Z čias, keď Kia bola ešte len „tá lacná z Kórey“

V polovici 90. rokov bola značka Kia v Európe približne tam, kde dnes začínajú startupy pred prvým investorom, neznáma, opatrná, ale plná ambícií. Model Sportage bol pokus o preniknutie do segmentu, ktorý v tom čase ešte ani nenazývali SUV. V skutočnosti šlo o klasický rámový terénny automobil, vyvinutý v spolupráci s Asia Motors, čo znamená, že jazdné vlastnosti pripomínali skôr Mitsubishi Pajero ako mestskú Vitaru.

Kia Sportage Karmann – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Zaujímavosťou je, že táto konkrétna verzia bola montovaná v Karmann Werke v Osnabrücku. V tej istej hale, kde sa kedysi rodili kabriolety pre Volkswagen a dnes nostalgické spomienky.
Kia Sportage Karmann – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Technika z off-roadovej strednej triedy

Pod kapotou tejto verzie bije 2.0-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 94 kW, čo je na teréniak 90. rokov viac než postačujúce. Pohon všetkých štyroch kolies bol dostupný s možnosťou uzávierky, v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, takže reálny off-road nebol len marketingová nálepka.

Kia Sportage Karmann – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Podvozok zvládol náročné podmienky, preklz bol len výzvou, nie koncom výletu, a interiér? Praktický, nie pohodlný. Plastové výplne dverí pôsobili ako z rebríka, ale dali sa umyť hadicou, čo o moderných interiéroch s ambientným podsvietením tvrdiť nemôžeme.
Kia Sportage Karmann – Zdroj: Klasykygatunku.pl
U nás? Legenda, ktorá nikdy nemala šancu vzniknúť

Na Slovensku sa Kia v 90. rokoch ešte len zapísavala do slovníka motoristov. Ak niekto v tej dobe túto generáciu Sportage vlastnil, pravdepodobne si ju priviezol osobne cez hranice. A ešte aj colníci museli dohľadávať, čo to vlastne je. Popularita značky narástla až s príchodom druhej a tretej generácie, kedy už Sportage nosila make-up, LED denné svietenie a pre niektorých aj status "malého Sorenta".

Ale prvú generáciu? Tú vidieť dnes je ako natrafiť na VHS kópiu Top Gearu z čias Jeremyho mladosti.

Kia Sportage Karmann – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Nepraktická? Určite. Zaujímavá? Bez debaty.

Táto verzia  nie je ideálna pre mestský život. Otočiť sa na sídlisku vyžaduje minimálne troch svedkov a jednu mapu. No na chatu, poľovačku či rybačku Dokonalé. A ak vám nevadí, že sa na palubovke občas zjaví kontrolka z neexistujúceho systému, zažijete s týmto autom dobrodružstvá.

Kia Sportage Karmann – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Spoľahlivosť? Otázna. Ale znova, to nie je auto na všedný život. Je to auto na blatové cesty a detské spomienky na chlapské výpravy.

SUV ešte predtým, než prestalo znamenať niečo skutočné

Kia Sportage Karmann bola svojím spôsobom predbehnutým produktom. Nie preto, že by ponúkala niečo, čo nikto iný nemal, ale preto, že to ponúkala v čase, keď sme ešte nevedeli, že to budeme chcieť.

Kia Sportage Karmann – Zdroj: Klasykygatunku.pl
Dnes? Takmer zabudnutý teréniak, ktorý neboduje v počtoch predaných kusov, ale v množstve charakteru, ktorý z neho ešte stále cítiť. A ak niekde zaparkuje pred hostincom, nie je to auto, čo vás ohromí. Je to auto, čo si zaslúži tiché uznanie. Možno aj fľašu borovičky. Pretože prešlo viac, než sa zdá.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.