Menu
  • Za prehrešky sa bude potiť držiteľ vozidla
    Za prehrešky sa bude potiť držiteľ vozidla
    • | Komentáre
    Poslanci schválili minulý týždeň v rámci novely zákona o cestnej premávke inštitút objektívnej zodpovednosti. Ten má výrazne pomôcť pri dokazovaní nejasností dopravných priestupkov a výkone ich trestov. Pokutám sa tak po novom nevyhnú ani zákonodarcovia a sudcovia.

Za prehrešky sa bude potiť držiteľ vozidla

Podľa novely zákona má držiteľ vozidla povinnosť zabezpečiť dodržiavanie pravidiel cestnej premávky vodičom, ktorému vozidlo zveril. V praxi to znamená, že ak sa vodič prehreší, napríklad prekročením povolenej rýchlosti mimo obce a zachytí ho radar, systém automaticky vylustruje držiteľa vozidla na základe jeho evidenčného čísla. Následne policajný orgán vydá rozkaz, ktorým udelí držiteľovi pokutu. V prípade ak radar nezachytí ŠPZ vozidla alebo vznikne nekvalitný záznam, na ktorom sa nebude dať dostatočne presne identifikovať vozidlo, polícia udalosť odloží. Výhodná akcia na pokutách Trestaný držiteľ vozidla má na výber z dvoch možností. Buď prijme objektívnu zodpovednosť ako mu ukladá štát alebo prehlási, že nezaplatí. Ak sa rozhodne prijať výšku trestu a spraví tak do pätnástich dní od doručenia pokuty, uhrádza „zľavnené“ dve tretiny z jej výšky. Ostatok štát držiteľovi odpúšťa. Naopak po prekročení lehoty sa požaduje od hriešnika plná suma. Pri prijatí objektívnej zodpovednosti sa priestupok nezapisuje do evidenčnej karty vodiča,  a tak nehrozí po troch prečinoch preskúšanie z odbornej spôsobilosti. Druhé riešenie zahŕňa podanie odporu, ktorý rozkaz o pokute pozastaví a polícia začne vec prešetrovať. Pri dokázaní, že za volantom sedel niekto iný ako držiteľ vozidla, pokutu zaplatí previnilec, voči ktorému sa vyvodí už subjektívna zodpovednosť. Ak sa ukáže, že za volantom sedel držiteľ, pokuta sa navýši o trovy vo výške 30 eur. Palica na korupciu? Inštitút objektívnej zodpovednosti má uľahčiť policajtom dokazovanie viny a zároveň slúžiť ako nástroj boja proti korupcii, keďže obsluhujúci personál nebude mať dosah na fungovanie systému. Pokuty sa majú udeľovať podľa presne určeného sadzobníka vo výške od 15 do 798 eur od závažnosti priestupku. Policajti nebudú mať oprávnenie uložiť inú výšku pokuty než je uvedená v sadzobníku. Zároveň prezentuje ministerstvo vnútra radary a kamery ako nepodplatiteľnú zložku, ktorá pracuje bez ohľadu na postavenie, či sociálne pomery vodiča.
[adsense]
Objektívnu zodpovednosť bude možné okrem prekročenia rýchlosti v obci a mimo nej uplatniť pri porušení zákazu predchádzania, otáčania a cúvania, pri prejazde cez železničné priecestie, pri zákaze zastavenia a státia alebo pri prejazde na červenú. Porušenie zákazu vjazdu, odbočovania a prikázaného smeru jazdy, „stopky“ a prekročenie maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla spadá takisto do kategórie vybraných priestupkov. Do vrecka si siahnu aj poslanci a ich šoféri Po minulotýždňovom hlasovaní zákonodarného zboru, ktoré jednohlasne zrušilo poslaneckú imunitu sa budú jeho členovia zodpovedať za prekročenie pravidiel ako ostatní vodiči. Výnimku tvoria osobitné orgány ako vojenské jednotky  a Slovenská informačná služba, ktoré nemusia dodržiavať niektoré pravidlá cestnej premávky, a to aj bez použitia zvláštnych výstražných znamení. Objektívna zodpovednosť sa nevzťahuje ani na osoby, ktoré vlastnia diplomatickú imunitu na základe medzinárodného práva. Situácia sa nemení ani pri vozidlách využívaných poslancami. Na ministerských úradníkov a šoférov sa totiž nevzťahuje žiadna imunita a zároveň sú evidovaní ako držitelia vozidla, hoci automobily koncepčne spadajú pod štátny majetok. Ide o podobný prípad ako pri leasingových vozidlách. Pri porušení pravidiel cestnej premávky sa na nich nevzťahuje žiadna výnimka a pokutu má pri presadzovaní objektívnej zodpovednosti na starosti držiteľ automobilu, nie jeho vlastník. Zdroj: Ministerstvo vnútra SR
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook