Menu
  • 7 vecí , ktore by ste nemali robiť na Nürburgringu
    7 vecí , ktore by ste nemali robiť na Nürburgringu
    • | Komentáre
    Zelené peklo, najťažší okruhu sveta, na ktorom aj Niki Lauda takmer uhorel – jazda po ňom láka azda každého motoristického nadšenca. Rovnako ako v bežnej premávke, ani na okruhu nie ste sami. Povieme vám preto 7 pravidiel, ktoré by ste mali dodržiavať v rámci bezpečnosti.

7 vecí , ktore by ste nemali robiť na Nürburgringu

1. Ohrozovať ostatných pri predbiehaní

Počas voľných jázd pre verejnosť sa po okruhu preháňa doslova všetko – od Trabantov cez Fiaty Multipla, dodávky, autobusy až po BMW M3 s vypitvaným interiérom, bezpečnostným rámom a jazdcom oblečeným v nehorľavej kombinéze. Je preto pravdepodobné, že niekto rýchlejší bude chcieť predbehnúť niekoho pomalšieho. Nikdy však nepredbiehajte sprava a nechávajte medzi vami a predbiehaným vozidlom dostatok priestoru. Platí to najmä, ak obiehate motocykel – hoci len drobné ťuknutie môže spôsobiť stratu stability, pád, zničenú motorku či dokonca ujmy na zdraví.

2. Snažiť sa o čo najlepší čas kola

Výkon, krútiaci moment, maximálna rýchlosť či zrýchlenie z 0-100 km/h sú parametre, podľa ktorých sa porovnávali autá azda odjakživa. Ak nejaká automobilka uvedie na trh športový model, súčasný trend káže, aby zverejnila aj jeho najlepší čas na Nordschleife. Dá sa preto očakávať, že návštevníci Nürburgringu budú chcieť pokoriť ten svoj osobný rekord. Mali by ste však pamätať na to, že na trati nie ste sami a voľné jazdy pre verejnosť sú určené najmä na zábavu a zážitok z jazdy po najlegendárnejšom okruhu sveta. Snažiť sa silou mocou dosiahnuť čo najkratší čas môže viesť k bezohľadnej jazde, strate obozretnosti a ohrozovaniu ostatných jazdcov na trati. Nehovoriac o tom, že ak by ste museli kvôli niekomu inému spomaliť alebo dostať sa do nebezpečnej situácie, úplne si pokazíte pôžitok z jazdy.

3. Odísť z miesta nehody

Nie nadarmo sa tomuto okruhu vraví ,,zelené peklo‘‘. Niki Lauda na ňom takmer uhorel a aj tí najlepší jazdci, ktorí tu jazdia pravidelne, mali minimálne jeden alebo dvakrát na Nürburgringu nehodu. Ak by sa vám niečo také nedajbože stalo, okamžite opustite vozidlo a utekajte za zvodidlá do bezpečného priestoru mimo trate. Pokiaľ ale nemôžete vystúpiť z vozidla pretože je okolo vás veľa áut alebo ste zranení, ostaňte vnútri kým neprídu traťoví komisári, ktorí premávku spomalia či v nevyhnutnom prípade uzavrú okruh.

Najhoršie, čo môžete po nehode urobiť, je dúfať, že s poškodeným alebo pokazeným autom dorazíte do cieľa. Odletujúce diely z auta pred vami určite nie sú ničím príjemným, no najväčším strašiakom na okruhu sú olejové škvrny. Sotva ich vidno a objavíte ich až vo chvíli, kedy vaše auto v 200 km/h rýchlosti skončí v hodinách. Olejové škvrny spôsobili veľa vážnych či dokonca reťazových nehôd – buďte preto k ostatným ohľaduplní. Pokiaľ narazíte a vaše auto je schopné odjazdiť ešte pár metrov, snažte sa ho odstaviť v bezpečnej zóne. Tieto miesta sú označené oranžovými zvodidlami.

4. Pohybovať sa po trati mimo vozidla

Tento bod znie ako samozrejmosť, no často na trati vidno ľudí, ktorí po nehode čakajú na odťahovku vedľa svojho auta namiesto toho, aby išli za zvodidlá. Často vidno aj ľudí, ktorí sa snažia uprostred trate opraviť svoje pokazené auto a o pár metrov ďalej niekto iný (pravdepodobne kvôli nim) havaruje a takmer ich vezme so sebou.

5. Driftovať

Pre moju generáciu autičkárov, ktorá vyrastala na filmoch ako Rýchlo a zbesilo: Tokijská jazda či Initial D, je jazda dverami napred a pálenie zadných pneumatík niečo ako nirvána a ťažko odolať pokušeniu vychutnať si ten najoslobodzujúcejší pocit na svete, pri ktorom krotíte niekoľkostokoňovú beštiu a stávate sa pomyselným kráľom cesty. Na Nürburgringu si to ale radšej odpustite. Driftovanie je zakázané a ak vás niektorý z traťových komisárov nahlási, z okruhu vás vyhodia.

Opäť treba myslieť na to, že na okruhu nie ste sami a ak to napálite do zvodidiel, zbytočne roztrúsite odpadnuté diely a motorový olej po trati a pravdepodobne kvôli vám uzavrú okruh. Tisícky nedočkavých ľudí kvôli vám budú musieť čakať na parkovisku len preto, že ste neodolali túžbe zatiahnuť za ručnú brzdu a objaviť sa vďaka tomu na YouTube. Na YouTube sa objavíte – no bohužiaľ ako zlý príklad pre ostatných. Ak chcete driftovať, vyberte si radšej iný okruh. Nordschleife je príliš úzky a takmer každý nezvládnutý šmyk znamená náraz do zvodidla.

6. Ignorovať žltú vlajku

V predošlých bodoch ste sa dozvedeli, čo sa stane, keď havarujete. Aby mohli traťoví komisári odstrániť prekážky na trati, odtiahnuť pokazené/nabúrané vozidlo prípadne ošetriť zranených, je potrebné v danom úseku spomaliť premávku. Ak preto uvidíte žltú vlajku, znížte vašu rýchlosť na maximálne 50 km/h a nepredbiehajte ostatných jazdcov až kým neuvidíte zelenú vlajku, ktorá signalizuje, že je opäť všetko v poriadku.

7. Jazdiť ako hulvát v okolí okruhu

Tento bod nesúvisí priamo s jazdou na Nordschleife, ale je o to viac dôležitý. Čerpacia stanica s názvom ,,ED‘‘ len pár metrov od okruhu je azda najznámejšou pumpou na svete. Internet je plný videí, v ktorých majitelia silných áut po natankovaní robia burnouty, driftujú alebo okolo tejto čerpačky lietajú šialenou rýchlosťou. Vo väčšine prípadov nejde o bezpečnosť či porušovanie predpisov, ako skôr o vizitku nás, automobilových nadšencov. Doba je zlá a praje všetkému, len nie veľkoobjemovým spaľovacím motorom a produkcií áut určených výhradne na zábavu. Pokiaľ chceme, aby mali naše deti za volantom rovnako dobré zážitky, ako my, musíme sekať dobrotu...

Autor
Ján Kolbenhayer

Ján Kolbenhayer

Pôvodne chcel byť pilotom, ale keďže miluje všetko, čo vonia benzínom, smrdí naftou a tvorba mediálneho obsahu mu ide lepšie, než matematika, rozhodol sa stať motoristickým novinárom. Jazda športovým autom po zakrútených okreskách mu dáva aspoň trochu pocit, že pilotuje stíhačku.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook