Bláznovstvo, poviete si! Renault s otvorenou strechou? Veď toto auto ani za novoty nemohlo byť dobré. No hej, skepsa niekedy uchráni spotrebiteľa pred ťažkosťami a starosťami s poruchovým autom. Renaulty nemajú veľmi dobré meno, no aj tak ich po cestách jazdí množstvo. My sme to riskli a vybrali si do testu z AAA AUTO rovno Mégane s otvorenou strechou a naftovým 1.9 dCi motorom pod kapotou.
[adsense]
Ročník 2008 a nabehaných 110 tisíc kilometrov sa mi sprvu moc nezdalo pravdivé, no dôkladné preverenie v autoservise SCHWARTZ v Senci potvrdilo, že ide o skutočný stav kilometrov. Mégane CC sa vo svojej podstate môže považovať iba za sezónne auto, nakoľko jeho tuhosť karosérie je tak na nízkej úrovni, že vysoká porcia kilometrov ho rozsype na drobné kúsky. Na druhej strane, dobre garážovaný a udržiavaný kúsok ako bol tento testovaný (mal ešte pôvodné dielce) môže robiť za pomerne malú sumu (7400€) veľkú radosť pár letných sezón.
S dizajnom Mégane CC moc nezaujme okolie pri zatiahnutej streche, no elektrické otváranie už nejaké tie pohľady nežného pohlavia prinútia poobzerať sa. O strechu sa netreba pravidelne starať. Výrobca udáva pravidelnú údržbu každé dva roky a ide skôr o prečistenie motorčekov olejmi. Nepoteší správa, že práve tieto modely boli náchylné na pretečenie po silných búrkach.
Veľmi dôležité upozornenie, ktoré platí pre všetky kabriolety, poškodeniu sa vyhnete aj vtedy, ak nebudete otvárací mechanizmus strechy používať s autom postaveným nakrivo. To by mohlo vážne poškodiť celý mechanizmus, takže jedine v rovine. Myslite nato!
[adsense]
Kabriolety nie sú všeobecne lacnou záležitosťou za novoty, na druhej strane kupujúci dostávali modely v nadštandardnej výbave. V prípade Mégane CC to sú napríklad kožené sedačky, presklená strecha s roletkou alebo celkom obstojný audiosystém. Interiér bol v našom aute veľmi zachovalý, väčšinou trpia na poruchovosť elektrické okná alebo labilná klimatizácia, keď jej nebola venovaná dostatočná opatera, odchádzal kondenzátor.
Na predných sedadlách sa sedí v pohode, nie je to nič extra, ale neunavia vás ani dlhšie trasy. Na zadných sedadlách už je to horšie, no aj tu sa vie posadiť a obstáť cestovanie dospelá osoba, do 170 cm výšky. Do batožinového priestoru sa zmestí zabaliť 4-členná posádka na víkendový pobyt k moru, samozrejme pri vytiahnutej streche. Naopak, ak sa sklopí, objem klesne o viac ako polovicu a dovnútra cez úzky otvor sotva prestrčíte Bibliu.
Výber motorizácie nie je veľmi pestrý, zvyčajne sa objavuje atmosférický lenivý 16 V štvorvalec o objeme 1,6 litra spaľujúci benzín, alebo nami skúšaný diesel 1.9 dCi. V novšej generácii boli tieto motory nahradené turbomotorom 1.4 TCe, a pre priaznivcov nafty plnil svoj účel pod prednou kapotou 1.5 dCi.
Renault sa dlhodobo snaží napraviť si nelichotivú mienku z minulosti o svojich naftových motoroch dCi. Nech to boli akékoľvek objemy vždy trpeli tými istými poruchami. V prvom rade išlo o nekvalitné spaľovanie, ktoré viedlo k zanášaniu EGR ventilu. Čidlá, vstrekovače a turbá odchádzali do predčasného dôchodku ako policajti. Pri kúpe si dôkladne preverte stav motora, nielen dymenie, ale aj potečenie oleja pri olejovej vani a EGR-ka. Ruky preč, pokiaľ ho nájdete v takomto stave.
Druhá najväčšia chyba sa skrýva v poddimenzovanom podvozku. Tlmiče spolu s celou zadnou nápravou končili svoju životnosť oveľa skôr ako konkurenčné vozy. Auto potom nielen plávalo na ceste, ale i pri tom najmenšom prejazde nerovnosti zabúchali čapy. V našom skúšanom Mégane CC podobné problémy podvozok ešte netrápili, zato tuhosť karosérie riadne ničila pôžitok z jazdy.
Je pravda, že 1500 kg vážiaci automobil bez spevnenej strehy nemôže nikdy konkurovať bežným karosériám, avšak to čo sa bežne deje v Mégane CC sa nedá správne opísať. Hrká, vŕzga, škrípe a kazí tak celý dojem z jazdy. Lepšie sa tieto pazvuky znášajú počas otvorenej strechy. Je to spôsobené okrem iného tvrdými plastmi, ktoré časom povoľujú v spojoch. Dá sa tento problém vyriešiť?
Áno, dá sa aspoň čiastočne zamedziť vŕzganiu komponentov v interiéri. Zaberie to kopu času s vypodložením mäkkých materiálov pod plasty ako aj opätovné dotiahnutie a spevnenie plastov ku konštrukcii karosérie. Potom je tu ešte druhá možnosť, pozrite sa po novšom kabriolete, ideálne zo zahraničia, ktoré jazdilo v prímorských oblastiach :). Alebo našetrite na novšiu generáciu Mégane CC, kde sa výrobca hrdo hlásal k zvýšeniu tuhosti karosérie o 200%, čím však úplne odpísal reputáciu predchodcu.
Ťažko sa mi hľadá dobrý argument ku kúpe práve kabrioletu Mégane CC, nakoľko v jeho dobe panovali cestám už VW Eos alebo Opel Astra Cabrio. V každom prípade, pokiaľ ste nenáročný užívateľ, máte rád nebo nad hlavou, je vám jedno ako auto pôsobí na okolie a nepotrebujete machrovať výkonným agregátom, potom pre kúpu tohto auta nevidím väčšie výhrady. Ono totiž, jedno sa mu nedá odoprieť... Počas otvorenej strechy a nasunutom difúzore nad zadnými sedadlami viete bez prievanu jazdiť do rýchlosti 110 – 120 km/h.
[adsense]
S naftovým dCi motorom si odoberá z nádrže do 5,5 litra nafty na 100 km, jeho dynamika je celkom dobrá a kultivovanosť ujde. Mohli by sme tu do rána polemizovať o voľbe nafty pod kapotu kabrioletu, ale tak nájde si svojich skalných prívržencov. Ostatne, za tie peniaze, prečo nie?
Náhradné diely:
Olejový filter 9€
Palivový filter 58€
Vzduchový filter 17€
Peľový Filter 20€
Tlmič predný 66€
Zadný tlmič 58€
Predný kotúč 74€
Zadný kotúč 98€
Platničky predné 63€
Zadné platničky 53€
Kozmetika na strechu 95€
Fotogaléria
Technické údaje
Motor | |
---|---|
Typ motoru/usporiadanie valcov: | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov: | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3): | 1870 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): | 95 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): | 300 / 2000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Jazdné výkony | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 203 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 9,6 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,9 / 4,9 / 5,8 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4355 / 1777 / 1404 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 210 / 417 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1430 / - |
Ceny
Základná cena: | 7 400€ (AAA AUTO) |
Cena verzie od: | |
Cena testovanej verzie: |
Ivan Kutálek
Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.Sorry no comment yet.