Menu
  • Tretia jazda na východ za nami
    Tretia jazda na východ za nami
    • | Komentáre
    Trilógiu článkov o správnej voľbe trasy na východ z Bratislavy zakončujeme reportážou maďarskej diaľnice a výsledným sumárom poznatkov. Boli sme zvedaví na nový úsek rýchlostnej cesty R4, no nižšie sa dočítate, že...

Tretia jazda na východ za nami

Keď sa veci neplánujú

Berte túto recenziu za najviac autentickú ako sa len dá. Pracovné týždne niekedy nedovoľujú urobiť si čas na bočné aktivity, poznáte to! Môžem to prirovnať napríklad k dovolenkovej horúčke, keď všetci účastníci zájazdu stresujú, aby niečo dôležité nezabudli a vodič v tom zhone len letmo naštuduje trasu.  Ja som si tiež nestihol kvôli práci prejsť dopodrobna v mape maďarskú diaľnicu, urobiť si záchytné body a tak v piatok pri odchode mi neostávalo nič iné ako sa spoliehať na navigáciu Renaultu  Laguna GT a na informácie „z druhej ruky“.

Odpočívadlo na M3

Nepovažujem sa však za úplného antitalenta, do Budapešti necestujem prvýkrát a z tabule sa viem dočítať to podstatné, takže žiadne stresy. Navyše, aspoň sa viete presne vžiť do mojej situácie už priamo pri čítaní tohto článku a pripraviť sa na menšie omyly, ktoré som počas cesty urobil. Poďme pekne poporiadku.

Spoliehajte sa na seba, nie na ostatných

Poznám niekoľko kamarátov - vodičov, ktorí navštevujú Maďarsko pravidelne, preto ich tvrdenia boli pre mňa takmer sväté, avšak aj tak sa v praxi ukázali poniektoré za mylné, prinajmenšom neúplné. Tak napríklad diaľničná známka. Vieme už asi všetci, že to je vlastne len akýsi blok, na ktorom je zapísaná ŠPZ vášho vozidla, suma a dátum platnosti. Slúži ako doklad o zaplatení diaľničného poplatku.

Diaľnica M3

Pripravte sa na prvú nepravdivú informáciu, ak vám niekto bude tvrdiť, že sa predáva diaľničný blok platný aj na štyri dni za okolo osem euro, tak podľa vyjadrení pri okienku na hraničnom prechode Jarovce to od roka 2014 neplatí. Maďarskú diaľničnú známku zakúpite minimálne na desať dní, a stojí 12,90€ pre vozidlá do 3,5 tony.

Po tomto nemilom zistení len neochotne zakupujem desaťdňovú známku, pre daný test je to totiž zbytočne veľká investícia, a nemôžem ju relevantne prirátať k nákladom za cestu. Ale, ak však budete chodiť Maďarskom pravidelne alebo na dovolenku, tento poplatok je určite akceptovateľný.

Nuda, ale strašná nuda!

Nesporným pozitívom cestovania do cieľového mesta Košice cez Maďarsko sú absolútne bezproblémové cesty. Za hraničným prechodom Jarovce prídete asi po ôsmich kilometroch rovnej cesty priamo na diaľnicu M1, ktorá vás sprevádza po Budapešť. Navigácia v Renaulte Laguna GT však nemala ešte zaznačený obchvat okolo hlavného mesta, ten je označený ako M0 a treba si dávať pozor, aby ste naň trafili.

Renault Laguna GT

V podstate to až tak náročné nie je, stačí sledovať návesti na Chorvátsko (smer Balaton) asi 20 kilometrov od Budapešti (M1 sa rozrastie o ďalšie dva pruhy). Keby ste náhodou netrafili na obchvat, čaká vás prejazd mestom, v piatok poobede to môže mať fatálne následky v podobe uviaznutia v zápche.

Premávka po M0 je absolútne pokojná, no málokto dodržuje predpísanú povolenú rýchlosť. Celý objazd okolo Budapešti meria približne 25 kilometrov, možno viac, záleží, kedy z neho odbočíte na M3 smer Miskolc.

... ešte stále nuda

Pokračuje nudná, dlhá, bezpečná a poloprázdna diaľnica. Renault Laguna GT jazdil po celú dobu s priemernou spotrebou 6,8 litra na 100 km. Nezbadal som tu žiadne komplikácie, ktoré by stáli za reč spomenúť. Až po zjazde na smer Miskolc, cesta označená ako M30, idete po nej približne 30 kilometrov a dovedie vás rovno k mestu. To, že končí zistíte znižovaním rýchlosti a navádzaním dole z diaľnice, táto časť by sa mala totiž do budúcna spojiť s našou rýchlostnou cestou R4.

Diaľnica M3

Z Miskolca sa už pokračuje až po hranice (cca 65 km) okresnými cestami, hoci je tu povolená na viacerých úsekoch rýchlosť 110 km/h, kvalitou tejto rýchlosti rozhodne nezodpovedá. Blíži sa čas spomenúť, čo sa stalo pri hraničnom prechode Milhosť.

Lusk! Už sme v KE!

Bolo už šero, navigácia v Lagune GT pokračovala podľa seba a ja som na pár okamihov prestal dávať pozor. A tak sa stalo, že po novom úseku R4 sme sa neprešli, pretože odbočku naň sme prešvihli,, neviem objektívne zhodnotiť, koľko času ušetrí oproti starej cesty cez dediny, no v každom prípade, určite nie veľa minút, nakoľko ide len o 14 kilometrov.

Prvá križovatka v Miskolci

Malinké zaváhanie na danej trase tak, či onak nezmenilo náš predbežný názor. Cestovanie cez Maďarsko je absolútne bezpečné, pohodlné a rýchle. Hoci aj tu je dokopy asi 70 kilometrový prejazd obyčajnými cestami, z hľadiska času a náročnosti je to najlepšia voľba. Rozhodne z daných troch testovaných jázd odporúčam práve túto. A keby boli argumenty, že do Prešova je to lepšie vrchom, zamietam toto tvrdenie. Trasa je asi len o 40 kilometrov dlhšia, zato však stále po 4 prúdových cestách.

Fakty o trase BA – KE cez Maďarsko

Spotreba: V tomto prípade Renault Laguna GT spotreboval 6,8 litra nafty na 100 km Čas: Celková doba jazdy s jednou 15-minútovou prestávkou predstavovala 4 hodiny a 25 minút Vzdialenosť: Od štartu až po koniec nám ukázalo počítadlo 489 kilometrov Cena za jazdu: Prepočet na cenu za jazdu závisí od spotreby konkrétneho auta, u nás to činilo cca 45€ * Do výpočtov nerátame náklady na diaľničnú známku, no minimálne 12,90€ vás vyjde 10 dňová

Urobíme si ešte krátku rekapituláciu:

Pokiaľ volíte cestu na východ podľa financií, vyjde v mnohých prípadoch najlepšie trasa cez Zvolen.

Milujete pokoj na cestách a pohodlie? Nevadí vám priplatiť si za diaľničnú známku (maďarskú)? Tak je na mieste jazdiť cez Maďarsko na východ a to aj v prípade, ak je vaším cieľovým mestom iné ako Košice.

Hľadáte kompromis medzi cenou a dĺžkou trasy? Ste už troška lepší vodič? Potom pokojne radíme voliť trasu cez Žilinu alebo cez Donovaly.

Ďakujeme autorizovanému importérovi Renault Slovensko, vďaka ktorému sme mohli náš projekt zrealizovať!

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook