Menu
  • Zostatkový alkohol
    Zostatkový alkohol
    • | Komentáre
    Vraví sa, že človek za volantom je jednou nohou v base, a jednou nohou v márnici. Niekedy sa vodič ocitne v nesprávnom čase na nesprávnom mieste a tragická nehoda je na svete. Inokedy však tragédii možno predísť. Alkohol! Povzbudivá tekutina, návyková, ale aj nebezpečná!

Zostatkový alkohol

Je azda samozrejmosťou, že k oslavám, pri bilancovaní úspechov alebo len na zapitie končiaceho roka, patrí pohárik dobrej liehoviny. Tí zodpovední z nás si po večeri s pohárikom v ruke zavolajú taxi domov a za volant sadajú až druhý deň. Iní riskujú svoj vlastný život, i životy ostatných. Pri 0,5 promile alkoholu (dve 0,5-litrové pivá) je u vodiča pravdepodobnosť dopravnej nehody o 100% vyššia ako u vodiča, ktorý nepil. Alkohol ovplyvňuje stratu sebakontroly a mnoho vodičov sa následne domnieva, že jazdí bezpečne, i keď je to ich mylný subjektívny dojem. Spôsobuje impulzívnejšie a riskantnejšie správanie najmä u mladých vodičov. Zhoršuje reakčný čas, koordináciu pohybov, dochádza k strate kontroly vodiča nad vozidlom. Zmenšuje zorné pole vodiča a spôsobuje rozostrené vnímanie situácie na ceste. Týmto konaním ohrozujete seba, ale aj životy ostatných účastníkov cestnej premávky. Predchádzajúce riadky píšu o nezodpovedných vodičoch. Lenže krátkym spánkom sa alkohol z krvi nedostane. Inštruktori z Centra bezpečnej jazdy Driving Academy pred takýmto počinom vystríhajú! Zostatkový alkohol zostáva vo vás dlhšie, čo sa ihneď ukáže pri náhodnej policajnej kontrole kedykoľvek v doobedňajších hodinách nasledujúceho dňa. „U každého človeka je čas na odbúranie alkoholu iný. Rozhoduje či ste muž alebo žena, vaša váha, druh alkoholu a samozrejme jeho množstvo,“ upozorňuje Milan Troška, šéf výcviku Driving Academy. Pozrite sa na nasledujúcu tabuľku a všimnite si hlavne čas potrebný na odbúranie alkoholu po požití posledného pohárika.
[adsense]
V uvedených tabuľkách je množstvo požitého alkoholu a čas v hodinách potrebný na jeho odbúranie pre MUŽA s hmotnosťou 85kg. U ŽENY s hmotnosťou 60kg je odbúranie alkoholu z krvi približne 1,6x pomalšie. Inštruktori z Driving Academy, ako aj redakcia je striktne za nulové promile v krvi. Napriek tomu sme sa opýtali pár otázok Ing. Milana Trošku k danej problematike. Dá sa nejako obalamutiť alkoholtester? NIE. Každý policajt je povinný pred udelením dychovej skúšky, opýtať sa vodiča či požil nejaké omamné látky. Ak vodič nepožil, odpovie nie a potom ani nenafúka, je to v poriadku. Ak nepožil alkohol, ale užíva napríklad lieky - musí o tom policajta pred skúškou informovať (napr. Bromexin – obsahujú alkohol), môže sa stať, že v ústnej dutine sú zostatky alkoholu z čoho vodič nejaké promile fukne, v tom prípade vykoná policajt druhú dychovú skúšku (po cca 10-15 minútach) a medzitým si môže vodič niečo zajesť prípadne vypiť nejaký nealkoholický nápoj (aby sa prepláchli ústa), tým pádom by po druhom dychovom teste už nemal nafúkať. Ak aj potom niečo nafúka, je zrejmé, že alkohol nebol v ústnej dutine, ale v dychu. Ak sa vodič odvolá, môže využiť už len odber a rozbor krvi. Napriek najvhodnejšiemu nulovému stavu alkoholu v krvi, v niektorých krajinách Európy sú povolené určité limity do 0,5 promile. Argumentuje sa, že pokiaľ vodič užije malé množstvo alkoholu, zlepšia sa jeho reakcie za volantom. V niektorých krajinách ako sú Španielsko, Francúzsko, Taliansko a iné je dovolené malé množstvo požitia alkoholu za volantom. Je to skôr akési kultúrne dedičstvo, ľudia boli zvyknutí dať si k obedu 1-2 poháriky dobrého vína. Nikde som sa však nestretol s nejakou štúdiou, ktorá by dokazovala, že malé množstvo alkoholu za volantom zlepšuje reakcie vodiča - to by sme potom mali všetci jazdiť s nejakým tým promile. Dokázané je, že alkohol ovplyvňuje stratu sebakontroly a veľa vodičov sa následne domnieva, že jazdí bezpečne i keď je to ich mylný subjektívny dojem. Spôsobuje impulzívnejšie a riskantnejšie správanie najmä u mladých vodičov, zmenšuje zorné pole vodiča a spôsobuje rozostrené vnímanie situácie na ceste. Aj v krajinách kde je malé množstvo alkoholu dovolené, je to len v prípade beznehodovej jazdy. Ak spôsobí vodič nehodu a má hoci len malé "dovolené" množstvo alkoholu je to už brané ako priťažujúca okolnosť. Je rozdiel v reakciách vodiča pri užití alkoholu, a po čiastočnom vytrávení (tzv. opici)? Neviem, nie som doktor ani psychológ, nikdy som to neskúmal. Podľa mňa, po logickom zamyslení je jedno či mám v krvi 1 promile, ktoré sa bude zvyšovať, keď začínam piť alebo mám v krvi 1 promile, ktoré pomaly klesá (po opici). Osobne si myslím, že "po tej opici" je to ešte horšie, lebo je to často-krát sprevádzané bolesťami hlavy, pocitmi zvracania, malátnosťou... Bolo by príliš zložité zaviezť do povinnej výbavy automobilu alkoholtester prepojený so štartovacím kľúčom? Auto nenaštartuje, pokiaľ zistí alkoholtester alkohol v krvi. Dnes sa už takáto technológia do vozidiel montuje. Zatiaľ väčšinou do nákladných vozidiel, keďže ich spravidla vždy šoférujú zamestnanci, ktorí vykonávajú s nimi pracovnú činnosť. Nedávno nám bol predstavený nový ťahač od Volva, ktorý je vybavený alkoholtesterom, teda vozidlo naštartuje len v prípade keď má vodič po teste nulovú hodnotu alkoholu. Dovolím si tvrdiť, že aj vzhľadom na celospoločenský tlak na zníženie nehodovosti, je to len otázka času, kým sa budeme s testerom bežne stretávať aj v osobných vozidlách.
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook