Menu
  • Priekopník medzi turbomotormi
    Priekopník medzi turbomotormi
    • | Komentáre
    Začiatkom februára automobilka BMW uviedla na trh prvý štvorvalcový benzínový motor s technológiou Turbo TwinPower. Svoj debut si odbil v modely X1 xDrive 28i. My sme si ho vyskúšali na kľukatých serpentínach v slovinských Alpách.

Priekopník medzi turbomotormi

Po vzore šesťvalcových motorov i novinka je vybavená s celohliníkovou kľukovou skriňou, ďalej Turbo TwinPower zaručuje najefektívnejší výkon s čo možno najnižšími emisiami a najnižšou spotrebou paliva. Systém pracuje na báze preplňovania a priameho vstrekovania benzínu High Precision s inovatívnymi vstrekovačmi Selenoid (tlak 200 barov). Úpravou prešiel aj elektrický riadiaci mechanizmus ovplyvňujúci rozsah zdvihu sacích ventilov Valvetronic, patentovaný automobilkou BMW. Plne integrovaná hlava valcov-Valvetronic, a double-VANOS (variabilné nasávanie a výfukové vačkové hriadele načasovania), majú ďalší pozitívny vplyv na rozvoj sily. Zaobíde sa bez systému škrtiacej klapky, typickým pre staršie generácie motora. Namiesto toho je spaľovanie vzduchu riadené vnútri motora, čo vedie k oveľa rýchlejšej reakcii. Čerpacie straty sú obmedzené na minimum, tak aby motor účinnejšie pracoval. Palivo je vstrekované v tesnej blízkosti zapaľovacej sviečky, výsledkom je čisté a homogénne spaľovanie. Chladiaci účinok vstrekovaného paliva tiež vyústi vo vyšší kompresný pomer, než v preplňovaných motoroch s prirodzeným nasávaním. Motor spolupracuje v štandarde s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou (zahŕňa i Auto Start-Stop funkciu), prípadne vo voliteľnej výbave figuruje automatická 8-stupňová prevodovka.

[adsense]

Mnohých motoristov možno zarazí označenie xDrive 28i, čo by v minulosti znamenalo približný objem motora. V dnešnej dobe sa dá „28i“ vysvetliť ako približná predstava o výkone. Daná motorová verzia disponuje porovnateľnou silou ako bežný 2,8 litrový motor. Smejete sa? Myslíte si skôr, že BMW urobilo iba marketingový ťah na zákazníkov? Omyl! Priznám sa, na prezentácii som bol tiež skeptický, no realita ma presvedčila o opaku. Dvojliter pracuje na povel. Razantne zrýchľuje, pokojne točí po 7000 ot./min., čo pri väčšine turbomotoroch nie je možné a navyše dokáže jazdiť ekonomicky. Samozrejme, nie je to ekonóm za každých podmienok. Výrobca sa pýši udávanou spotrebou 7,9 l/100km. Nám sa podarilo odjazdiť prvú 100 kilometrovú etapu za 8,6l/100km v bežnom režime. Pri dynamickom režime palubný počítač vykázal po ďalších 100 kilometroch hodnotu 12,1 litra. Vždy sme medzi etapami palubný počítač nulovali.

Značka BMW inklinuje najviac k športovej jazde spomedzi nemeckej trojky. Preto nemožno pochybovať o prepracovanej kvalite a technológii Turbo TwinPower. Tabuľkové technické parametre hovoria sami za seba (nájdete ich tu). Ešte pred desiatimi rokmi verejnosť začala uprednostňovať naftové motory pre ich nízke konzumné nároky. Dnes sa BMW vďaka sofistikovaným riešeniam EfficientDynamics snaží oživiť trh s benzínovými motormi, ktoré na väčšine kontinentov upadajú. Jazda na X1 xDrive 28i sa nám veľmi páčila a velebila nás krásnou baladou v podobe tónov z výfukového potrubia.

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook