Menu
  • Obyčajnejšia je lepšia
    Obyčajnejšia je lepšia
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    V krátkom medziobdobí sme otestovali dva takmer identické exempláre nemeckého pôvodu. Zafira v Európe ťaží, dobre sa uchytila. Za skvelý úspech vďačí špičkovým vlastnostiam v MPV segmentu.

Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI MT (96kW)

Napriek podrobnému testu Zafiry Tourer pred pár mesiacmi si myslím, že bude stále o čom písať. Dizajnovo, opticky, či dokonca farbou sú si podobné, to rozdielne navonok skrývajú.

Prvý model patril medzi tie drahšie kúsky, obsahoval takú výbavu, až sa vám z toho prevracal zrak. Ľudový občan tejto republiky uprednostní jednoduchšie vybavené vozidlo, prípadne aspoň spoločný manželský účet mu to káže. Prvky ako automatická prevodovka, flexride podvozok, parkovacia kamera alebo obrovské čelné okno býva luxus, za ktorý sa platia u Oplu nemalé peniaze.

Navyše, ak ste si čítali minulý test Zafiry Tourer, nemohli ste si nevšimnúť malú kritiku k spomínanému šesťstupňovému automatu. V terajšej Zafire Tourer a výbave Enjoy (stredný stupeň) pracoval pod kapotou ten istý naftový diesel so síce menším výkonom, ale s manuálnou prevodovkou. Pánom situácie tu je vodič, nie elektronika. Takto sa mi to väčšmi páčilo, k tomu som mal pocit, akoby sa mierny výkonový deficit razantne neprejavil.

Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI MT

Dizajn auta máme zhrnutý v predošlom teste, prejdime rovno do kokpitu. Vidno tu niekoľko zmien, všetky sa týkajú len povrchovej úpravy niektorých komponentov. Volant, radiaca páka ani ručná brzda v stupni Enjoy nie sú štandardne potiahnuté kožou, takže vás čaká o čosi lacnejší materiál. Na dotyk je príjemný a nešmýkal sa mi v rukách. Vôbec mi neprekážala absencia obšitia kože, a zákazník tiež ocení takmer 2500€ rozdiel v cene oproti drahšiemu stupňu Cosmo.

[adsense]

To isté platí o sedadlách, sú látkové, ale za tie si treba priplácať aj v Cosmo stupni. Odporúčam len ak máte prebytok financií, pretože látkové poťahy ladia s interiérom dokonale, a inak to v hlave nebudete vnímať, ba naopak, aspoň nepália toľko ako kožené na priamom slnku. Flexibilita skladania operadiel ostáva v každom stupni dostupná štandardne, podobne aj v oblasti bezpečnosti. Skrátka po výbavovej stránke máte všetko potrebné v základe. Na drobnosti slúži príplatková časť cenníka, kam si zaškrtnete všetko, po čom srdce baží. Keby som sa chcel moc štúrať vo výbave, nepáči sa mi, že hmlové svetlá figurujú len v príplatkoch pre Enjoy ( + 190€).

Nič ma však nezaujímalo viac ako kombinácia motora a prevodovky. Už samotné technické údaje napovedajú o podobnosti výkonu agregátov. Zatiaľ čo najsilnejší zvláda stovku za 9,9s (automat), stredne silnejší potrebuje s manuálom nato iba o sekundu viac. Ani maximálna rýchlosť nie je príliš odlišná 205km/h resp. 195km/h. Realita technické parametre potvrdzuje.

Štvorvalec 2.0 CDTI s manuálnou prevodovkou a stredným výkonom plne postačuje na dynamickú jazdu. Keďže som si radil stupne na prevodovke podľa seba, odzrkadlilo sa to nielen na nižšej spotrebe paliva, ale aj lepšiemu pocitu z pružnosti. V Opli naladili „naftiaka“ podľa starých receptov. Nemá rád, keď je podtočený, čiže pod 2000 ot./min. V tomto pásme je doslova hluchý a nemá chuť hrabať sa vpred, no len do chvíle, kedy prekročí spomínanú hranicu 2000. Ožije a vrúcne ťahá až do 4500 ot./min., teda presnejšie na prvé tri stupne. Vybrať sa do maxima na štvrtom prevodovom stupni stojí dosť námahy ako pre motor, tak aj pre vaše uši. Skoro, akoby plakal. Prvé tri však idú celkom poľahky.

Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI MT

Rozdiely vo výkone možno v Opli schválne naladili podobne, je totiž pravda, že silnejší agregát ožíval už od približne 1750 ot./min. a s viac kilowattmi nemal problém svižne rozhýbať multivan s ťarbavou automatickou prevodovkou. V MPV-čku nie sú dôležité maximálne rýchlosti, ale správna súhra medzi motorom, prevodovkou a podvozkom. To sú len špekulácie, rozhodne to tak u Zafiry Tourer v praxi funguje.

Výhody manuálu sú v prípade Zafiry Tourer nesporné. Automat si vyžiada daň za rozmýšľanie a zbytočné vytáčanie v Sport režime, kedy drží otáčky moc vysoko a stráca čas skorým preradením pri predbiehacom manévri. S manuálnou prevodovkou si odhadnem situáciu sám a preradím, kedy ja chcem. Výsledok spotreby? Odlišuje sa podľa tempa jazdy. Živšie preháňanie okreskami stojí odber nafty podobný normálnemu režimu silnejšieho motora s automatom, čiže 7,2l/100km. Pokojným plachtením sa dá podliezť šesť litrov. Týždenný test sme absolvovali prevažne mimo diaľnic a miest, preto sa spotreba ustálila na krásnej hodnote 6,1 l/100km. Na diaľnici si prirátajte približne o pol litra viac.

V tomto MPV-čku som sa našiel. Zafira Tourer v strednom stupni výbavy mi ukázala, že dokáže byť príjemným spoločníkom bez niektorých komfortných prvkov. Opel stvoril niečo, čomu sa musia mať ostatní konkurenti na pozore.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1956
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 96 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 300 / 1750 - 2500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,0 / 4,5 / 5,5
Spotreba počas testu (l/100km): 6,1
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4658 / 1884 / 1685
Batožinový priestor - min./max. (l): 710 / 1860
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): Podľa motora a výbavy: 1571-1773/579-692

Ceny

Základná cena: 20 290€
Cena verzie od: 23 790€
Cena testovanej verzie: 30 230€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook