Menu
  • Simulácia leteckej nehody
    Simulácia leteckej nehody
    • | Komentáre
    Prijali sme pozvanie na nácvik zásahu pri simulovanej havárii lietadla. Ako jediná motoristická redakcia sme videli v praxi ako zasahujú záchranné zložky pri hromadnej špecifickej nehode.

Simulácia leteckej nehody

Oproti pondelku sa počasie dramaticky zmenilo na daždivé, čo sa podpísalo negatívne na nálade niektorých štábov s kamerami. My s kompaktným fotoaparátom a s dáždnikom v ruke sme si zvedavú náladu zachovali a čakali, kedy akcia začne. Simulácia má nasledovné parametre:

Lietadlo spoločnosti Dalo Airlines lietajúce na pravidelnej linke Miláno - Bratislava sa po nezdarenom pristávacom manévri zrútilo na dráhu so 189 pasažiermi na palube, čo predstavuje štandardnú kapacitu lietadla. Je to výborný nácvik pre bezpečnostné zložky v prípade ozajstnej havárie. Z výsledkov vedia zhodnotiť, kde sú rezervy a ako ich vyriešiť. Najviac sa dohliada na komunikáciu medzi hasičmi, záchranármi a policajtmi, ale aj ich schopnosť správne posúdiť určitú situáciu, pretože neraz tu rozhodujú cenné minúty.

Simulovana havaria lietadla

Na dráhe sa po našom príchode finalizovali prípravy figurantov, ktorí boli pomaľovaní červenou farbou, tá samozrejme signalizovala určitý druh poranenia. Záchranári v týchto prípadoch rozdeľujú zranených do štyroch skupín, pričom ich farebne označujú. Červení sú postihnutí s ťažkými zraneniami, žltí znamenajú zranení s odkladným stavom ošetrenia, zelení symbolizujú ľahké poranenia a čiernym už niet pomoci, čiže mŕtvi.

Simulovana havaria lietadla

Figurantov (zranení) hrali najmä študenti zo Slovenskej zdravotníckej univerzity, z Katolíckej univerzity v Ružomberku a z Trnavskej univerzity. Zapojení ďalej boli aj hasiči letiska, policajti, pyrotechnici, psovodi a iné zložky letiska. Vzhľadom na daždivé počasie sme figurantov obdivovali. Na druhej strane, v praxi uvidia ako raz možno aj oni budú zachraňovať životy. Zdá sa, že všetko je pripravené, simulácia môže začať. My ako pozorovatelia sa poberáme za bezpečnostnú pásku.

Simulovana havaria lietadla

Lietadlo spoločnosti Dalo Airlines po havárii na vzletovo-pristávacej dráhe neodpovedá riadiacej veži. Tiesňový signál pred haváriou nebol tiež vyslaný, a tak riadiaci príslušník letovej prevádzky okamžite oznamuje letiskovým hasičom vznik leteckej nehody.

Simulovana havaria lietadla

Kým letiskový hasiči dorazia k nehode na dráhe (do troch minút), tak vidíme ako z druhej strany lietadla vystrelili nafukovacie šmykľavky pre expresný presun postihnutých pasažierov na dráhu. V pozadí vidíme, že havária lietadla bola dosť drastická, nakoľko niekoľko pasažierov vymrštilo z kabíny von po rozlomení zadnej časti trupu. Vzniká panika, všade počuť krik, rachot a pravé krídlo lietadla sa ocitá v plameňoch.

Simulovana havaria lietadla

Hasiace vozidlá dorazili ozaj v krátkom čase na miesto nešťastia a okamžite začali dostávať plamene pravého krídla lietadla pod kontrolu. Hasia penou, pretože došlo k úniku paliva (kerozínu) z palivovej nádrže. V zmysle pohotovostného plánu boli vyrozumené všetky interné a externé zásahové zložky, prevádzkové a riadiace zložky letiska, ministerstvo dopravy, Okresný úrad v Bratislave, vyšetrovatelia leteckého a námorného útvaru atď.

Simulovana havaria lietadla

Prevádzka na letisku bola okamžite zastavená a dráha následne uzavretá. Aby sa hasiči dostali k zraneným pasažierom v lietadle, museli doň násilne vniknúť pomocou špeciálneho vyslobodzovacieho náradia. Veliteľ zásahu hasičov určil zóny ohrozenia a pre ľahko zranených určil bezpečné miesto. Zároveň poskytuje informácie z miesta udalosti o rozsahu leteckej havárie a potreby externých záchranných zložiek.

Simulovana havaria lietadla

Postupne na miesto prichádzajú externé záchranné zložky v reálnom časovom slede. Aby bola akcia ozaj čo najrealistickejšia, dopravu v okolí Bratislavského letiska usmerňovala polícia, to z dôvodu rýchlejšieho a plynulejšieho príchodu sanitiek.

Simulovana havaria lietadla

Záchranári musia robiť neľahkú úlohu. Označujú zranených pomocou farebných triediacich kariet podľa závažnosti zranenia. Okrem iného tu určitú rolu hrá aj psychika, keďže na letiskovej dráhe vznikla panika a strach. O ľahko zranených sa postarali pracovníci Modrého anjela aj Slovenského červeného kríža. Z dráhy ich deportoval letiskový autobus a záchranná ambulancia.

 Simulovana havaria lietadla

Pre tie najrizikovejšie a najuregentnejšie prípady bol povolaný aj záchranný vrtuľník. Prevádzkový dispečing v spolupráci s leteckou spoločnosťou Dalo Airlines medzičasom pripravil zoznam cestujúcich a posádky, množstva paliva a prípadného nebezpečného tovaru v lietadle, ktorý odovzdá polícii.

Simulovana havaria lietadla

V bezpečnej vzdialenosti od miesta nehody je vytýčené hniezdo zranených, kam na nosidlách prenášajú osoby na ošetrenia a stabilizáciu stavu, a odkiaľ sú následne podľa stupňa poranenia transportovaní sanitkami a vrtuľníkom do nemocníc na ďalšie ošetrenie.

[adsense]

Záver komentuje MUDr. Andreas Jusko, regionálny riaditeľ spoločnosti Falck Záchranná, a.s. " Predmetné cvičenie nám poskytlo unikátnu príležitosť vyskúšať si koordináciu činností a postupov jednotlivých zložiek integrovaného záchranného systému pri odstraňovaní následkov nehody s hromadným postihnutím osôb vo veľmi špecifickej a raritnej situácii, akou je letecká nehoda".

Simulovana havaria lietadla

Reakcia redakcie Webauto.sk :

Hoci sa prevažne venujeme motorizmu, tento nácvik leteckej nehody sme si nemohli nechať ujsť, nakoľko ako pozorovatelia sme videli v praxi, že nielen interné zložky musia pracovať systematicky ale aj externé, no tie neraz my vodiči obmedzujeme nevhodnými manévrami a tak spomaľujeme príchod záchranných zložiek na miesto nehody.

Podobné články
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook