Porsche 911 Carrera (996): Vodou chladená revolta s chuťou po nesmrteľnosti
Prvá vodou chladená generácia legendárnej Porsche 911 Carrera nesie číselné označenie 996. Nenávidená aj milovaná, so svetlometmi ako roztečené vajcia, no jazdnými vlastnosťami, ktoré nerozpustí žiadny posmešok.
Rok 1998 znamenal v Stuttgarte rozhodnutie, ktoré si pýtalo odvahu. Porsche definitívne skoncovalo so vzduchovým chladením. Nie pre radosť z pokroku, ale kvôli emisiám, výkonom a reguláciám. A tak vznikla 996. Prvá 911-ka s vodou chladeným boxerom.Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.plKonkrétne verzia z roku 2000 s objemom 3,4 litra a výkonom 221 kW. V spojení s Tiptronic prevodovkou sa z tohto auta stalo civilizovanejšie Porsche, ale stále s pravým zadným pohonom, proporciami, ktoré spôsobili zimomriavky, a jazdným pocitom, aký dnešné autá preplňované turbami alebo elektromotormi na každom kolese už nepoznajú.Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.plVajcovité svetlá a syndróm nepochopenia
Hoci podvozok aj motorový základ znesie technickú kritiku len ťažko, vizuál 996-ky vyvolával dlhé roky vášnivé diskusie. Najmä predné svetlá. Spoločné s modelom Boxster, „vajcovité“, akoby sa roztiekli. Puristi to neprekusli.Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.plNo realita je iná. Porsche v tom čase čelilo finančnej realite, a zdieľanie dielcov bolo spôsob, ako prežiť. 996-ka teda nebola krok späť. Bola to nevyhnutná zmena kurzu, ktorá značke umožnila prežiť a pripraviť pôdu pre ďalšie legendy.Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.plGeneračný hrdina digitálnej éry
Pre mnohých narodených v 80. a 90. rokoch bolo Porsche 911 typu 996 ikonou. Bolo v hrách, na plagátoch, ako angličák v krabičke Buraga. Nebol to len automobil, ale symbol: že svet rýchlosti, presnosti a nemeckého inžinierstva sa dá zredukovať na štvormiestny sen.Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.plDospelí ju mohli vidieť na výstavách, v katalógoch, prípadne na diaľnici v odraze vlastnej Fabie, ako mizne v ľavom pruhu. Zopár šťastlivcov si ju aj kúpilo a boli to práve tí, čo ocenili spojenie klasiky a technického progresu. Pre zvyšok to bolo auto z iného sveta.Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.plČas zabudnúť na posmešky
Dnes sa 996-ka dostáva z tieňa svojich predchodcov. Nie preto, že by svet zmenil názor. Ale preto, že jednoducho dozrel. Svet si uvedomil, že model, ktorý bol desaťročia terčom posmechu, vlastne zvládol niečo veľkolepé: prežiť.Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.plBoxer motor funguje, šasi je brilantné, karoséria nepodlieha korózii tak ako niektoré moderné Porsche a ceny ešte stále nestúpajú do absurdných výšin. Toto je Porsche, ktoré si viete užiť bez toho, aby ste museli predať obličku (alebo dve).Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.plVšetko, čo chcelo byť...len o dekádu priskoro
Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.