Chladenie vodou, vášne ohňom

Rok 1998 znamenal v Stuttgarte rozhodnutie, ktoré si pýtalo odvahu. Porsche definitívne skoncovalo so vzduchovým chladením. Nie pre radosť z pokroku, ale kvôli emisiám, výkonom a reguláciám. A tak vznikla 996. Prvá 911-ka s vodou chladeným boxerom.

Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Konkrétne verzia z roku 2000 s objemom 3,4 litra a výkonom 221 kW. V spojení s Tiptronic prevodovkou sa z tohto auta stalo civilizovanejšie Porsche, ale stále s pravým zadným pohonom, proporciami, ktoré spôsobili zimomriavky, a jazdným pocitom, aký dnešné autá preplňované turbami alebo elektromotormi na každom kolese už nepoznajú.
Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Vajcovité svetlá a syndróm nepochopenia

Hoci podvozok aj motorový základ znesie technickú kritiku len ťažko, vizuál 996-ky vyvolával dlhé roky vášnivé diskusie. Najmä predné svetlá. Spoločné s modelom Boxster, „vajcovité“, akoby sa roztiekli. Puristi to neprekusli.

Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
No realita je iná. Porsche v tom čase čelilo finančnej realite, a zdieľanie dielcov bolo spôsob, ako prežiť. 996-ka teda nebola krok späť. Bola to nevyhnutná zmena kurzu, ktorá značke umožnila prežiť a pripraviť pôdu pre ďalšie legendy.
Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Generačný hrdina digitálnej éry

Pre mnohých narodených v 80. a 90. rokoch bolo Porsche 911 typu 996 ikonou. Bolo v hrách, na plagátoch, ako angličák v krabičke Buraga. Nebol to len automobil, ale symbol: že svet rýchlosti, presnosti a nemeckého inžinierstva sa dá zredukovať na štvormiestny sen.

Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Dospelí ju mohli vidieť na výstavách, v katalógoch, prípadne na diaľnici v odraze vlastnej Fabie, ako mizne v ľavom pruhu. Zopár šťastlivcov si ju aj kúpilo a boli to práve tí, čo ocenili spojenie klasiky a technického progresu. Pre zvyšok to bolo auto z iného sveta.
Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Čas zabudnúť na posmešky

Dnes sa 996-ka dostáva z tieňa svojich predchodcov. Nie preto, že by svet zmenil názor. Ale preto, že jednoducho dozrel. Svet si uvedomil, že model, ktorý bol desaťročia terčom posmechu, vlastne zvládol niečo veľkolepé: prežiť.

Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Boxer motor funguje, šasi je brilantné, karoséria nepodlieha korózii tak ako niektoré moderné Porsche a ceny ešte stále nestúpajú do absurdných výšin. Toto je Porsche, ktoré si viete užiť bez toho, aby ste museli predať obličku (alebo dve).
Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Všetko, čo chcelo byť...len o dekádu priskoro

Porsche 996 Carrera nie je legendou kvôli výkonom. Nie kvôli svetlám. A nie preto, že by sa po ňom každý obzrel. Ale preto, že bez nej by tu žiadne ďalšie 911-ky neboli. To ona držala značku nad vodou, ona ukázala cestu a zniesla výsmech, aby dnes mohla žať rešpekt.

Porsche 911 Carrera 996 – Zdroj: Klasykygatunku.pl
A ak hľadáte exemplár, ktorý ešte nezabudol, čo znamená pojem "Carrera", vieme o jednom veľmi zachovalom kuse v pôvodnom stave. Cena: 38 800 €. A to je zrejme posledná šanca, ako si dopriať Porsche bez Porsche inflácie. 

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.