Menu
  • Testovali sme komfort rýchlika
    Testovali sme komfort rýchlika
    • | Komentáre
    Vzhľadom na fakt, že železnice prevažne využívajú študenti pri cestovaní domov, poverili sme k testu tohto spôsobu dopravy dve študentky, ktoré nám objektívne podali obraz o tom, ako sa dnes cestuje vlakom z Bratislavy do Košíc. Trasu absolvovali za nás.

Testovali sme komfort rýchlika

Hlavná stanica je dosť preplnená, hlavne študentmi, ktorí cestujú domov na víkend. Je piatok a vonku nie je veľmi priaznivé počasie, takže dobu strávenú čakaním sme si skrátili obhliadkou interiéru stanice. Nachádza sa tu veľa bufetov, zmenáreň, trafiky, automaty na kávu a samozrejme čakáreň s možnosťou pripojenia na internet pomocou Wi-fi. Slávne neslávnou stanicou robí aj početné množstvo bezdomovcov, ktorí tu hľadajú útočisko k obžive.

Vozeň druhej triedy

Železnice ponúkajú viacero možností pre zakúpenie cestovného lístka:

Najjednoduchšie je samozrejme prísť osobne k okienku a vyžiadať si aký potrebujete, trvá to maximálne pár minút.

Ak sa chcete vyhnúť dlhým radám pri pokladniach, ako býva zvykom v Bratislave v piatok, môžete si lístok a rezerváciu miest zakúpiť v stacionárnom predajnom automate na stanici.

Internetoví znalci môžu využiť portál www.slovakrail.sk. Lístok cez internet si môžete kúpiť: na všetky vlaky vo vnútroštátnej doprave a na niektoré medzinárodné vlaky.

Ak na stanici pokladnica nie je, prípadne v čase nástupu je zatvorená alebo automat je mimo prevádzky, cestovné lístky si môžete zakúpiť vo vlaku bez prirážky. V prípade, ak si zakúpite cestovný lístok v automate na kratšiu vzdialenosť ako cestujete, po jeho predložení vo vlaku vám sprievodca bez prirážky vystaví lístok na zostávajúcu časť cesty.

[adsense]

Cena lístka taktiež záleží od zakúpenia a voľby vlaku:

Ak sa chcete dostať, čo najrýchlejšie do Košíc, dovezie vás tam InterCity. Dospelý zaplatí minimálne 20€, ak si zakúpi lístok 9 dní dopredu a najviac 24€ v deň cestovania. Do ceny je už zarátaná aj povinná miestenka. Študent potom po predložení ISIC karty zaplatí minimálne 12€ a najviac 16€.

Stanica

Cestovanie rýchlikom je asi o hodinu a pár minút dlhšie, zato však rapídne lacnejšie. Od dospelého vyžiadajú železnice 18,76€ a od študenta 9,37€. Tu vám odporúčame zakúpiť aj miestenku za 2€ pre dospelého, študent platí jedno euro.

Nastupujeme do vlaku

Po kúpe lístka a miestenky prechádzame podchodom k nástupišťu č. 1. Rýchlik je pristavený k nástupišťu cca 10 minút pred pravidelným odchodom 07:55. Začali sme hľadať vozeň č. 3 s miestami 45 a 46, ktoré sme mali rezervované v rýchliku R 603 Čingov.  Zostava vlaku sa skladá z niekoľkých vozňov druhej triedy, jedného vozňa druhej triedy so zdvíhacou plošinou pre imobilných cestujúcich, nechýba ani jeden vozeň prvej triedy a reštauračný.

Vybavenie vozňov

Náš test sme si vyskúšali vo vozni druhej triedy, sem si zakúpi väčšina cestujúcich lístok. Náš vozeň je moderne vybavený v „leteckom štýle“ s informačnou tabuľou, ktorá ukazuje trasu, názov rýchlika, dátum a čas, rýchlosť vlaku, vonkajšiu teplotu a kilometre do nasledujúcej stanice.

Výbava vozňa

Ľudom spríjemňuje cestu kúrenie, pri vysokých teplotách klimatizácia a pripojenie na internet pomocou Wi-fi. Nám sa nedalo pripojiť napriek tomu, že nad dverami bola veľká nálepka: Wi-fi pripojenie zadarmo

Úložný priestor je dostatočne veľký pre kufre a ostatnú batožinu. Vozeň je rozdelený do klasických štvoriek s rozkladacím stolíkom, smetiakmi pri každých dvoch sedačkách a dodatočným osvetlením nad každým stolíkom. Na každej strane pri okne je elektrická zásuvka kde je možné pripojiť nabíjačku do notebooku, tabletu, mobilu,...

Trasa

Nemali sme málo zastávok, veď počítajte s nami: Bratislava – Vinohrady, Trnava, Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom, Trenčín, Trenčianska Teplá, Púchov, Považská Bystrica, Žilina, Vrútky, Kraľovany, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Štrba, Poprad – Tatry, Spišská Nová Ves, Margecany, Kysak a naša cieľová stanica Košice.

Niekde cestou

V Bratislave hl. stanici nastúpili taktiež mladí podgurážení mladíci, ktorí robia hluk a svojím správaním vyrušujú ostatných cestujúcich. 1. kontrola cestovných lístkov nás zastihla medzi Bratislavou – Vinohrady a Trnavou. Cesta prebieha pokojne, avšak medzi Novým Mestom nad Váhom a Trenčínom vlak zastavil z dopravných príčin a dostali sme meškanie 10 minút. Na tejto trase je výluka. Keď sme prišli do Trenčína meškanie sa predĺžilo na 20 minút. Pravidelný odchod mal byť 09:24 ale skutočný odchod bol 09:46. Ďalšia kontrola bola medzi Trenčínom a Trenčianskou Teplou. Na každej sa stojí približne 2 - 4 minúty.

[adsense]

Medzi Trenčínom a Popradom je veľmi pekná príroda a pamiatky takže určite je sa na čo pozerať (Trenčiansky hrad, vodná nádrž Nosice, Tatry,...) V Žiline sa meškanie skrátilo na 10 minút. Vlak je veľmi preplnený, najviac cestujúci  sú študenti s kuframi, ktorí sa vracajú domov na víkend, ľudia cestujúci z práce a taktiež aj starší ľudia. Úsekom medzi Žilinou a Vrútkami sme prechádzali tunelmi, naša cesta sa prekrývala s diaľnicou D1 a väčšiu časť cesty nás „sprevádzala“ aj rieka Váh. V okolí Vrútok sa realizujú viaceré stavby mostov a nadjazdov.

Oznamovacia tabuľa

3. kontrola cestovných lístkov nás zastihla medzi Vrútkami a Kraľovanmi. V Liptovskom Mikuláši sa, bohužiaľ, meškanie zvýšilo na 15 minút. Cestou sme využili aj reštauračný vozeň, kde sú ceny pomerne vyššie ako v obchodoch alebo hypermarketoch. Toalety vo vozňoch nepatria medzi tie najčistejšie a na niektorých dokonca chýbal zámok, treba si so sebou brať aj niekoho na stráženie.

Približne o hodinu a 20 minút sme v poriadku dorazili do cieľovej stanice Košice s meškaním 10 minút. Pravidelný príchod mal byť 13:52 ale v skutočnosti sme prišli 14:02.

Výhody cestovania vlakom

Vlak je z nášho pohľadu jednoznačne najväčším hromadným prostriedkom, ktorý v mnohým prípadoch vychádza najlacnejšie, preto ho využívajú najmä študenti a finančne slabšia skupina cestujúcich.

Kupé vozeň

Nájde sa tu však aj iná sorta ľudí, tí ktorí obľubujú komfort, v bežnom kupé vozni nie je miesta na rozdávanie, ak je v ňom osem osôb, no v letecky stavaných vozňoch nájdete ozaj komfort. Tie modernejšie vedia trasu „skrátiť“ poskytnutím Wi-Fi, veríme, že iba v našom prípade bola chyba. Ideálne sa tu pracuje s notebookom alebo číta kniha. Taktiež sa netreba báť hluku, na tieto diaľkové spoje zväčša používajú železnice novšie vozne s mäkkým pružením. A ešte jedna vec! Dá sa tu najesť!

[adsense]

Nevýhody cestovania vlakom

Minimálne vždy sa v súprave nájde takzvaná „čierna ovca“, rozumejte tým vozeň druhej triedy, ktorý nezodpovedá požiadavkám na dlhú trasu. Je špinavý, pokreslený sprejmi a často krát aj samotné sedadlá majú čo-to odsedené.

Druhým negatívom vlakov je ich časté meškanie, čím dlhšia trasa, tým väčšia pravdepodobnosť, že daný spoj bude meškať. Na Slovensku je to takmer pravidlo, preto si radšej prirátajte aspoň polhodinu.

Čistý a moderný vozeň

Cez víkendy a sviatky sú vozne preplnené cestujúcimi. To môže unavovať, hlavne ak do vlaku nastúpi skupinka hlučných cestujúcich, tak máte po spánku, po čítaní knihy alebo po inej pokojnej aktivite.

Vlak sa hodí podobne ako autobus používať pre študentov, alebo ľudí, ktorí sa nikam neponáhľajú, v iných prípadoch a to hlavne dospelých cestujúcich vyjde lepšia voľba cestovania, moderné stopovanie :).

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook