaci moment 20:80 v prospech zadnej nápravy a vypína stabilizáciu. V tomto režime poznáte, že Cherokee nie je len dáke ťažkopádne SUV, vie celkom slušne zakrútiť s posádkou auta. A to nielen v priamom smere. V zákrutách som nebojoval príliš s váhou vozidla, Cherokee je čiperné SUV. No a keď príde na štrk, hmm, vie si celkom pekne zadriftovať (skúšali sme v kameňolome na Bukovej).

Kým sa vyberieme do terénu, hodí sa napísať pár slov k akustike vo vysokých rýchlostiach a správaní automatickej prevodovky. Čo sa týka diaľničného tempa a vyšších rýchlostí, na palube vládne celkom pokojná atmosféra, riadenie je príjemne tuhé a kolesá neodvaľujú veľa hluku do interiéru. Deväťstupňový automat pravdepodobne myslí na nemecké diaľnice, pretože pri našom limite sa nedostáva k slovu posledný stupeň, stačí osmička, kedy motor točí na 1800 ot./min. To je naozaj úžasná hodnota a potom aj spotreba vie byť okolo 8,5 litra.

Jeep Cherokee 3.2 V6 Pentastar

Mimo diaľnic sa apetít odráža na štýle jazdy, prevodovka nestráca cit ani pri surovejšom zaobchádzaní, akurát neprestajne radí na vyšší stupeň, no čo i len troška pridáte plyn, hneď podraďuje aj o dva naraz dole. Aj tento fakt môže čiastočne zato, že spotreba je horšia ako na diaľnici pri ustálenom tempe. Ustálila sa na 9,7 litra. Pentastar však nie je zasa až taký ekológ ako by z daných riadkov mohlo vyplývať, popravde, tieto hodnoty som nameral iba kvôli zisteniu, za koľko viem jazdiť, ak nechcem stále dotankovávať benzín. Normálny, až svižný štýl sa vyšplhal po týždňovom jazdení na 11,8 litra na 100 km.

Okrem Auto a Sport režimov máte ešte na výber Sand/Mud (piesok/blato) a Snow (sneh). Rozdiely v pohone sú také, že kým pri snežnom režime je zapnutá trakcia kvôli bezpečnosti a najcitlivejšom zábere, tak naopak pieskovo-blatový mód vypína trakciu, pretože sa počíta, že tu bude potrebný veľký výkon. V oboch módoch ide prenos 50:50. Dobre sa to číta, ešte lepšie preveruje v praxi.

Jeep Cherokee 3.2 V6 Pentastar

Toto auto nepozná zábrany pri jazerách s vymlátenou cestou, alebo v blatových koľajach, či strmých výjazdoch. Cherokee eliminuje riziko zapadnutia v teréne na minimum, viac tu hrá vodičská zručnosť a použité cestné pneumatiky. Čo by to bolo za Jeepa, keby nemal dobrý nájazdový uhol 18,2, prejazdový 18,4 a výjazdový až 24 stupňov. Prejde sa rád aj 48 cm hlbokým potokom. No skrátka, kto berie Cherokee ako len cestné SUV, zabudol na Jeep Compas. Náš exemplár sa nebojí ani stredne ťažkého terénu.

Čo dodať na záver? Zistilo sa, že nový Cherokee dokáže byť dobrým spoločníkom v rôznych podmienkach. Motor Pentastar si budú kupovať fajnšmekri, a deväťstupňový automat nemá potenciálne využitie na našich cestách.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Vidlicové
Počet valcov/ventilov: 6 / 24
Zdvihový objem (cm3): 3239
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 200 / 6500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 315 / 4300
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 9
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 206
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 8,1
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 13,9 / 7,7 / 10,0
Spotreba počas testu (l/100km): 11,8
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4624 / 1859 / 1670
Batožinový priestor - min./max. (l): 412 - 500 / 1267
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1892 / 543

Ceny

Základná cena: 33 990€
Cena verzie od: 46 990€
Cena testovanej verzie:
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook