Menu
  • Päť valcov stále v trende
    Päť valcov stále v trende
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Vzhľadom na nehostinné zákonné podmienky vydávané Bruselom pomaly, ale isto miznú z áut perfektné motory. Nahrádzajú ich maloobjemové agregáty s viacerými turbami. No je tu ešte jeden posledný Mohykán.

Volvo V60 D4 Cross Country AWD

Švédsku automobilku Volvo dotuje nejaký čas Čínska spoločnosť Geely. Pod týmto vedením zatiaľ vidno iba kladný rast automobilky, ku ktorému celkom isto dopomohla druhá generácia modelu XC90. Tú sme už stihli dávnejšie otestovať, teraz sme sa sústredili na starší modelový rad. Volvo V60 a S60 prešli v roku 2015 faceliftom a zároveň k obom variantom pribudla oplastovaná verzia Cross Country.

Exterior

Volvo má s vyvýšenými automobilmi dlhodobejšiu skúsenosť, no so sedanom S60 je to asi v novodobej histórii prvýkrát. My sme mali na test kombi V60 Cross Country, ktoré je akousi lacnejšou alternatívou k modelu XC70. Po facelifte vidnom zmeny najmä na predných svetlometoch, ktoré už nie sú rozdvojené. Inak je tu typické oplastovanie po celom obvode karosérie, pár imitovaných prvkov ako začiatok lišty ochrany motora alebo decentné matné chrómové povrchy. Celkovo na mňa pôsobí V60 Cross Country elegantne, vyspelo a možno troška staršie.

Nastúpenie za volant vyvolalo vo mne spomienky na starší model pred faceliftom. Charakteristika rozloženia ovládačov ako aj samotné stvárnenie palubnej dosky ostalo nezmenené. Takže, mám tu pár výhrad k ergonómii ako napríklad v prípade odkladacieho priestoru za tenkou stredovou konzolou. Je maximálne nepraktický, nič doň poriadne nevložíte a za jazdy len ťažko intuitívne nahmatáte odloženú vec.

V60 Cross Country

Volvo miluje tlačidlá, alebo aspoň ešte v tomto staršom modeli milovalo. Prejavuje sa to v ovládaní palubného počítača. Podobne ako v Honde Civic, aj tu na jednoduché úkony potrebujete viacero tlačidiel na volante. Pre šoféra, ktorý nasadne do tohto auta prvýkrát bude pôsobiť palubná doska troška chaoticky. Koniec koncov, do niekoľkých dní si už na neergonomické rozloženie ovládačov zvyknete a začnete si plne užívať komfort Volva V60 Cross Country aj na palube.

Bezpečnostné systémy obsiahnuté v tomto aute sú mimoriadne citlivé, napríklad ten protikolízny. Začne akusticky a vizuálne upozorňovať vodiča už pri svižnejšom dobiehaní vozidla, ruší to pohodu za volantom aj posádku, ktorá sa zľakne. Ale aby som len nehanil, rozhodne sa vyplatí mať všetky systémy zapnuté, v nastaveniach sa totiž dá stišovať hlasitosť varovných signálov. Do 50 km/h dokáže V60 Cross Country predísť kolízii, napríklad pred vozidlom stojacim pred sebou.

Volvo V60 Cross Country - interior

Márne budete hľadať rozdiely v interiéri od klasického kombíka V60, sú možno len vo farebnom čalúnení , ale to nevadí. Podstatné sú správy z perfektného posedu za volantom s ideálnou výhľadovou pozíciou na všetky strany. Za volantom cítim v prvom rade komfort, neláka ma nejako zásadne zaprieť sa do sedadiel a zdolávať serpentíny na limity pneumatík. Preto tu bočnice sedadiel absolútne stačia na oporu aj chudej postavy. Okrem toho, sedačky sú kožené, elektricky nastaviteľné a vyhrievané.

Vpredu nemám výhrady k priestoru, dozadu sa pohodlne usadia dve osoby po krajoch. Stred patrí lakťovej opierke alebo ako núdzové miesto na sedenie pre krátke jazdy. Dlhšie trvajúce cestovanie by trojici dospelých osôb navzájom uberalo miesto na všetky hlavné oblasti (hlava, nohy a ramená). Do kufra nazerám iba zo zvedavosti. Je mi jasné, že prémiový kombík myslí na nízku nakladaciu hranu i rovnú podlahu po zložení zadnej lavice sedadiel. Delené sú v pomere 40:20:40, čiže tu viete prepravovať dlhé predmety pri zachovaní slušného komfortu pre štyroch cestujúcich.

V60 Cross Country

A poďme na jazdu. V úvode som načrtol, že pomaly z pod predných kapôt áut miznú veľkoobjemové  motory s osvedčenou kvalitou aj evolúciami vývoja. Do dôchodku sa však zatiaľ nepobral päťvalcový motor o objeme 2,4 litra. Jeho silu 140 kW by dnes vedel nahradiť kdejaký preplňovaný dvojlitrový štvorvalec, no Volvo vsadilo v modeli V60 Cross Country ešte na starú osvedčenú motorovú jednotku.

Päťvalec má za studena možno na dnešnú dobu trošku hrubý chod, na druhej strane je veľmi živý pekne odspodu otáčok a jeho výkon neklesá ani v maximálnom pásme za 4000 ot./min. Jeho hlučnejší prejav sa po zohriatí na prevádzkovú teplotu stlmí a ostane už len krásny hrubý zvuk počas zrýchľovania. Na mňa to vplývalo mimoriadne pozitívne, rád počúvam, čo sa pod kapotou deje. Ustálené rýchlostné tempo znamená pohodu na palube, počujete iba odvaľovanie pneumatík a obtekajúci vzduch okolo karosérie.

Volvo V60 Cross Country - model year 2016

Konzumné nároky testovaného agregátu sú absolútne v norme. Pohybovať sa budete často medzi siedmimi až ôsmimi litrami nafty na každých ubehnutých sto kilometrov jazdy. Nato, že auto je vybavené automatickou šesťstupňovou prevodovkou a permanentným pohonom oboch náprav, tak namerané hodnoty sú pozitívne. Keď k tomu prirátate ešte pohotovostnú hmotnosť 1,8 tony, zimné pneumatiky a chladné rána, V60 Cross Country je vlastne úsporný terénny kombík.

Pojem „terénny“ berte s rezervou. Zdolávať ťažký terén toto auto nemá v popisu práce, to je hádam každému jasné. Svetlá výška 201 mm padne vhod pri výjazdoch na obrubníky, k horskej chate alebo v hlbokom snehu. A tu sa V60 Cross Country osvedčil ako vhodný „parťák“ aj počas nášho týždňového užívania. Prejazdy snehovými koľajami na diaľnici, či jazda zasneženými zákrutami Vysokých Tatier toto Volvo nerozhádžu ani náhodou.

V60 Cross Country

Tuhosť riadenia aj tlmičov sa nedajú vo Volve V60 Cross Country nastavovať. Pokiaľ uznávate ležérny spôsob jazdenia, teda plachtenie okreskami a dlhotrvajúce cesty diaľnicami, nastavenie vám bude vyhovovať. Netreba sa púšťať príliš do dynamickej jazdy, váha vozidla unaví veľmi rýchlo brzdy a náklony v zákrute nie sú príjemné pre vodiča. Keď už sa dostanete do kritickej situácie, pohon AWD a asistenti V60 Cross Country pekne zrovnajú.

Čo dodať na záver? Menší terénny kombík od Volva je pekným oživením modelovej rady, ktorá sa nejakých pár rokov už predáva. Je to ideálne rodinné vozidlo do rodiny pripravené slúžiť i v horských oblastiach.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov: 5 / 20
Zdvihový objem (cm3): 2400
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 140 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 420 / 1500 - 3000
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 8,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): - / - / 5,7
Spotreba počas testu (l/100km): 7 až 8
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4638 / 1899 / 1545
Batožinový priestor - min./max. (l): 430 / 1241
Objem nádrže (l): 67,5
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1836 / 464

Ceny

Základná cena: 36 170€
Cena verzie od: 42 770€
Cena testovanej verzie:
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook