Menu
  • Vyššia trieda
    Vyššia trieda
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Jazdiť dnes v hlavnom meste je totálna katastrofa. V kolónach sa vždy zamýšľam, aké to bolo asi pred pol storočím, kedy neexistovali obchvaty ani diaľnice. Hoci teraz existujú, sú zapratané kvantom áut.

Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i MultidriveS

Nie! Nejdem písať reportáž o dopravnej morálke vo veľkomestách ako sa môže zdať, ale do redakcie nám zavítala tretia generácia Toyoty Yaris, ktorej odpradávna vyššie spomenuté riadky chutia. Mestské vozidlo v 21. storočí nie je len akási malá škatuľa bez temperamentu. Už dávnejšie začali výrobcovia áut poskytovať aj týmto krpcom privilégia z väčších modelov. Toyota Yaris bola prvá z nich, ktorá nasadila latku vysoko.

Len si to predstavte, sedím v krásnom bielom aute, ktorého dizajn v treťom generačnom cykle oslovuje aj mužské pohlavie vďaka ostrým a dynamickým tvarom. Yarisa zvýrazňujú také doplnky ako chrómovanie na bočných spätných zrkadlách, lištách dverí alebo i maska chladiča sa ním môže pochváliť. Vzadu zaujmú svetlá s LED-diódami. Tie však chýbajú vpredu ako denné svetlomety, čo je škoda preveliká.

Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i MultidriveS

Vnútri to nevyzerá ošklbano, vlastne mám dočinenia s plne vybaveným modelom, ktorého cenovka rúbe nad 15 000€, avšak ani v základe neprídete o dávku luxusu, teda od druhej úrovne výbavy pod názvom Power. So základnou Entry si moc pohodlných doplnkov výbavy neužijete, obsahuje naozaj len to najdôležitejšie, ale zasa zaujme akciovou cenou 8 990€.

[adsense]

Päťdverový variant disponuje oproti trojdverovému jedným stupňom výbavy navyše  - Trend, práve v tom som sa týždeň vozil a prinášam dojmy. Bežný zákazník zrejme do tohto stupňa nezavíta kvôli cene 13 190€ s motorom 1.33l Dual VVT-i, za čo si dokáže poriadiť v podstate o triedu väčšie vozidlo, ale ak chce malé auto na top úrovni, rozhodne doporučujem Yarisa. Ak totiž pozerám do cenníkov konkurencie, cena vôbec nie je prestrelená a zároveň sú v nej zahrnuté nadštandardné prvky ako je tempomat, 7 airbagov, športový elektrický posilňovač, kožou potiahnutý volant a radiaca páka, chromatické vnútorné spätné zrkadlo, či klimatizácia.

Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i MultidriveS

Nami testovaný exemplár vynikal ešte doplnkovými paketmi a tak sa pozeráte na ozajstný komfortný voz do mesta. Páčia sa mi dekoratívne obloženie palubnej dosky z mäkčených materiálov a kombinácie bielej s čiernou, no dokedy ostanú biele výplne dverí pri bočnom skle, kam si zvykne vodič opierať lakeť, to si netrúfnem odhadovať. Holá ruka sa potí a časom sa to prejaví.

V triede mestských vozidiel nepoznám zhovievavejšie auto na priestor, než je Renault Twingo. To ako jedno z mála poskytuje len štyri miesta na sedenie, zato však plnohodnotné. V Yarise sídli vzadu klasická lavica schopná uvelebiť tri osoby, pričom aj stredný pasažier má k dispozícii nastaviteľnú opierku hlavy, či trojbodový bezpečnostný pás. Keďže je Yaris primárne určený do mestskej džungle, myslím si, že tri priemerné odrastené osoby krátku jazdu v stiesnenom režime usedia prevoz.

Na dlhé trasy si krajní pasažieri môžu dopriať istú dávku komfortu, ak ostane stredné sedadlo voľné. Limitom je posuv predných sedadiel a sklon ich operadiel. Ale aj pri plnom posunutí dozadu ostáva malá „fuga“ pre nohy. A hlava? Vďaka jemne zvažujúcej streche sa sem vmestia postavy do 180cm v pohode, vyšší musia robiť kompromis v podobe zarytých kolien do operadiel, alebo hlavu mať skrčenú.

Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i MultidriveS

Jazdiť s Yarisom dokáže aj osoba s podpriemerným inteligenčným kvocientom, chýba tu spojka, dokonca ani prevodové stupne tu nie sú. Na typickom mieste prevodovej páky sídli volič pre jazdu vpred, alebo vzad. Tušíte správne, motor je spriahnutý s bezstupňovou automatickou prevodovkou, v komunite motoristických novinárov tomu vravíme pri danom objeme motora „vysávač“. Každé pridanie plynu evokuje zvuk domáceho spotrebiča. Yaris nie je výnimka. Normálne tlačenie na plyn znamená celkom pokojný chod, akoby sa vysávala hladká podlaha, no stačí podkúriť a hoplá z motorového priestoru znejú piatkové obedné sirény.

CVT prevodovka s motorom nebojuje. Kedysi dávnejšie sme už testovali podobný variant v Nissan Micra a Toyota vyhráva v živšom záťahu, dokonca po aktivácii tempomatu a navolení rýchlosti nevyskočia k maximu otáčky. Nachádza sa tu malý čarovný pomocník „Sport“, ktorý zlepšuje reakcie na plyn a tým dostávate pri predbiehaní okamžitý výkon zo štvorvalca. V praxi funguje šport mód bezchybne a nebojím sa tvrdiť, že oproti iným tu nie je na okrasu.

Toyota sa v našej redakcii objavila zatiaľ po prvýkrát, tak som to patrične oslávil v podobe porcii 2300 kilometrov. Hoci je Yaris predurčený do mesta, za jeden týždeň absolvoval dvakrát cestu do Plzne a späť. Česká neslávna diaľnica preverila podvozkové zoskupenie dostatočne na konečný verdikt, ktorý znie nasledovne.

Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i MultidriveS

Porušil som hádam všetky pravidlá mestského auta. Muselo zvládnuť dlhú trasu po krkolomnej ceste s obsadením štyroch pasažierov a tempomatom navoleným nepretržite (okrem rýchlostných obmedzení) na 140 km/h. Podvozok mňa i posádku vyklepal ako tĺčik na mäso, ale zdôrazňujem, že požiadavky boli niekde inde, než sa na Yarisa patrí. Z krátkeho rázvoru náprav nevydolujete kolísku a z maloobjemového motora ťažko dostanete nízku spotrebu. No aj tak si zaslúži technická vyspelosť pochvalu. Veľmi sa mi páči riadne spracovanie interiéru, tlmiče nijako nebúchajú, zvuky z dier sa do kabíny nedostali. Akurát pruženie kvôli dobrej stabilite s karosériou nadskakuje, čo je normálne.

Tento test berte s rezervou aj z pohľadu spotreby. Keby som neobhájil dostatočne podmienky, v akých agregát pracoval, výsledná priemerka 7,6 litra na 100 km by znela nelichotivo. Odpočítajte si pokojne dva litre dole pri jazdách na okresných cestách, dokonca v meste CVT prevodovka drží často otáčky temer na voľnobehu, čím v teste apetít klesol ešte o pár deci menej. Držať tempo na diaľnici s ostatnými väčšími tátošmi zvláda štvorvalček s variabilným časovaním ventilov jedine v podobe dani za väčší konzum naturalu. No hrozného zvuku sa báť nemusíte, ustálená 130tka znamená len 2500 ot./min.

Staro-nový Yaris bojuje o jednotku na trhu medzi malými vozidlami. Náš test preveril tohto krpáňa väčšmi, než je na takýto model žiadané, zároveň však nesklamal. Motorizácia s prevodovkou Multidrive S zláka najmä pohodlné ženy.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1329
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 99 / 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 125 / 4000
Prevodovka typ/počet stupňov: CVT
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 12,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,2 / 4,5 / 5,1
Spotreba počas testu (l/100km): 7,6
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3885 / 1695 / 1510
Batožinový priestor - min./max. (l): 286 / -
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1110 / 370

Ceny

Základná cena: 11 790 (8990€ - akcia)
Cena verzie od: 14 040€ (12 440€ - akcia)
Cena testovanej verzie:
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook