Menu
  • Konečne automat
    Konečne automat
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Niekedy začiatkom roka 2014 nás slovenské zastúpenie značky Subaru pozvalo na tlačovú konferenciu týkajúcej sa bilancie predaja roka 2013. Hoci táto značka nie je v popredných predajných číslach, určite má čo ponúknuť.

Subaru Outback 2.0D CVT

Profil Subaru

Najviac ma z toho večera upútala poznámka, že je to jedna z mála značiek, ktorej prívrženci a majitelia nejakého modelu sa na cestách zdravia. Svätá pravda! So Subaru Outback 2.0D CVT som bol dennodenne aspoň raz pozdravený, či už rukou alebo bliknutím diaľkových svetiel. A toto sa vám pri inej značke málokedy stane. Určite to však nejde brať ako hlavný marketingový nástroj na prilákanie nových zákazníkov. Subaru akoby ani nehľadalo novú klientelu.

Subaru Outback 2.0D CVT

Od pôsobenia na Slovenskom trhu sa vyprofilovalo na značku, ktorá si ctí tradície. To jest pohon 4x4 dostupný azda v každom modeli, nie vždy trendový dizajn exteriéru a interiéru, no a v neposlednom rade kvalitné podvozky, či bezpečnosť. Ani čo sa týka dieslových motorov nebolo Subaru svojho času zástancom. Všetko si totiž vyvíja automobilka sama, bez spolupráce s inými koncernami, a tak príchod dieslu boxera bol dosť oneskorený, no okamžite sa stal dobrým pracantom v nejednom modeli.

CVT s motorom boxer-diesei

Outback vystihujú tri základné črty. Stal sa kedysi prvým kombi, pre ktorému sa zaužíval malý podsegment All-road, pretože od kombíka má zvýšenú svetlú výšku na úrovni 20 cm, predáva sa s automaticky pripájateľným pohonom zadnej nápravy a dlhé roky si zachováva v minimálnych retušiach svoj charakteristický dizajn.

[adsense]

Momentálne prichádza do pozornosti samočinná prevodovka CVT, ktorá je konečne dostupná aj so spomínaným boxer-dieslom. Model Outback sa stal prvým autom, kde sme mali možnosť poriadne si preveriť ich spoluprácu. Bude to opäť tref do čierneho alebo potupa?

Subaru Outback 2.0D CVT

Neviem dlho napínať, pravdou je, že som v podstate celý týždňový test premýšľal, či je ozaj v tomto aute zakomponovaná bezstupňová prevodovka. Dôvod je prostý, ona má aj v automatickom režime predvolených sedem stupňov, čím sa vytráca pri zrýchľovaní ten dobre známy hukot motora. Keď stlačíte podlahu, otáčky motora vystúpia na maximum, no len, čo sa ručička otáčkomera dostane na hranicu 4500 ot./min. opäť preradí ďalší vyšší stupeň ako pri klasickej automatickej prevodovke. Vďaka tejto vychytávke si ma CVT prevodovka získala. Nie je to žiadny „vysávač“.

Ak z auta nepotrebujete ťažiť najvyšší výkon, povedzme napríklad na diaľnici, otáčky klesnú na najnižšiu možnú mieru. Pri rýchlosti 130 km/h niekedy podliezli aj dvojku na otáčkomeri. Potom je jasné, že spotreba bola viac než prijateľná. Vzhľadom na takmer 1,7 tony ťažké auto s automaticky pripájateľným pohonom všetkých štyroch kolies sa apetít 7,4 l/100 km zdá byť pozitívny. Dá sa jazdiť aj za menej, no jedine na okresných cestách a obchvatoch väčších miest.

Subaru Outback 2.0D CVT

Pozrime sa ešte na úroveň hluku a rýchlosť reakcie na zmenu pritlačenia plynového pedálu k podlahe. Prevodovka disponuje okrem automatického radenia aj sekvenčným a to pomocou páčok pod volantom. Hoci sa to k danému typu auta moc nehodí, keď už sa rozhodnete radiť predvolené stupne, nebudete sklamaní.

K dobrým dynamickým parametrom pomáha krútiaci moment 350 Nm nastupujúci už pri 1600 ot./min. Spolu s výkonom 110 kW a celkom rýchlej reakcie prevodovky dokáže Outback jazdiť naozaj rýchlo, nielen priamočiaro. Tiahle zákruty prechádza bez väčších náklonov vďaka nižšie postavenému ťažisku oproti SUV automobilom.

Ako už bolo viackrát spomínané, pohon oboch náprav zabezpečuje elektronika pomocou lamelovej spojky. Takže nemáte klasické Symmetrical AWD so stálym pohonom ako pri manuálnej prevodovke, no netreba sa báť neskorých reakcií. Elektronika pracuje promptne, nezapína sa len pri preklzoch niektorého z kolies, berie do úvahy aj iné faktory ako napríklad rýchlosť, priľnavosť alebo režim jazdy. Výsledkom je veľmi dobrá manévrovateľnosť na cestách, no auto sa nestratí ani v teréne. Vlastne, v teréne je veľmi užitočné, aj napriek celkom dlhým previsom karosérie. Podrží vás pri výjazdoch blatovými koľajami, či jazde v hlbokom snehu.

Subaru Outback 2.0D CVT

Cenová politika Subaru podkopáva predajnosť všetkých modelov. Nepýta si rozhodne málo ani za Outback, jeho základná cena siaha k 37 tisíc eurám, čo ozaj nie je málo za auto, no v prípade Outbacku sa dá vravieť o dobrej investícii. Ak nie ste vyznávačmi štýlu a dávate prednosť vyspelej technike, perfektnej výbave (v základe máte už plnú elektrifikáciu vrátane sedadla vodiča alebo xenóny) a bezpečnosti, potom sa Outback stáva zaujímavou voľbou.

Samočinná prevodovka si s boxer-dieslom vyslúžila pozitívne hodnotenie, no myslím si, že 2000€ príplatok nie je málo, no treba brať do úvahy technickú náročnosť. Naproti tomu, keď do nej investujete, kúpu neoľutujete.

Subaru Outback 2.0D CVT

Čo dodať na záver? Subaru je značka, ktorá sama o sebe vraví, že nemá v pláne predávať automobily ako teplé rožky. Táto značka si vyberá klientelu, nie klientela značku. A zrejme je to tak v poriadku. Zákazníci, ktorí podľahli tejto automobilke, len málokedy odchádzajú ku konkurencii.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / typu boxer
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1998
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 110 / 3600
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 350 / 1600 - 2400
Prevodovka typ/počet stupňov: CVT
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 9,7
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,6 / 5,6 / 6,3
Spotreba počas testu (l/100km): 7,4
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4790 / 1820 / 1605
Batožinový priestor - min./max. (l): 526 / 1726
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1624 / 506

Ceny

Základná cena: 36 990€
Cena verzie od: 38 990€
Cena testovanej verzie: 43 150€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook