Menu
  • Súboj Japoncov
    Súboj Japoncov
    • | Foto 
    • | Komentáre
    Automobily z krajiny vychádzajúceho Slnka majú v našich zemepisných šírkach značné zastúpenie hneď niekoľkými značkami. Medzi tie najčastejšie sa spomínajú Nissan a Suzuki.

Swift vs. Micra

Aj keď začína prevládať doba crossoverov, určených do mestských oblastí, stále je dostatočne populárna trieda tradičných malých automobilov. Tento segment sa dostáva mierne do úzadia pozornosti zákazníkov, no výrobcovia ich motivujú ponukou rôznych farebných kombinácií, atraktívneho dizajnu, či neraz nevšednou komfortnou a bezpečnostnou výbavou. Ideálnymi príkladmi takýchto modelov sú Suzuki Swift a Nissan Micra. V rodnom liste majú zaznačené Japonsko, čo sľubuje kvalitu a vyspelosť. Aké sú však v praxi?

Dizajn

Vzhľad býva, častokrát, kľúčovým faktorom pri kúpe. Preto sa niet čomu čudovať, že porovnávané modely si dali, v súčasnej generácii, značne záležať na výzore.

Suzuki Swift 1.0 BoosterJet

Silueta Swiftu ostala, v zásade, rovnaká s predchodcom. Nebolo potrebné robiť veľké zmeny. Ľuďom sa jednoducho páčila hranatá strecha, s oblou kapotou a šikmým zadkom, už v minulosti. Z dizajnového hľadiska Ide teda len o evolučnú zmenu. Swift je však od základov, po technickej stránke, nový. Karoséria sa dodáva už len v päťdverovom prevedení, no vďaka zapusteným kľučkám dverí v C-stĺpikoch, pôsobí Swift ako trojdverové športové auto do mesta.

V Nissane to zobrali od podlahy inak. Priznám sa, že to bol správny krok, nakoľko mi moc na city nehrala predošlá generácia s vajcovým tvarom. Zato, do terajšej generácie som sa veľmi rád posadil, bez hanby alebo odsudzovania. Pôsobí dynamickým dojmom, začo môžu ostré línie na karosérii. Aj keď ide o klasické mestské auto do mesta, dizajn je tak extrémne dravý, že by ste mu tipovali pod kapotou výrazne výkonnejší motor, než v skutočnosti má. O ňom bude reč neskôr.

Nissan Micra 0,9 IG-T Bose

V závislosti od preferencií zákazníkov si viete oba modely konfigurovať v rôznych farebných vzoroch s peknými diskami kolies, či chrómovými doplnkami. Objektívne viem zhodnotiť, že oba modely sú dostatočne atraktívne na pozornosť okolia. Testovaná Micra mala výhodu v dvojfarebnom prevedení, ktoré viac pútalo zraky okoloidúcich ľudí.

Interiér

Palubné dosky malých osobných vozidiel sa, za posledné roky, taktiež dramaticky zlepšili. V malom aute môžete zažiť skutočne komfortnú atmosféru, záleží však od stupňov výbavy.

Suzuki Swift 1.0 BoosterJet

Importér Suzuki nám požičal na test Swifta v najvyššom stupni výbavy GLX, čo znamená, že zákazník dostáva prakticky všetko, čo môže model obsahovať. Pripláca sa iba za metalízu 400€. Páčila sa mi palubná doska orientovaná na vodiča, takže som mal všetky ovládače v dosahu rúk. Na výbornú hodnotím trojramenný, multifunkčný volant v koženom prevedení. Jeho ideálne hrubý veniec sa neskutočne dobre držal.

Predné sedačky poskytli dobrú bočnú oporu, no v oblasti stehien mierne strácali na Micru. Centrálny dotykový displej poznám z ostatných modelov značky. Na menu som si stihol zvyknúť z minulosti, takže nemám značné výhrady k obsluhe. Stále som však, vo všeobecnosti, proti dotykovým systémom. Odpútavajú pozornosť vodiča počas jazdy. Automatická klimatizácia má svoje vlastné kruhové ovládače.

Suzuki Swift 1.0 BoosterJet

Zatiaľ čo vpredu nemajú vodič a spolujazdec problém s priestorom, vzadu to je o poznanie horšie. Swift si dokonca ukrojil z rozmerov karosérie o pár milimetrov oproti predchodcovi, takže na zadnej lavici nečakajte zázračne viac miesta na nohy a hlavu. Z týždňovej praxe môžem potvrdiť, že na krátke presuny medzi mestami, či bežnú cestu na výlet, v štvorčlennom obsadení, cestujúce osoby zvládnu. Kufor však narástol, je v ňom o 54 litrov viac miesta na nákupy.

Interiér testovanej Micry sa mi neskutočne páčil. Vyhráva vo voľbe stupňov výbavy, pretože ponúka rovno päť základných (Swift len tri stupne) a jeden špeciálny, nami testovaný BOSE Personal. Oproti Swiftu mal navrch vďaka štýlovému dvojfarebnému prevedeniu. To je jedna pozitívna vec, ale tou druhou sa stali kožené doplnky v oranžovej farbe, ktoré sa tiahli aj naprieč palubnou doskou. Swift mal „len“ plastové ozdobné lišty v perleťovej farbe. Micra nezaostala ani v prípade posedu, či vynikajúceho volantu, ktorého veniec bol o niečo viac naspodku zrezaný.

Nissan Micra 0,9 IG-T Bose

Podobne ako vo Swifte, aj v Micre hrá hlavnú rolu v ovládaní multimédií dotykový displej prebratý z ostatných modelov značky. Má však o niečo horšiu odozvu na dotyk ako Swift. Unesený som bol z audiosústavy BOSE, ktorá disponovala šiestimi reproduktormi. Dva výškové sú osadené priamo v opierkach hlavy predných sedadiel. Naopak, sklamal ma taký detail ako manuálne otváranie zadných okien. Tie už mohli byť tiež v elektrike.

Samotná, tradičnejšia stavba karosérie Nissanu Micra napovedá, že v oblasti priestoru pre posádku má lepšie predispozície ako Suzuki Swift. Na zadnej lavici zveziete, v núdzovom režime, aj tri dospelé osoby na kratšie vzdialenosti, no v prípade dvojice sa tu dá hovoriť o slušnom komfortnom priestore pre ich nohy a hlavu. Kufor má základný objem 305 litrov.

Nissan Micra 0,9 IG-T Bose

Pre oba modely platí, že ich výrobcovia nešetrili na doplnkoch príplatkovej výbavy, ktorá je častokrát, v najvyšších stupňoch výbavy, zahrnutá v štandarde. Nájdete tu tak radarový tempomat, vyhrievané sedadlá, automatickú klimatizáciu, radu bezpečnostných a asistenčných prvkov pomáhajúcich v krízových jazdných situáciách, či bezkľúčový prístup a štartovanie.

Motor, spotreba, jazda v Swifte

Opäť začínam so Swiftom. Testoval som ho totiž ako prvý. Dalo sa očakávať, že pod kapotou sa ocitnú rovnaké motorizácie akými disponujú jeho väčší súrodenci. V ponuke tak nechýba ani trojvalcový, prepĺňaný agregát 1.0 BoosterJet, spriahnutý s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Prvýkrát sa mi predviedol v modeli SX4 S-Cross, kde aj napriek ťažšej váhe obstál slušne. V prípade ľahučkého Swiftu tak nebolo pochýb o dostatočnej sile. Výkon 82 kW sa prenášal, v tomto prípade, na predné kolesá. Swift však môže byť aj štvorkolka, ale nie s týmto turbomotorom.

Suzuki Swift 1.0 BoosterJet

Agregát hodnotím vysoko pozitívne, dá sa totiž porovnať s akustickou charakteristikou ku konkurenčnému trojvalcu, ktorý som testoval v novej Honde Civic. Vo Swifte pracuje potichu, bez vibrácií a veľmi pekne reaguje na povely vodičovej pravej nohy. Navyše, vďaka citlivej spojke, boli moje rozbehy z miesta vyrovnané. Dynamika motora, turbo a maximálny krútiaci moment, dostupný v nízkych otáčkach, dovoľujú jazdiť so Swiftom skutočne agresívne. Trojvalec ochotne ťahá ručičku otáčkomeru po šestku svižne, na prvých troch stupňoch.

Chválospevom pokračujem aj čo sa týka spotreby paliva. Ak som sa zdržiaval v meste a na okresných cestách, apetít sa mi darilo držať na zaujímavej hodnote 4,7 litra na sto kilometrov. Približne dva litre si však prirátajte po zavítaní na diaľnicu a pokorení dovoleného limitu 130 km/h. Skrz menšiu palivovú nádrž (37 litrov) veľmi veľa kilometrov na jedno tankovanie nenajazdíte. K nízkej spotrebe prispieva systém SHVS. Ide vlastne o malý elektromotor, ktorý čerpá energiu z batérie uloženej pod sedadlom vodiča. Tá sa dobíja pri brzdení. Energiu využíva Swift len za určitých situácií, nemá však zásadný vplyv na vyšší výkon.

Suzuki Swift 1.0 BoosterJet

No a aby som dojmy zakončil do tretice pozitívne, vyzdvihujem vynikajúce jazdné vlastnosti. Od začiatku testu som mal pocit, že Swift je hlavne o jazdení a až potom „nákupnou taškou do mesta“. Riadenie, radenie a tlmenie sú ideálne nastavené ako na premávku v meste, tak i do zákrut za mestom. V spojení s daným motorom môžem hovoriť o zábavnom aute na každodenné využívanie. Z pohľadu šoférovania som počas celého týždňa nenašiel nejaké zásadné mínus.

Motor, spotreba, jazda v Micre

Druhý testovaný japonský automobil do mesta pracoval rovnako s trojvalcom. Prepĺňaný agregát 0,9 IG-T s nepriamym vstrekovaním paliva a bez vyvažovacích hriadeľov pochádza z produkcie Renault. Spolupracoval taktiež s päťstupňovým manuálom, no bez možnosti dokúpenia automatu. Swift má v ponuke bezstupňovú CVT prevodovku pre základný atmosférický motor a šesťstupňový automat pre turbomotor BoosterJet. Preto sa čudujem, že Micra nemá inú voľbu. Stráca tak cenných zákazníkov.

Nissan Micra 0,9 IG-T Bose

Po spustení motora sa odštartovali moje sklamané dojmy. V studenom režime sa trojvalec nehanbí vibrovať tak silno, až si myslíte, že s autom niečo musí byť zle. Trasie sa motorový priestor, spojka, prevodovka. Zahriatím sa tieto neduhy troška odstránia, ale nie dostatočne. Pri rozbehoch som si želal mať automat, pretože s týmto motorom to bolo presne opačné ako s BoosterJetom v Swifte. Motor je v nízkych otáčkach absolútne hluchý, takže svižné rozjazdy sa konajú iba za nepríjemných kopancov do sedadiel. A ak preradíte príliš skoro, dočkáte sa rovnakého nepohodlného kopanca aj na druhom prevodovom stupni.

Idem ďalej. Vzhľadom na nižší výkon agregátu, 66 kW, som očakával slabší záťah auta. Bohužiaľ, platilo to i pri prvých dvoch prevodových stupňoch, kedy niektoré iné autá s podobným výkonom idú vpred živšie. Následkom takéhoto lenivého správania si je treba dvakrát dobre premyslieť, kedy predbiehať a kedy radšej ostať zaradený v kolóne s pomaly idúcimi vozidlami.

Nissan Micra 0,9 IG-T Bose

Pochváliť však viem spotrebu. Platí tu skoro rovnaká rovnica ako pri Swifte. Okresné cesty a mestá zvláda Micra do piatich litrov benzínu. Diaľnica si vypýta 7,5 litra a viac, záleží veľmi od poveternostných podmienok a profilu cesty. Keďže motor nemá výkonu na rozdávanie, v kopcovitých úsekoch diaľnic apetít stúpal razantnejšie. Z navolenej diaľničnej rýchlosti však motor nepoľavil, ani pri prudšom stúpaní.

No a podvozok? Micra by pokojne zvládla dynamickejší motor pod kapotou, pretože jej podvozok je perfektne vyladený. Tlmenie dobre pracuje pri prejazdoch nerovnostiami. Zachováva si dobrú stabilitu aj pri rýchlejších prejazdoch zákrutami. Riadenie nemá ďaleko od Swifta, hoci je troška menej ostré. No a prevodovka je niečo medzi francúzskym a japonským manuálom. Z francúzskeho pochádza menej presná kulisa radenia prevodov, z japonského kratšia radiaca páka s krátkymi dráhami.

Záver a zhodnotenie

Vždy budem rovnakého názoru, že zákazník si vyberá podľa vlastných preferencií.

Suzuki Swift 1.0 BoosterJet

Swifta by som si vybral, ak by som chcel tráviť cesty vo dvojici s priateľkou za oddychom alebo ako druhé auto do rodiny na nákupy. Nedá sa tu veľmi spoliehať na priestrannosť, zato riadenie, motor a prevodovka sú na špičkovej úrovni.

Nissan Micra 0,9 IG-T Bose

Micru by som si vybral, ak by som zvažoval  jedno univerzálne auto, či už do rodiny alebo na cestovanie vo dvojici. Poskytuje slušný priestor, výbavu a taktiež o niečo priaznivejšiu cenu. Je tu len jeden problém, testovaný agregát! Ten nemôžem odporučiť. Micra však má, na rozdiel od Swifta, aj naftovú variantu, štvorvalec.

Cenník Suzuki Swift

Technické údaje Suzuki Swift

Cenník Nissan Micra

Technické údaje Nissan Micra

 

Fotogaléria

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook