Menu
  • Crossover od Subaru
    Crossover od Subaru
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Do triedy Crossoverov mieri ďalší hráč z Japonska. Subaru sa rozhodlo nahradiť Imprezu XV za úplne nový model XV. To, že vynechalo pomenovanie Impreza má svoje opodstatnenie. Nový crossover nemá s predchodcom veľa spoločného.

Subaru XV 2.0D AWD

Dlho sme netestovali niečo so zvýšeným podvozkom, takže sme veľmi radi prijali ponuku vyskúšať novinku od Subaru.

Karoséria dostala minimálne ochranné oplastovanie po krajoch blatníkov, podbehov a nárazníkov, čo nebudí lacný dojem z auta. Predný profil napovedá terénne schopnosti vozidla skrz zošikmený nárazník, čím sa docielil lepší nájazdový uhol. Svetlá výška XV-čka je až 22cm. Smerom hore ďalej zaujme chrómovaná mriežka chladiča a svetlomety tvarovo podobné Impreze. Zboku Subaru XV asi najviac pripomína Crossover. „Milujem“ tieto názvy, ktorými sa automobilky snažia marketingovo obohatiť vlastnosti auta. Máte tri v jednom – tretinové SUV, Crossover, prípadne Allroad.

Subaru XV 2.0D AWD

Subaru má vo svojom modelovom parku vozidlá zo segmentu SUV, Forester. Taktiež Outback by sa dal považovať za Allroad, takže v podstate XV-čko pokojne môže zastupovať segment Crossover. Nie je divu, že sa automobilka sústredila týmto smerom. Prvé dva spomenuté modely sú ťahúňmi v predajnosti, XV má zaujať podobné stanovisko. Oproti nim je však o dosť pútavejšie. Obrovské kolesá s príplatkovými nápaditými diskami v tvare ozubeného kolieska sú nepopierateľne unikátne. Na karosérii sa striedajú hranaté obrysy so zaoblenými, tak ako to môžeme spozorovať napríklad v zadnom bočnom profile.

[adsense]

Zvonka ma Japonský automobil presvedčil o sviežom dizajne. Som mladý a páči sa mi, to sa však nedá povedať o vnútrajšku. Tu stále úraduje stará škola. Budete sa tu cítiť ako v roky otrepanom Subaru. Palubná doska je vytvorená precízne, ale chýbajú na nej nápady. Japonci si nelámu hlavu nad farebnosťou plastov, iba sem šupnú čierne alebo tmavé komponenty bez štipky nápadu. A potom sem osadia ešte roky ukončené praktiky ovládania palubného počítača pomocou „tykadiel“ pred kruhovými analógovými ciferníkmi. Keby bol aspoň prístup k nim bezproblémový, no ani to nie je.

Všetko má dva uhly pohľadu. Ak sa uspokojíte s jednoduchým interiérom, čaká vás celkom útulné cestovanie v príjemnej vôni z plastov a koži. Nemusím nejako extra prízvukovať japonskú kvalitu, preto nikoho neprekvapí tuhá karoséria. Za jazdy nič v interiéri nevŕzga.

Subaru XV 2.0D AWD

Veľkostne XV súperí s konkurentmi ako je Škoda Yeti, Toyota RAV-4, či VW Tiguan. To znamená, že by sa im mal aspoň približovať, keď nie ich predbiehať,  v úžitkových vlastnostiach. Vpredu sedí vodič pochopiteľne vyššie nad vozovkou, nie však ako v dodávke. Má dobrý výhľad smerom vpred i do bokov, dozadu už taký veľkorysý výhľad malé okno neumožňuje. Volant sa dá prestavovať v horizontálnom aj vertikálnom smere v dosť dlhých dráhach, správne nastavenie som si tu našiel takmer okamžite. Pasažieri na zadných sedadlách sa nemusia obávať z malého miesta nad hlavami.

Exteriér zaobleným zadkom klame, strecha sa prudšie zvažuje až za opierkami hláv druhého radu sedadiel, čiže na priestore utrpel iba kufor. Objemom 380 litrov neohúri, ale jeho hranatý tvar dokáže prepraviť i rozmernejšie predmety. Treba len rátať, že pri balení sa na dovolenku budete potrebovať priestor až po strop. Zrejme s tým inžinieri počítali, preto v XV-čku nenájdete kryt, ale len praktickejšiu kryciu roletku.

Jedinečnosť sa v automobilovom svete cení. Detaily pri kúpe zavážia, preto si Subaru nechalo pre väčšinu modelov vrodenú techniku a stavbu valcov v motore. Dlhé roky nemalo v ponuke naftový agregát, iba s tým odôvodnením, že pracujú na agregáte typu Boxer. Nejeden zákazník odpochodoval k blízkej konkurencii, kde si s usporiadaním valcov nerobili ťažkú hlavu. Potom prišiel na trh naftový motor Boxer. Prvý svojho druhu. Automobilke sa po dlhom vývoji napokon podarilo dielo dokončiť. A naftiak dodáva aj do modelu XV.

Zaujímavá motorová jednotka s protiľahlými piestami vyniká v kultúre chodu. Po naštartovaní sa dovnútra nedostávajú vôbec žiadne vibrácie do spojky, volantu, či prevodovej páky. Cestovanie tak nenarúša žiadny rušivý zvuk. Motor absolvoval slušných 1100 kilometrov jazdy na našich cestách so spotrebou na hranici šiestich litrov. Nemožno mu vytknúť zlé vlohy. Excelentne vyštartuje z miesta aj vďaka permanentnému pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý je prerozdelený v prípade manuálnej prevodovky 60:40 v prospech zadnej nápravy.

Subaru XV 2.0D AWD

Hovoríme tu o Crossover, takže sa s ním majiteľ môže vybrať do ľahkého terénu, kde sa prejavia schopnosti XV-čka asi na maximum. Dôležitým údajom v teréne je svetlá výška. Zem od nárazníku delí 22 centimetrov, čo prepožičiava vozidlu prijateľné jazdné schopnosti na poľných a lesných cestách. Najviac sa však môžete tešiť na suverenitu na snehu. Známy sofistikovaný pohon umožňuje vodičovi poskytnúť istotu na klzkom, či blatistom povrchu. Limit sú len plášte na kolesách.

Najnovší prírastok v rodine Subaru má upútať hlavne mladšiu klientelu. S cenou to nevyzerá moc ružovo, ale kebyže sa mám rozhodovať medzi japonskými Crossovermi, model XV by nechýbal v možnostiach výberu.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Boxer
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1998
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 108 / 3600
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 350 / 1600 - 2400
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 9,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,8 / 5,0 / 5,6
Spotreba počas testu (l/100km): 6,3
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4450 / 1780 / 1570
Batožinový priestor - min./max. (l): 310 / 1270
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1435 / 525

Ceny

Základná cena: 21 690€
Cena verzie od: 29 990€
Cena testovanej verzie:
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook