Menu
  • Nakupuje sa s ním najlepšie
    Nakupuje sa s ním najlepšie
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Čo vo vás vyvolá slovo „Smart“? Synonymá pre malý, maličký, drobný, drobučký...? Smart je pojem rovnako známy ako Mini. Patrí pod krídla Daimler AG a existuje od roku 1994. Prvý automobil predstavený 1998 niesol pomenovanie City-Coupé.

Smart ForTwo

Toto maličké autíčko, ktorého rozmery boli v počiatku tak malé, že by vodičovi mohol stačiť vodičák na skúter (keby to legislatíva umožňovala), sa stalo hitom od samotného uvedenia na trh. Až po tretiu generáciu si zachovalo takmer nezmenené rozmery karosérie, no s príchodom tretieho nástupcu o niečo pribral a nielen to. V našej redaktorskej garáži zaparkovalo po prvýkrát, premýšľal som ako sa s ním zoznámiť najlepšie.

Dvojsedlová kárička je stále jediná svojho druhu a minimálne v Európe nepozná priameho konkurenta, hoci sa delí o súčiastky s novým Renaultom Twingo. Na rozdiel od Twinga, Smarta dostanete v dvoch karosárskych verziách, ForTwo a ForFour. Na test som si zvolil práve toho menšieho, pre jeho jedinečnosť. To ako ho otestujeme ešte nikto zrejme neskúšal.

Smart ForTwo

Dizajn a rozmery, to je gro na čom posledných 17 rokov stavala automobilka Smart meno. Prvé dve generácie na svoju dobu neboli vyslovene škaredé, ale pri tejto tretej môžem s čistým svedomím povedať, že Smart ForTwo je jedno roztomilé maličké autíčko. Ťahá tváre nežného pohlavia rovnako silno ako drsný športiak. Rozdiel je iba v tom, že na Smarta dámy pozerajú ako na dieťa v kočíku. Rozžiari sa im úsmev na perách a želajú sa s ním maznať.

A vnútro? Čakáte minimalizmus? Ste na omyle, pokiaľ teda nemeriate dva metre a váhu si držíte do 90 kilogramov, za volantom nadobudnete dojem podobný z bežného mestského vozidla. Ale nepozerajte sa cez rameno, pretože okamžite pochopíte v akej maličkej kabíne alias škatuľke sedíte. Od zadného okna vás delí iba dáka chabá stena a potom už nasleduje kufor, teda kufrík o objeme 190 litrov.

[adsense]

So svojimi 176 cm výšky som nemal problém nastaviť si ideálnu polohu, aj keď volant je možné prestavovať iba vo výškovom smere. Je čas poriadne sa rozhliadnu po interiéri. Privítala ma tu kombinácia svetlomodrej farby s bielou. Interiér tak srší sviežosťou a opticky sa prevzdušňuje. Inžinieri využili každé miesto palubnej dosky pre detaily. Nimi sa rozumie napríklad otáčkomer pripnutý na „stopke“ naľavo nad centrálnym rýchlomerom a zmestili sa doň ešte aj analógové hodiny.

Ciachovanie rýchlomeru pripomína automobily z dávnejších dôb, rovnaký dojem mám i z panelu automatickej klimatizácie. Takto do detailov premyslené drobnosti uvidíte hádam iba v troch značkách – Mini, Smart a Fiat (model 500). Som chlap, no i tak sa mi tento krpec páči a užívam si každú minútu v jeho kabíne. Ešte než naštartujem, hľadám rozdiely a dôvody, prečo nekúpiť radšej lacnejšie Twingo.

Smart ForTwo

Pravda je taká, že pokiaľ zatúžite po dvojmiestnom vozidielku nemáte na výber a siahnete po Smarte, pretože Twingo je len dvojička so Smart ForFour. Ak však chcete pragmatický dôvod na kúpu Smartu ForFour miesto lacnejšieho Twinga, potom jednoznačne displej umiestnený v rýchlomere je v Smarte lepší. Grafiku využíva automobilka svoju, a tá v Smarte je rozhodne o poznanie krajšia, okrem toho ukazuje viacero informácií naraz. Okrem toho ForFour disponuje predkolíznym asistentom, asistentom bočného vetra, kolenným airbagom a pod. Inými slovami, Smart je kvalitnejší.

Do autíčka s pohotovostnou hmotnosťou pod 900 kg netreba montovať silný motor, aby sa odlepilo z miesta. Naše ForTwo bolo vybavené atmosférickým trojvalcovým agregátom o objeme jedného litra, ktorého výkon hraničil na hodnote 52 kW. Stačí mu to na dosiahnutie rýchlosti 100 km/h za 14,4 sekundy a maximálka končí o 51 km/h ďalej.

Smart ForTwo

Koncepcia a pohon sú principiálne rovnaké ako v Twingu (motor uložený vzadu, hnaná zadná náprava), akurát hladina hluku trojvalca pri jeho práci je o niečo hlasitejšia. Hoci je ForTwo menší od Twinga, dynamika sa mi zdala rovnaká, nie lepšia. Prekvapila ma však stabilita vo vyšších rýchlostiach, hovorím teraz vlastne o diaľničnom limite, kedy Smart ForTwo nie je dramaticky náchylné na bočný nárazový vietor.

Čakáte dobrú spotrebu? Zbytočne! Ani neviem prečo tomu tak je, no v skutočnosti ForTwo z nádrže vytiahne 7,1 l/100 km v kombinovanom cykle. Malinký motorček nepapá veľa v meste, tam si vystačí do šesť litrov, ale ako náhle chcete z neho aspoň okresnú deväťdesiatku ide to do spotreby benzínu. Možno silnejší variant dopovaný s turbom by mohol mať lepšie výsledky.

Smart ForTwo

Naopak pozitívne dojmy som nadobudol z týždňového jazdenia po našich cestách i necestách. Hrbole tlmiče filtrujú slušne a podvozok sa snaží aj s krátkym rázvorom náprav (1873 mm) nevytriasť dušu z tela oboch cestujúcich. Vzhľadom na priemerný výkon motora nemá podvozok problém zamiesť s akoukoľvek točenou zákrutou bez hrozivých náklonov. Podiel na dobrej ovládateľnosti a jazdných vlastnostiach má tiež zadný náhon.

Bolo mi jasné už od prebratia kľúča (nie je vyklápací a pôsobí lacno, na imidžovú značku mínus), že so Smartom si užijem kopu šoférskych zážitkov, hlavne na parkoviskách. Na dĺžku od predchodcu nevyrástlo ani o milimeter (2695 mm), iba výrazne na šírku (+ 104 mm) a minimálne na výšku (+ 13 mm), čo pridalo na stabilite resp. viac miesta na hlavu v kabíne. V každom prípade jeho legendárne parkovacie schopnosti sa nezmenili ani v treťom pokračovaní a preto som sa rozhodol demonštrovať schopnosti modelu ForTwo netradične mimo verejných ciest.

Smart ForTwo

Zavítal som do predajne TESCO Extra v Trnave. Myslím si, že jazda pomedzi regály, otočky okolo paliet s akciovým tovarom a prejazdy cez hlavné vchodové dvere dostatočne vystihujú schopnosti ovládania Smartu ForTwo. Je to asi jediné sériovo vyrábané auto, s ktorým môžete nakupovať priamo v hypermarkete miesto nákupného vozíka, samozrejme za predpokladu, keby to bolo povolené. Prejde všade, jeho šírka je len o niečo väčšia ako dva nákupné vozíky vedľa seba.

A tá ovládateľnosť! Stačí vám iba 6,95 m na kompletnú otočku. Vďaka umiestneniu motora vzadu sa môžu kolesá natáčať do väčšieho uhla a tým pádom Smart ForTwo ochotne zatočí. Keby ste si náhodou neboli istí koľko centimetrov ste od prekážky pri cúvaní vzad (to ozaj by niekto nevedel pri tej dĺžke???), pomôžu vám parkovacie senzory. Toto autíčko je naozaj neskutočné! Že to v Tescu vie ukazuje aj naše krátke videjko, nech sa páči pobavte sa :).

Na koniec troška vážnosti. Roztomilé nenahradí praktické, imidžové nenahradí praktické a malé tiež nenahradí praktické! Viete čo tým chcem povedať? Za podobnú nadobúdaciu cenu máte napríklad Fabiu III, Renault Fluence alebo Suzuki Swift s výkonným motorom, takže ak uvažujete o priestore, Smart ForTwo to nesplní. Tento krpec je v prvom rade o sympatiách...

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 3 / 8
Zdvihový objem (cm3): 999
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 52 / 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 91 / 2850
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 151
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 14,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 4,8 / 3,7 / 4,1
Spotreba počas testu (l/100km): 7,1
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 2695 / 1663 / 1555
Batožinový priestor - min./max. (l): 190 / -
Objem nádrže (l): 28
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 880 / 270

Ceny

Základná cena: 10 390€
Cena verzie od: 14 410€
Cena testovanej verzie: 15 760€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook