Menu
  • Turbomotor mu svedčí
    Turbomotor mu svedčí
    • | Foto 
    • | Komentáre
    Ubehli takmer štyri roky od predstavenia prvej generácie Renault Kadjar. Tento rok prešiel faceliftom, ktorý ale nie je veľmi výrazný. To hlavné sa skrývalo pod kapotou.

Renault Kadjar TCe 160 EDC GPF

Francúzi sa riadia heslom „Do pekného netreba veľmi rýpať!“. Vyše 450 tisíc zákazníkov sa rozhodlo kúpiť predfaceliftový model a drvivá väčšina z nich sa rozhodovala na základe dizajnu. Možno aj preto sa rozdiely, medzi omladeným a starým dizajnom Renaultu Kadjar, hľadajú ťažko. Pozorné oko si všimne pozmenený tvar predného nárazníka s obdĺžnikovými hmlovými svetlometmi, miesto predošlých okrúhlych. Maska je tiež o niečo výraznejšia, vo vyšších výbavách ju skrášľujú chrómové doplnky.

LED denné svetlomety dostanete spolu s LED technológiou zadných svetiel už v štandarde. Za symbolický príplatok 200€, v najvyššej výbave „Intens“, si môžete dovybaviť plne LED svetlomety, vrátane hmlových. Ich svetelná účinnosť je slušná, určite sa do nich oplatí investovať. Škoda len, že nie sú k dispozícii, aspoň za výraznejší príplatok, v ostatných stupňoch výbavy. Karosériu zdobia novo tvarované disky kolies. Veľkostne začínajú od 17 palcov a končia až na rozmeroch 19 palcov. No a v rámci faceliftu si môže zákazník vyberať z nových odtieňov farby. Nami testovaná zelená metalíza ku Kadjaru sadla, hlavne v kombinácii s bielym koženým interiérom.

Jedným dychom však dodávam, že svetlú kožu v aute si pred kúpou dvakrát rozmyslite. Toto testované auto malo len niečo cez 5000 kilometrov za sebou a už sa tu ukazovali prvé náznaky usadenej špiny v predných sedlách. Facelift Kadjaru sa v interiéri najviac podpísal na palubnej doske. Musím uznať, že pôsobí uhladenejšie vďaka novému sedempalcovému displeju multimediálného systému R-Link 2 a okrúhlym ovládačom klimatizácie, obohatenými tiež vlastnými displejmi. Vyzerá to skutočne dobre a hlavne funkčne. Prístrojový digitálny panel ostal rovnaký s troma úrovňami zobrazenia.

S Kadjarom som si čo-to odjazdil už minulosti na ceste do Talianska a tentokrát sme spoločne zavítali na východ Slovenska. Dlhotrvajúce cesty som zvládal za volantom bez väčších ťažkostí vďaka dobrému posedu, ktorý dokonca zlepšujú vysúvateľné sedáky. Vo výbave mi nechýbalo nič podstatné, no najviac mi imponovala audiosústava BOSE. Odporúčam si za ňu priplatiť, nakoľko jej zvukový prejav patrí medzi tie najlepšie v danej cenovej kategórii. Zvážil by som kúpu panoramatického okna. Nedá sa otvárať a v slnečných dňoch sa rozhorúčila kabína, s čím musela dosť intenzívne bojovať automatická dvojzónová klimatizácia.

SUV od Francúzov nezaháľa ani v prípade rôznych asistenčných systémov, medzi ktorými spomeniem aspoň parkovacieho robota. Dokáže zaparkovať vozidlo pozdĺžne, kolmo a aj šikmo. Robota som vyskúšal niekoľkokrát. Nie vždy zachytí parkovacie miesto včas, ale ak ho už detekuje, tak parkovanie je ukážkovo presné. Menej nadšený som bol z asistenta upozorňujúceho na vybočenie z jazdného pruhu. Na môj vkus veľmi včasne upozorňoval akustickými tónmi, ktoré pripomínali jazdu po vrúbkovanej čiare krajnice aké nájdete hlavne na diaľniciach.

Renault Kadjar stojí na rovnakej podvozkovej platforme ako Nissan Qashqai, avšak Európan má o niekoľko centimetrov viac v každom smere. To zabezpečilo vzdušnejší interiér pre posádku. Vpredu sa sedí veľmi pohodlne, pričom vodič aj spolujazdec majú dostatočne veľké odkladacie priestory vo dverách. Poteší aj posúvateľná lakťová opierka. Na zadných sedadlách usedí dlhé trasy aj trojica dospelých osôb, bez väčšieho problému, kvôli prívetivej rezerve miesta na nohy a hlavu. Batožinový priestor dosahuje objem 472 litrov v základe, pričom sa chváli dvojitým dnom a ešte sa pod neho zmestí dojazdové koleso.

Hlavná zmena, v rámci faceliftu, sa udiala pod kapotou. Ak si chce zákazník dopriať benzínový agregát, tak teraz má na výber iba jeden štvorvalcový motor s netradičným objemom 1,33 litra. Na jeho vývoji sa podieľali Nissan, Mitsubishi, Renault a aj koncern Daimler-Benz. Niet pochýb o tom, že sa mu venovala značná pozornosť a pôjde o jeden z vydarených motorov. Jeho prvý debut som zažil práve v teste dvojičky Kadjaru, v Nissane Qashqai. Vtedy som sa s ním pohyboval, prevažne, v prímestských častiach. Ako si však motor poradí pod plným zaťažením a na dlhej trase?

Vyberať sa dá z dvoch výkonov, pričom mnou testovaný kúsok bol ten výkonnejší, naladený na 117 kW. V tomto výkone je možné zvoliť, miesto šesťstupňového manuálnu, sedemstupňový dvojspojkový automat EDC. Hoci by som si chcel vyskúšať ako pracuje tento motor s manuálnou prevodovkou, z predošlého testu Kadjaru si pamätám, aká bola radiaca páka slabá. Automat nejako zvlášť nebráni motoru prejaviť svoj výkonový potenciál, ale mal som pocit, že Qashqai s tou istou prevodovkou ťahal presvedčivejšie.

Do kabíny sa dostáva minimum hluku z motorového priestoru, nakoľko sa rád drží v prvej tretine pracovných otáčok. Aerodynamický odpor vzduchu zasa prehluší motor počas diaľničných presunov. Vďaka krútiacemu momentu 260 Nm nemá zásadný problém udržiavať vyššiu rýchlosť aj v dlhotrvajúcom stúpaní. Na okresných cestách som sa nechal unášať premávkou, avšak ak prišlo na predbiehanie, prevodovka promptne podradila aj o dva stupne nižšie, čím dovolila motoru nadýchnuť sa a vyraziť razantne vpred. Dynamika sa drží zhruba do rýchlosti 110 km/h, potom ťah výraznejšie slabne. Práve v tejto disciplíne bol Qashqai húževnatejší. Na druhej strane, Kadjar si vypýtal menej paliva na 100 kilometrov. Po vyše tisícke sa hodnota ustálila na 6,8.

Ku koncu sa dostávam k poslednej hodnotenej časti vozidla. Podvozku. Pri Renaultoch som si už zvykol, že niekedy sa nevedia vysporiadať so všetkými nástrahami ciest. Žiaľ, Kadjar je opäť toho príkladom. Malé, drobné nerovnosti ako zaplátané diery na asfaltovej ceste filtruje dobre. Poradí si aj s drobnejšími dierami. Keď však príde na prejazdy železničných priecestí, cez kanále alebo diaľničné mostné spoje, cítiť že tlmiče v spolupráci s osemnásťpalcovými kolesami dostávajú zabrať. Auto síce nevykazuje nebezpečné správanie, no kabína sa riadne zatrasie a zavŕzga aj stredový panel pri voliči automatickej prevodovky. Svoj podiel viny, za horšie filtrovanie, nesie jednoduchá zadná náprava. Viacprvkovú nájdete iba v kombinácii s pohonom všetkých štyroch kolies, teda v naftovej verzii.

SUV je v Európe veľmi obľúbený segment. Vládne tu vysoká konkurencia a Renault si z tohto trhového koláča tiež chce ukrojiť riadny kus. S Kadjarom to už za štyri dokázal a faceliftovaný model je pripravený ponúknuť zákazníkovi ešte o niečo viac ako doteraz. Nie je vo všetkých smeroch dokonalý, ale v tých hlavných disciplínach sa k dokonalosti približuje.

   

Fotogaléria

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook