Z čias, keď Kia bola ešte len „tá lacná z Kórey“
V polovici 90. rokov bola značka Kia v Európe približne tam, kde dnes začínajú startupy pred prvým investorom, neznáma, opatrná, ale plná ambícií. Model Sportage bol pokus o preniknutie do segmentu, ktorý v tom čase ešte ani nenazývali SUV. V skutočnosti šlo o klasický rámový terénny automobil, vyvinutý v spolupráci s Asia Motors, čo znamená, že jazdné vlastnosti pripomínali skôr Mitsubishi Pajero ako mestskú Vitaru.
Pod kapotou tejto verzie bije 2.0-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 94 kW, čo je na teréniak 90. rokov viac než postačujúce. Pohon všetkých štyroch kolies bol dostupný s možnosťou uzávierky, v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, takže reálny off-road nebol len marketingová nálepka.
Na Slovensku sa Kia v 90. rokoch ešte len zapísavala do slovníka motoristov. Ak niekto v tej dobe túto generáciu Sportage vlastnil, pravdepodobne si ju priviezol osobne cez hranice. A ešte aj colníci museli dohľadávať, čo to vlastne je. Popularita značky narástla až s príchodom druhej a tretej generácie, kedy už Sportage nosila make-up, LED denné svietenie a pre niektorých aj status "malého Sorenta".
Ale prvú generáciu? Tú vidieť dnes je ako natrafiť na VHS kópiu Top Gearu z čias Jeremyho mladosti.
Táto verzia nie je ideálna pre mestský život. Otočiť sa na sídlisku vyžaduje minimálne troch svedkov a jednu mapu. No na chatu, poľovačku či rybačku Dokonalé. A ak vám nevadí, že sa na palubovke občas zjaví kontrolka z neexistujúceho systému, zažijete s týmto autom dobrodružstvá.
SUV ešte predtým, než prestalo znamenať niečo skutočné
Kia Sportage Karmann bola svojím spôsobom predbehnutým produktom. Nie preto, že by ponúkala niečo, čo nikto iný nemal, ale preto, že to ponúkala v čase, keď sme ešte nevedeli, že to budeme chcieť.