Menu
  • Tento Hummer H1 zrýchľuje ako roadster
    Tento Hummer H1 zrýchľuje ako roadster
    • | Komentáre
    Arnold Schwarzenegger bol prvým človekom, ktorý mal v osobnom vlastníctve dnes už legendárny Hummer H1, ktorý bol odvodený od armádneho vozidla. Splniť si takýto detský sen môže byť omnoho menej šialené, ako sa na prvý pohľad zdá.

Tento Hummer H1 zrýchľuje ako roadster

O pôvodnom Hummeri je všeobecne známe, že nie je práve najrýchlejší ani najspoľahlivejší a jeho brzdná dráha by sa dala prirovnať k lokomotíve. Všetko má na svedomí zastaraná technika, ktorej pôvod siaha až do roku 1983. Výkon 170 koní je dnes typický pre dvojlitrové agregáty. V tom čase ním ale disponoval dieselový motor Detroit V8 s objemom 6,5 L a rozhýbať musel 3 680 kg ťažký kolos s aerodynamikou stodoly. Výsledkom bolo zrýchlenie z 0-100 km/h za 18 sekúnd a spotreba 25 l/100 km.

Hummer nikdy nebol určený pre civilné použitie, ale veľké množstvo záujemcov na čele s Arnoldom Schwarzeneggerom, tvárou filmového Terminátora, presvedčili automobilku AM General, aby sa pustili do výroby civilnej verzie. Slovné spojene ,,civilná verzia‘‘ však berte s rezervou. Jedinými zjavnými úpravami sa stali kožené sedadlá, bezpečnostné pásy, rádio a držiaky na ŠPZ. Civilná verzia si dokonca ponechala aj oceľové oká na uchytenie padákov, pomocou ktorých boli vozidlá pôvodne zhadzované výsadkárskymi lietadlami priamo na bojisko, či systém automatického sfukovania/dofukovania pneumatík.

Američan z YouTube kanálu Chris Fix sa rozhodol, že urobí radosť sebe aj svojim divákom tým, že si kúpi auto, o ktorom túžil už od detstva. Bol ním, samozrejme, Hummer H1 – no nie len tak hocijaký. Vybral si kúsok, ktorý v minulosti prešiel kompletnou renováciou, výmenou motora, prevodovky, bŕzd a ďalších užitočností ako napr. xenónové svetlomety či nízkoprofilový navijak, ktorý na rozdiel od sériového, nemá vplyv na nájazdový uhol.

Novým srdcom tohto stroja sa stal osemvalcový Duramax Diesel 6,6 L LMM spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou Allison 1000. Výsledkom je výkon 450 koní a krútiaci moment 1 200 Nm. Vďaka tomu dnes 23-ročný Hummer zrýchľuje z 0-100 km/h za 7 sekúnd. Pre porovnanie – rovnaké zrýchlenie má aj súčasná Mazda MX-5 (jednu tonu ťažký dvojmiestny športový roadster). A spotreba ?

Vraví sa, že aby si človek mohol dovoliť prevádzkovať Hummer, musí byť vlastníkom najmenej jedného ropného poľa. Nový motor s dostatočnou výkonovou rezervou sa už ale nemusí toľko namáhať, v dôsledku čoho klesla spotreba paliva na príjemných 15 l/100 km, čo je možno ešte menej, ako v prípade moderných SUV či pick-upov.

Pôvodné brzdy boli vymenené za tie z modelu Hummer H1 Alpha. Vďaka tomu je brzdná dráha zo 100 km/h iba 42m. Pre porovnanie – rovnakú brzdnú dráhu má napr. Škoda Fabia Combi, Hyundai i20, či Opel Corsa. Ako lepšie otestovať svoje staro-nové terénne auto so svetlou výškou 40 cm a nájazdovým uhlom 72°, než ním doslova prevalcujete nejakú starú šunku? Všetko si môžete pozrieť v priloženom videu.

 

Autor
Ján Kolbenhayer

Ján Kolbenhayer

Pôvodne chcel byť pilotom, ale keďže miluje všetko, čo vonia benzínom, smrdí naftou a tvorba mediálneho obsahu mu ide lepšie, než matematika, rozhodol sa stať motoristickým novinárom. Jazda športovým autom po zakrútených okreskách mu dáva aspoň trochu pocit, že pilotuje stíhačku.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook