Menu
  • Neodolateľný imidž
    Neodolateľný imidž
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Ak sa chce človek v dnešnej dobe odosobniť od ostatných, žiť si vo „vlastnom svete“ alebo byť videný, musí navštíviť showroom fiatu a porozmýšlať nad Fiat 500C.

Fiat 500C 1.4 16V

Prečo akurát tento model? Máte v ňom všetko, čo je dnes „in“. Zároveň vám ostane aj na zmrzlinu. Pred tromi rokmi uviedla automobilka na trh retroverziu tohto auta, a teší sa obľube, i keď nepatrí do cenovej kategórie - „auto za babku“. Teší nás, že Fiat v tradícii pokračuje naďalej uvedením modelu 500C, ktorý sa už vyše roka predáva.

Keď som na začiatku odstavca písal, že v 500C nájdete všetko in, mal som na mysli hlavne neprehliadnuteľný dizajn, nespočetne veľa kombinácií farieb, doplnkov a príslušenstva. Navyše model 500C ponúka nebo nad hlavou. Nie je to pravý kabriolet bez B-stĺpika, avšak kožená strecha sa dá stiahnuť až po veko batožinového kufra, dokonca počas jazdy. Kufor nie je správne pomenovanie. Skôr je to odkladací priestor dvoch šuflíkov priemerného kuchynského kredenca. Ďalším argumentom pre titul „in“ sú štyri nefalšované sedadlá pre štyri osoby. Dozadu majú prednosť postavy menšieho vzrastu, okolo 160cm.

Fiat 500C 1.4 16V

Výhody Fiatu 500C spočívajú v emóciách, ktorými majiteľov zaplaví. Po nenormálne dlhom hektickom pondelku sa mi vytratila všetká energia z tela. No po vzhliadnutí 500-vky a preberaní kľúčikov som razom energiu nabral. Toto auto má veľmi veľa chybičiek, ktoré by som iným automobilom neodpustil, resp. ich tvorcom, ale v 500C je každá chyba dôvodom na pousmiatie.

Nevadí vám tvrdý podvozok nadskakujúci na každom výmole. Nie ste nespokojný s nedostatkom odkladacích priestorov, či s veľkosťou „kufra“. Netúžite uháňať šialenou rýchlosťou. Tu to funguje inak. V jedno slnečné ráno proste nasadnete, stiahnete strechu, pustíte letné hity a vyrazíte vpred. Na každej križovatke si vás prezerajú, alebo minimálne vaše auto, a garantujem vám, že to neprestane aj po piatich rokoch.Retroverzia nestarne. Chcete dôkaz? Mini vyrába Coopra už skoro 10 rokov, a stále sa za ním otočí väčšina okoloidúcich.

Poslednou výhodou je univerzálnosť kúpy auta. Nezáleží na tom akého ste pohlavia, či koľko máte rokov. Za týždeň testovania 500-vky som si všímal aj náhodne stretnuté 500-vky a vodičov za volantom. Videl som tam ženy, mužov, mládencov, seniorov. Keby opica mala vodičák, aj tú by som uvidel.

A teraz trochu o technike. Odstránením pevnej strechy sa tuhosť mierne zhoršila. Konštruktéri však vystužili A a B-stĺpiky na maximum. Ďalej spomínaný nervózny podvozok v klasickej 500-vke sa v kabriolete poupravil. Zadná náprava je mäkšia a do torznej priečky pribudol dôležitý stabilizátor. Plátno je možné skladať v troch stupňoch elektronicky, v prípade poruchy motorčekov je možné zatvoriť strechu i mechanicky cez batožinový priestor. Celá manipulácia strechy je ovládateľná až do rýchlosti 60km/h.

Úpravy na kabriolete si vyžiadali len minimálne navýšenie pohotovostnej hmotnosti (40kg). Do 500C sa montujú tri motorové jednotky. Dve zážihové a jedna naftová. My sme skúšali výkonnejší zážihový 16V motor o objeme 1.4 litra. V 500C je naladený na 74kW. Má dve tváre. Prvá je absolútne nudná a bezúčelná, nazýva sa normal. To správne dennodenné náčinie v meste, mimo mesta, či v prímorských oblastiach začne po stlačení tlačidla „Sport“ na stredovom paneli. Vtedy sa motor správa živo a spolupracuje podľa očakávaní. Motor v kabíne počujete rovnako ako v modeli s pevnou strechou, čiže neruší, no aerodynamika plátenej strechy je v skutku zastaralá. Diaľničná rýchlosť nesvedčí tomuto kabrioletu, či už s otvorenou strechou, alebo zavretou.

Fiat 500C 1.4 16V

Štýlové auto znamená aj štýlové spracovanie interiéru spolu so špičkovou kvalitou. Napriek veľkosti auta a cenovej dostupnosti si konštruktéri dali záležať na spracovaní. Nič nevŕzga, neznehodnocujú sa materiály a nešpiní interiér. Špinil by sa, ale majiteľ, či dokonca nájomník si to jednoducho nedovolí.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: zážihový / radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1368
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 74 / 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 131 / 4250
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11,0
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 8,2 / 5,2 / 6,1
Spotreba počas testu (l/100km): 7,1
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3546 / 1627 / 1488
Batožinový priestor - min./max. (l): 182 / -
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): - / -

Ceny

Základná cena: 14 000€
Cena verzie od: 16 900€
Cena testovanej verzie: 17 800€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook