Menu
  • V jednoduchosti skrytá krása
    V jednoduchosti skrytá krása
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Na Slovensku panuje v predajnosti vozidiel nižšia stredná trieda. Preto sme pripravili test pre „obyčajného“ Slovenského obyvateľa. Každý motorista si želá väčšinou mať drahé prestížne auto. Potom nazrie do bankového výpisu a zvraští obočie.

Seat Ibiza „Copa“ 1.4i 16V

Žiaľ, nie každý si môže dovoliť, čo srdce zavelí. Našťastie, nižšia stredná trieda ponúka rozmanitosť, z ktorej si vyberie aj osoba s finančným mesačným limitom. Seat pripravil na prelome rokov akciový model Ibiza v limitovanej edícii Copa. Do rúk sa nám dostala päťdverová verzia v červenej športovej farbe. Sprvu sa mi zdala byť  farba vhodná len pre ženské pohlavie, ale po pár hodinách som prišiel na chuť výraznému odtieňu  Emocion (+ 129€) aj ja.  Akciový balík Copa vás príde na 565€, v ktorom sú zahrnuté 15“ kolesá z ľahkých zliatin, čalúnenie Copa, tempomat, autorádio s ovládaním pod volantom, spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné a vyhrievané, predné hmlovky s funkciou Cornering (rozsvecujú sa podľa uhla natočenia volantu) a vrecká na zadnej strane operadiel predných sedadiel. Spája sa s motorizáciami 1.2i 75k a 1.4i 16V 85k. Inak, Copa zodpovedá stupňu Reference, ktorý momentálne stojí 9 672€ (motorizácia 1.4i 16V). Pre informáciu, dole uvádzame cenníkové ceny. Ibiza z pohľadu exteriéru nepôsobí výstredne, ale uchováva si španielsky temperament pomocou výrazných a ostrých kriviek po celej karosérii.

Seat Ibiza "Copa" 1.4i 16V

Akciový balík za zvýhodnenú cenu ponúka slušný základ, ale kameňom úrazu pre mňa ostal fakt, že palubný počítač nielenže nie je v sériovej výbave, ale nedá sa ani dokúpiť. Štandardne sa dodáva až od stupňa Style. Chýbal mi hlavne údaj o dojazdovej vzdialenosti, pretože palivomer  je riešený v podobe digitálnych paličiek, ktoré sa nepravidelne strácajú. Napríklad, prvá palička zmizla po prejdení 190km, ďalšia už pri 100km, a pod. Vodič nemá prehľad o tom, kedy je ozaj potrebné tankovať. Kontrolka nedostatku paliva sa rozsvieti pri posledných dvoch paličkách. Mráz po chrbte behá, keď ani nie po 20km ostáva už len jedna, bliká a vy sa ocitnete v rannej špičke. Menej závažný nedostatok vidíme v absencii kontrolky teploty motora. Počítame, že je len červená, tá sa nám našťastie nerozsvietila. Interiér pôsobí  hodnotným dojmom, páčilo sa mi zapustenie kruhových ukazovateľov, mierne naklonenie stredného panelu vodičovi a výborný trojramenný volant s protišmykovou úpravou. Medzi jasné prednosti seatov, bez debaty patrí, výborné ovládanie technických prvkov ako spojka a prevodovka. Ibiza skrýva aj zopár nedostatkov v užívateľskom smere. K ním patrí nepríjemné plechové dovieranie všetkých dverí. Ďalej, na odkladacie priestory sa trocha pozabudlo. Nenájdete nič špeciálne. Dokonca, niektoré bežné štrbinky  chýbajú, ako na zadných bočných dverách a na clonách, kde sa zvyknú odkladať doklady od vozidla. Naopak, batožinový priestor patrí medzi tie najvyužiteľnejšie. Ponúka kubický tvar bez zbytočných zásahov podbehov kolies a v prípade potreby sa jednoduchou manipuláciou zložia zadné sedadlá. Vznikne malý schod.  Priestor pre posádku sa mi zdal primeraný k triede, kým som neposadil do auta kolegu s výškou 198cm. Takzvaní „basketbalisti“ sa neusadia do pomerne úzkych sedadiel.

Seat Ibiza "Copa" 1.4i 16V

Výkonnejší variant, dodávaný v akčnom balíku, nám priadol pod kapotou v spojení s päťstupňovou prevodovkou. Mali sme možnosť vyskúšať ho presne pred rokom v kombi verzii. Vďaka nižšej hmotnosti hatchbacku by sa mal chovať teoreticky svižnejšie. V praxi nejde moc o rozpoznateľný rozdiel. Jednotka 1.4i 16V patrí medzi pokojnejšie agregáty. Ale ak treba „šliapnuť do vrtule“, na prvé tri stupne agresívne zavíja a dynamicky napreduje vpred.  Výkon stráca po presiahnutí 5000 ot./min. Z nádrže si podľa nášho odhadu vypýta okolo 6,5 l/100km, rátame do priemeru časté jazdy po diaľnici predpísanou rýchlosťou. Najväčšou predispozíciou motora je zamatovo tichý chod. Žiadne vibrácie, žiadne pazvuky, ani neochota spolupracovať v nízkych otáčkach. Netreba priveľmi plytvať riadkami, čo sa týka podvozkového zoskupenia a pazvukov od výmoľov prenášaných do kabíny. Pár vetami. Samotný motor dáva o sebe vedieť po prekročení 120km/h a hluk sa zvyšuje rapídnejšie s narastajúcou rýchlosťou. Výmole môžete pokojne ignorovať, ak si chcete vyskúšať naše tvrdenie, že konštrukcia karosérie je tuhá, majte na pamäti, že nebude večne odolávať. Radšej nám verte. Riadenie sa odvádza dobrú prácu. Reaguje na povely vodiča hneď, bez odchýlky.

Seat Ibiza Copa poteší nejedného majiteľa, ale ako každé auto, aj toto má svoje neduhy. Dôležité je, že výhody prevyšujú nevýhody a ostatné je na vašom zvážení. My by sme si Seat Ibiza dopriali.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: zážihový/radové
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem (cm3): 1390
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 63/5000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 132/3800
Prevodovka typ/počet stupňov: M/5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 177
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 8,0/4,7/5.9
Spotreba počas testu (l/100km): 6,5
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4052/1693/1445
Batožinový priestor - min./max. (l): 292/900
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1075/451

Ceny

Základná cena: 9 696€
Cena verzie od: 10 847€
Cena testovanej verzie: 11 466€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook