Menu
  • Zachovaná identita
    Zachovaná identita
    • | Foto 
    • | Komentáre
    S niekoľko mesačným odstupom sa mi do rúk dostala druhá debutová novinka od Oplu, ktorá zdieľala vnútornosti francúzskeho koncernu PSA Peugeot Citroёn. Volá sa Opel Grandland X.

Opel Grandland X 1.2 TURBO AT

Spojenectvo by malo výrazne pomôcť dostať sa Oplu z červených čísel. Moje prvé zoznámenie s modelom Crossland X som vnímal veľmi pozitívne. Hoci išlo o dvojča s Peugeot 2008, tak Crossland X si zachoval osobitý charakter v dizajne a v spracovaní. Väčší model Grandland X sa vybral rovnakou metódou, no ako predloha poslúžila koncepcia z Peugeotu 3008. Príbuzenstvo s Francúzom možno badať zo siluety karosérie, no Grandland X má prepracovanú masku chladiča a zadné partie po vzore ostatných modelov značky Opel.

Opel Grandland X 1.2 TURBO AT

Vínová červená metalíza s osemnásťpalcovými diskami z ľahkej zliatiny robí z tohto kompaktného SUV konzervatívneho elegána. Nájde si teda množstvo záujemcov, ktorí pozerajú na Peugeot 3008 ako na extravagantného frajera. Dvojfarebné prevedenie exteriéru s béžovými polokoženými sedadlami a panoramatickou strechou umocňujú prvotný dojem elegancie. Predné svetlomety sú vo vyšších stupňoch výbavy alebo za príplatok, plne LEDkové.

Pracovisko vodiča opäť odkazuje na iné modelové rady Opel, pričom stredová konzola je takmer totožná s Astrou. Sedí sa tu však o poznanie vyššie. Sedadlo moju postavu (176 cm) oboplo bez problémov, navyše som mal k dispozícii predlženie sedáku tak, aby pekne podoprel moje stehná. Pred prístrojovým panelom je „kormidlo“ v tradičnej veľkosti, ktoré sa dobre drží. Vieme dobre, že Peugeot je zástancom malých volantov, čiže ani v tomto detaile si s Oplom nelezú do kapusty.

Opel Grandland X 1.2 TURBO AT

V podstate, našiel som len niekoľko málo prebratých tlačidiel z Peugeotu 3008, no inak nemá Opel Grandland X poškvrnenú svoju DNA. To sa týka aj oddeleného ovládania klimatizácie, vlastnej grafiky multimediálneho systému, či tradičných analógových ukazovateľov rýchlosti a otáčok. Zadní pasažieri majú dostatok priestoru vo všetkých smeroch, možno len trojica dospelých cestujúcich by sa mohla na dlhšej trase sťažovať. Kufor poskytne 516 litrov objemu a vďaka pravidelnému tvaru netreba nejako extra uvažovať ako uložiť kufre v poradí.

Nemec dostal pod kapotu z dielní PSA rovnaký benzínový prepĺňaný trojvalec o objeme 1,2 litra s výkonom 96 kW. Kedysi by sme si vedeli ťažko niečo podobné predstaviť v tak veľkom aute, dnes je to takmer rutina v celom segmente. Tento trojvalec rozpohybuje Grandland X, v kombinácii s automatickou šesťstupňovou prevodovkou, za 10,9 sekundy. Subjektívne sa mi zdal byť ešte o niečo agilnejší.

Opel Grandland X 1.2 TURBO AT

Chod troch valcov, pri zrýchľovaní, rozpoznáte okamžite, avšak plynulá jazda alebo voľnobeh pekne maskujú známy nepravidelnú prácu piestov. Kultivovanosť tak nie je stopercentná vo všetkých režimoch jazdy, avšak vo väčšine prípadov uši neotravuje. Automatická prevodovka radila predvídavo a v drvivom počte preradení neváhala zaradiť alebo podradiť ten správny stupeň. Oproti Peugeotu 3008 dostal Opel Grandland X trošku archaicky stavaný volič automatickej prevodovky. Mohol tu byť tiež joystick.

Normálnu jazdu mestom, okresnými cestami a diaľnicami zvládnete v priemere do osem litrov benzínu, pričom ten vidiek výrazne znižoval priemer spotreby, keď palubný počítač častokrát klesal s hodnotami odberu pod šesť litrov. Konzum benzínu teda nie je dramaticky vysoký, avšak ani nie prekvapivo nízky. Dynamickejší štýl vyrúbal z nádrže 9,5 litra, no vtedy sa jazdilo autom neprimerane v porovnaní so zaradením daného segmentu.

Opel Grandland X 1.2 TURBO AT

Podvozok rád porovnám s menším bratom Crossland X, ktorý bol viac tvrdý ako bolo vhodné. Väčší brat tlmí nerovnosti mäkšie a zároveň sa nebojí ostrejšie vrhnúť do zákruty. To z neho robí výborného spoločníka na dlhšie cesty. Do terénu ho moc neberte, nakoľko zadná náprava nevie pomôcť oporu. V sťažených jazdných režimoch však uvítate elektronického pomocníka All Grip, ktorý pomáha s prenosom sily na predné kolesá v závislosti od adhéznych podmienok. Viete sa tak dostať pohodlnejšie z blatistých poľných ciest alebo hlbšieho snehu.

Myslím, že ak si puristi odpustia námietky k francúzskym autám a budú veriť, že Opel Grandland X je stále kus nemeckého auta, tak kúpu neoľutujú. Kompaktné SUV nemá ďaleko k dokonalosti.

Opel Grandland X Cenník

Opel Grandland X Technické údaje

Fotogaléria

Podobné články
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook