Menu
  • Vyšľachtené SUV
    Vyšľachtené SUV
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Nevravím to prvýkrát. Vzhľadom na rozvinutie infraštruktúry cestných sietí po celom svete a požiadaviek zákazníkov o autá s vyššou svetlou výškou prispôsobených viac na cesty, pomaly vymierajú Off-Roady, ktoré vystriedal segment SUV.

Subaru Forester 2.0D CVT

Prešli ani nie dve desaťročia, a už tu máme pomaly trend nahrádzať SUV za Crossover, pretože rozmaznaní zákazníci si uvedomili, že nepotrebujú ťažkopádne auto s vysokým podvozkom. Stačí im, keď bude mať pohon 4x4 (aj to nie vždy aktívny), vysoký podvozok, ale jazdné vlastnosti a obratnosť na báze hatchbacku.

Existuje však minimálne jedna automobilka, ktorá po dvoch generačných cykloch vyšľachtila z terénnejšieho kombi SUV. Volá sa Forester, čo z anglického prekladu znamená lesník. V poradí štvrtú generáciu sme testovali s naftovým motorom 2.0D a bezstupňovou CVT prevodovkou Lineartronic. Skoro dva roky trvalo Subaru, kým s touto kombináciou prišlo po modeli Outback do Forestera.

Subaru Forester 2.0D CVT

Lesníci väčšinou nebývajú elegantne oblečení, no Subaru Forester akoby si prezlieklo potrhané spotené tričko za elegantnú košeľu s rifľami a teniskami so spevnenou podrážkou. Exteriér auta totiž jednoznačne prezentuje eleganciu spojenú so štipkou terénnosti. Hoci má Forester hranatejší vzhľad, pôsobí dostatočne upravene a v našej testovanej verzii k tomu dopomáhali aj veľmi pekné disky kolies. Tú terénnosť vidieť hlavne v svetlej výške 220 mm a slušných nájazdových uhloch (vpredu/vzadu 25 stupňov, „brucho“ 23 stupňov).

[adsense]

Vo vzdušnom interiéri prevláda čierna farba, teda na prístrojovej doske aj kožených sedačkách. V každom prípade, spracovanie je tu ako inak na špičkovej úrovni. Áno, nemáte sa tu možnosť vynadívať na extravagantné prvky a hru farieb, avšak Forester je šitý na mieru vyspelým osobám s konzervatívnejším vkusom, ktorí svoje hýrivé obdobie už prežili. Navyše disponuje dostatočným priestorom pre päť osôb (aj stredný pasažier na zadnej lavici usedí dlhšiu trasu) a poskytuje množstvo praktických odkladacích miest.

Subaru Forester 2.0D CVT

Japonci  sú precízni inžinieri v technologickom smere, chýba im však cit pre intuitívne riešenia. Kým ergonómia rozloženia ovládacích prvkov má svoje tradičné usporiadanie, tak tykadlo pri otáčkomeri a prehliadanie palubného počítadla pokrivkáva v dnešnej modernej dobe s logikou obsluhovania. Je to len o zvyku, pár hodín strávených v aute stačí nato, aby užívateľ dokázal pohotovo prezerať jednotlivé informácie na oboch displejoch, vlastne v našom prípade troch, nakoľko Forester disponoval dotykovým navigačným systémom.

Testovaný exemplár disponoval ozaj tým najlepším, čo môže daný model obsahovať od radarového tempomatu, cez panoramatické strešné okno až po X-MODE terénny režim alebo Harman Kardon audiosústavu. Takto vybavený kúsok s danou motorizáciou a prevodovkou vyjde skoro na 40 tisíc euro. Či sa to oplatí som zisťoval v praktickom teste na cestách i necestách. Začneme menej záživnými informáciami z asfaltu, kde však Forester strávi zrejme 95 % jázd.

Subaru Forester 2.0D CVT

V prvom rade oceníte boxer motor 2.0D s výkonom 108 kW, správa sa kultivovane a jeho rapot počujete iba počas žhavenia a štartu. Potom už pracuje v tichom režime do 2500 ot./min., nad touto cifrou postupne tlmený hluk pribúda, nie však otravne. Jeho dynamika nie je zlá a vzhľadom na zaradenie automobilu ani netreba vyššiu. Krútiaci moment 350 Nm stačí nato, aby bolo auto živé už od spodného pásma otáčok. Na predbiehanie pomalších áut na cestách druhej triedy netreba príliš dlhé rovinky.

[adsense]

Samostatnú stať si zaslúži prevodovka Lineartronic. Osvedčila sa už v modeli Outback, ktorý sme testovali dávnejšie. Jej veľkou výhodou je, že sa nespráva ako bežná CVT prevodovka, má totiž nielen v manuálnom, ale aj automatickom režime predvolených sedem stupňov. To znamená, že motor počas dávkovania výkonu plynovým pedálom nehučí v maximálnych otáčkach ako vysávač. Miesto toho tu máte takmer rovnaké správanie ako pri bežnom automate.

Subaru Forester 2.0D CVT

Hoci sme nemali možnosť odskúšať si Forester s manuálnou prevodovkou, z technických údajov vyplýva, že zrýchlenie z 0-100 km/h zvláda totožne za 9,9 sekundy aj s prevodovkou Lineartronic a zároveň z praxe potvrdzujem, že subjektívne toto auto reaguje promptne na plyn.

Ďalšia samostatná kapitola je podvozok, postupne sa z bežných ciest dostanem aj na šotolinu a terén. Forester je primárne prispôsobený do reálnej cestnej premávky a za predpokladu, že si ho nekúpi nejaký človek z krajiny tretieho sveta, potom celkom určite chápem tvrdšie naladenie tlmičov. Na našich slovenských cestách dokáže Forester slušne odfiltrovať značnú časť hrboľov, zároveň veľmi dobre zvláda zmeny smeru jazdy bez odskakovania ľahšej zadnej časti. Apropo, to je spôsobené nielen zásluhou zavesenia kolies na štvorprvkovej zadnej náprave s dvoma vlečnými ramenami ale aj nižším ťažiskom auta vďaka uloženiu motora.

Subaru Forester 2.0D CVT

A konečne troška akcie! Pol dňa som strávil s týmto lesníkom aj v teréne. Najprv sme si dali taký malý predkrm v podobe štrkovej cesty. Tu kamienky odrážajúce spod podbehov nenarúšajú pohodu v kabíne cestujúcich príliš hlučnými pazvukmi a to aj vo vyšších rýchlostiach.

Nasleduje prašný povrch cesty s pevným podkladom a miernymi jamami od kaluží. Forester nestráca kontrolu nad stabilitou, aj rýchlosti nad 80 km/h sú z pohľadu riadenia bezpečné, symetrický pohon všetkých štyroch kolies na takomto povrchu auto citlivo natáča tam, kde vodič zatočí volantom. Keď to s uhlom natočenia preženiete, automaticky zbrzdí koleso s nedostatočnou trakciou a presúva výkon na to priľnavejšie koleso. V každom prípade, aj pri vypnutej stabilizácii stále bdie elektronika, na šotoline si zadriftujete jedine vo vysokej rýchlosti, inak je auto skôr nedotáčavé.

Subaru Forester 2.0D CVT

Posledná časť sú výjazdy na prudké svahy, kríženie náprav a preverenie systému X-MODE, ktorý preberá v podstate za vodiča všetky úlohy v teréne. Rozoznáva povrch vozovky, citlivo reaguje na prípadné prekríženia náprav  a taktiež automaticky udržiava rýchlosť zjazdov z prudkých kopcov. Nájazdové uhly a svetlá výška povoľujú tomuto SUV vkročiť na miesta, kde konkurencia šúcha „brucho“ alebo bezvládne hrabe na mieste. A toto všetko Forester zvláda bez uzávierky zadného diferenciálu.

[adsense]

Je pravda, že daný test sme vykonávali za suchého počasia, no auto nebolo šetrené od jám a veľkých náklonov. Ani keď je zadné koleso 40 cm nad zemou, Forester sa nezošuchne z kopca dole, všetko zvláda s prehľadom. Limitujúce sú tu samozrejme pneumatiky, ktoré nedokážu odpratávať z behúňa dostatočne rýchlo blato. Výjazdy na trávnatom a prudkom svahu idú celkom poľahky a dokonca ani schválne zabrzdenie v strmom kopci a následné cúvanie je vždy na suchom podklade kontrolovateľné.

S Foresterom som si užil týždeň adrenalínu, ale aj pohody. Je to všestranné SUV, ktoré si nekupuje väčšina iba preto, lebo nie je módny unikát. No jeho vlastnosti a schopnosti sú na vysokej úrovni.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Boxer
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1998
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 108 / 3600
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 350 / 1600 - 2500
Prevodovka typ/počet stupňov: CVT
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,5 / 5,5 / 6,3
Spotreba počas testu (l/100km): 7,7
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4595 / 1795 / 1735
Batožinový priestor - min./max. (l): 505 / 1573
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1615 / 465

Ceny

Základná cena: 25 000€
Cena verzie od: 33 350€
Cena testovanej verzie: 39 415€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook