Menu
  • REPORTÁŽ
    REPORTÁŽ
    • | Foto 
    • | Komentáre
    Nemecká automobilka BMW dlhoročne patrí medzi top značky na svete. Priaznivci vedia, že sa zameriava hlavne na vodičov, ktorí ocenia radosť z jazdy. Avšak, za posledných desať rokov BMW robí revolúciu i v technologickom smere zameranom na ekológiu.

BMW ECO Race

Za preskúšaním najnovšej generácie EfficientDynamics sme preleteli pol Európy a pristáli v gréckom meste Thessaloniki. Odtiaľ nás grécki zástupcovia divízie BMW odviezli do mestečka Serres, ktoré sa stalo dejiskom testovania BMW radu 1.

Mestečko Serres sa nachádza približne 100km od prímorského mesta Thessaloniki vo vnútrozemí. Nebolo by ničím výnimočné, avšak nachádza sa tu závodný okruh. Asi najviac sa okruh preslávil konaním súťaže „King of Europe drift“. Týždeň pred Vianocami slúžil prevažne na testovanie BMW radu 1.

Nové BMW 1 nie je pretekársky špeciál, preto som vedel, že v niečom z press tripu bude háčik. Načo ísť jazdiť na okruh, ak nebudeme skúšať jazdné limity vozidla? Navyše, k dispozícii boli „len“ motorizácie s 1,6 litrovým preplňovaným zážihovým agregátom spriahnuté s najnovšou automatickou osemstupňovou prevodovkou Steptronic. Motor má výkon slušných 125kw (170k), ale stačí to na trať? Stačilo, až až!

Organizátori nám na druhý deň konania akcie vysvetlili pravidlá súťaže. Základ spočíval v dosiahnutí čo najnižšej spotreby a zároveň zajazdiť najrýchlejší čas. Na okruhu Serres sa jazdilo sedem kôl, z toho šesť bolo meraných na čas. Keďže neboli stanovené žiadne podrobnejšie pravidlá, každý novinár zvolil rôznu taktiku boja. Popravde, niektorí akoby počúvali len na jedno ucho, pretože spotreba im evidentne bola ľahostajná, súdiac podľa predvádzaného spôsobu ich jazdy na trati.

Celé slovenské novinárske zastúpenie, aj redakcia Webauto brala na vedomie pokyny. Presvedčili sme sa o kvalitách EfficientDynamics. Všetko sa to začína stlačením tlačidla „ECO PRO“ situovaného vedľa voliča automatickej prevodovky Steptronic. Úsporný režim sa snaží čo najefektívnejšie využívať hnaciu silu vozidla v prospech spotreby a produkcie splodín CO2. K tomu mu dopomáhajú ďalšie vyspelé prvky známe zo starších modelov.  Navyše, ECO PRO vám dáva tipy na efektívnejšiu jazdu zobrazovaním informácií napr. o optimálnej voľbe prevodu, v každom okamihu. Na obrazovke iDrive sa zobrazuje i bonusový dojazd v kilometroch, vytvorený úspornou jazdou. Podľa internej štúdie BMW, vodič pomocou rád ECO PRO ušetrí až 20% paliva.

Auto Start/Stop. Ako z názvu vyplýva, a ako ste určite mnoho článkov prečítali o tomto systéme, viete, že ide o funkciu vypnutia motora pri zastavení a vyradení na neutrál (napríklad na križovatke). V súčasnosti je dostupný systém aj pri automatickej prevodovke, stačí prísť na križovatku, podržať dlhšie brzdový pedál a máte nulové emisie. Táto funkcia v prípade benzínového agregátu nie je sluch veľmi nepríjemná.

Brake Energy Regeneration. Po vytlačení pedálu akcelerátora sa v minulosti kinetická energia vozidla nevyužívala. BMW stratu energie vylúčilo. Kinetickú energiu premieňa cez generátor na elektrickú a dobíja ňou batériu. Ak je batéria plne nabitá, generátor sa odpojí, aby odľahčil zaťaženie motora.

Indikátor preradenia dôverne poznáme z rôznych automobilov, ten v BMW je však sofistikovanejší. Nie je poddimenzovaný, ani predimenzovaný. Vypočítava každý moment preradenia vzhľadom na potrebu výkonu. Dodáva sa vo všetkých modeloch radu 1 s manuálnou prevodovkou.

Steptronic. Osemstupňová automatická prevodovka, jediná v kompaktnej triede. Jej prednosti sa najviac podpísali v závodoch na okruhu Serres. Inteligentne radí, veľmi citlivo, takmer ani nepostriehnete, kedy preradila. Osem stupňov som nahádzal v manuálnom režime už pri 70 km/h, pričom automatická prevodovka neprotestovala a neprejavila potrebu podradiť. Týmto spôsobom jazdy na okruhu sa podarilo za našu redakciu zajazdiť najlepší celkový čas (15:02,327)medzi redakciami jazdiacimi v ten deň, pričom spotrebu sme si udržali na 4,38 l/100km, čo predstavovalo ôsme umiestnenie z 20-tich. Konečné umiestnenie sme žiaľ nezískali.

Počas krátkeho pobytu v Serres nám spríjemnilo BMW čakanie na poradovník v závodoch, jazdami na iných súčasných modeloch značky. Bolo z čoho vyberať, a tak sme si vybrali dva asi najzaujímavejšie modely.

BMW 640i Cabrio. Ako naschvál sa počasie na druhý deň v Grécku obrátilo proti nám. Zatiaľ čo po prílete nás vítalo so 16 stupňami, na druhý deň bolo už len 6 stupňov. Strechu sme teda nestiahli dole. BMW tvrdí o rade 6, že aj napriek plátennej strechy, uchováva si rovnakú akustickú pohodu v kabíne ako s kovovou. Je špeciálne upravená zo šiestich vrstiev, čím sa dosiahla nielen izolácia od vonkajšieho hluku, ale aj možnosť celoročného využitia. Teplo v kabíne neuniká. Počas krátkej 80 kilometrovej jazdy som si novú šesť-ku zamiloval. Pohodlne sedí na ceste, pokiaľ treba, šesťvalcový trojliter s dvojitým prepĺňaním Bi-VANOS agresívne ťahá šesť-ku vpred. Zachováva si zároveň majestátnosť a exkluzivitu značky. Ľavý pruh patril iba mne. Rýchlosti nad 200km/h? No, problémo!

BMW M1 Coupé. Ak človek hľadá spôsob ako efektívne prísť o vodičský preukaz, prípadne má dostatok peňazí na výmenu pneumatík, kúpi si práve tento model. Malé auto s 340 plnokrvníkmi pod kapotou, s krátkym rázvorom a možnosťou úplnej deaktivácie stabilizačnému systému dopraje majiteľovi ozajstný pôžitok z jazdy. Avšak, sú tu dve pravidlá, ktoré by mal potenciálny zákazník spĺňať. Zručný v šoférovaní, pretože M1 Coupé je síce hravé, no i veľmi vrtkavé. Krátky rázvor v spojení so zadnou nápravou dáva dosť práce vodičovi na ustráženie auta pod kontrolou. Treba narábať opatrne s akcelerátorom, zadok totiž ubehne skôr, ako čakáte. Druhé pravidlo odporúčame dodržiavať pri akomkoľvek vozidle. A to zdravý pud sebazáchovy, u M1 Coupé platí toto pravidlo viacnásobne!

Press trip v Grécku bol príjemným zakončením výletného roka 2011 pre našu redakciu Webauto. V roku 2012 sa budeme snažiť prinášať podobné reportáže častejšie.

Fotogaléria

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook