Menu
  • Vyskúšali sme jazdiť za polovicu
    Vyskúšali sme jazdiť za polovicu
    • | Komentáre
    Vďaka autoservisu LEGAS AUTO, sídliaceho v Pezinku, sme mali možnosť na vlastnej koži okúsiť, koľko sa dá ušetriť na tankovaní pomocou čerpania LPG. Aby boli rozdiely badateľnejšie, vzali sme si rovno dve autá na test.

Vyskúšali sme jazdiť za polovicu

V tomto článku sa nebudeme zameriavať na autá ako také, ale na rozdiely v spotrebe LPG a prípadnom výkonovom deficite. Ono je totiž všeobecne známe, že jazda na LPG uberá nejaké to percento z výkonu motora kvôli menej bohatej spaľovacej zmesi, ktorou je plyn a nie benzín. V každom prípade, z nášho reálneho príkladu sa dočítate ako tomu v skutočnosti je.

legasauto

Obe autá zapožičal autoservis Legasauto. Jedno plní úlohu ako náhradné vozidlo pre zákazníkov a druhé je samotného majiteľa autoservisu. Výborný príklad a motivácia pre potenciálnych záujemcov! Samotný majiteľ má svoje vozidlá na LPG, to je dobrá vizitka. Poďme sa na jednom z nich povoziť.

Škoda Rapid 1.2 MPi LPG

Prvé auto zastupuje funkciu rodinného sedanu pre bežnú skupinu ľudí na Slovensku. Je to pomerne nová Škoda Rapid s trojvalcovým motorom 1.2 MPi. Síce žiadny trhač asfaltu, avšak cenný rodinný spoločník na nenáročnú údržbu a nízku spotrebu s mimoriadne objemným batožinovým priestorom a obstojnou základnou výbavou.

legasauto

Novú Škodu Rapid sme testovali v niekoľkých motorizáciách, no základný agregát 1.2 MPi až teraz. Na tento test je to však správny príklad motora. Bol som zvedavý ako veľmi sa zmení záťah slabého motora po prepnutí na spaľovanie LPG. Rapid bol riadne prevetraný ako po meste a okresných cestách, tak i po diaľnici.

V prvých dvoch prípadoch, kedy často nie je potrebné dostávať plný výkon z motora, Rapid išiel podľa očakávaní. Neťahal subjektívne o nič horšie na LPG oproti benzínu. Na diaľnici sme tiež nemali pocit výkonovej straty, hoci je pravda, že v udržaní povoleného limitu v diaľničnom stúpaní šiel Rapid lepšie na benzín.

legasauto

Systém Tartarini, ktorý autoservis LEGAS AUTO inštaluje do všetkých prestavieb, sa veľmi jednoducho ovláda pomocou jediného tlačidla. Štyri diódy ukazujú koľko je zhruba v palivovej nádrži ešte plynu. Keď sa plyn vyčerpá, auto sa automaticky prepne na benzín a akusticky o tom informuje vodiča. Nie je tu žiadny iný postrehnuteľný náznak medzi prepojením z LPG na benzín, a opačne.

legasauto

A teraz na tú spotrebu. S Rapidom sme nabehali cez 400 kilometrov, pričom polovica kilometrov pripadla benzínu a polovica plynu. Kombinovaná prevádzka znamenala 6,5 litrový apetít benzínu a 7,5 L plynu na 100 km. Pri priemernej cene 1,20€ za liter benzínu a 0,66€ za L plynu ušetríte na každých 1000 kilometrov 28,50€.

VW Touareg 4.2 V8 LPG

Druhé testované auto pochádzalo z iného súdka. Poriadne smädný VW Touareg 4.2 V8. Osemvalcový benzínový motor. Je to tragédia pre peňaženku obyčajného Slováka? Bola by, keby jazdil výhradne na benzín. Na tomto aute sme dosiahli apetít neuveriteľných 13,8 litra benzínu na každých 100 km ubehnutých. Spotreba LPG bola podľa výpočtov a prejdených kilometrov cca 14,9 kg plynu.

legasauto

Pri súčasných cenách za pohonné látky vyšla jazda na 100 km s VW Touareg 4.2 V8 na 16,56€, no na LPG iba 9,83€. To je úspora takmer 70€ na každých 1000 km jazdy. Ale sú tu aj určité negatíva, ktoré môžu odradiť od prestavby na plyn.

Nakoľko je daný motor smädnejší ako spomínaný Rapid (veď má o päť valcov viac), tak sa tomu musela prispôsobiť samotná kapacita plynovej nádrže. Našla si miesto v batožinovom priestore, čím výrazne znížila úžitkové vlastnosti auta.

legasauto

Výhody však prevažujú. V tomto aute, ktorého výkon je viac ako dostatočný, necíť žiadny deficit medzi benzínom a LPG. Systém sa ovláda rovnako ako v Rapide, teda pomocou tlačidla umiestneného pri voliči automatickej prevodovky.

legasauto

Pokiaľ ste niekedy túžili kúpiť si nejaké „pažravé“ SUV, potom jednoznačne odporúčame investovať do prestavby LPG. V prípade Touaregu by sa investícia vrátila po 15000 km, čo nie je problém nabehať za jeden rok. A keď sa tak rozhodnete, určite si to dajte prerobiť v odbornom autoservise ako je LEGAS AUTO.

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook