Menu
  • Vyzretý pán
    Vyzretý pán
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Obľúbenosť veľkopriestorových automobilov sa rozširuje aj v našich zemepisných šírkach. Preto existuje v každom modelovom rade niekoľko veľkostných segmentov. Zatiaľ čo malé a stredné segmenty sú hojne presýtené, tých najväčších existuje len niekoľko.

Renault Grand Espace 2.0 dCi AT

Renault zastupuje tento segment modelmi Espace a Grand Espace. Pravda, pohľad na Grand Espace budí dojem rozmerného priestranného automobilu. Súčasná generácia sa drží na trhu neuveriteľných 9 rokov, a prešla už dvoma omladeniami. Druhé omladenie nastalo začiatkom roka spolu s Lagunou. Zmeny nastali iba vo výmene svetlometov a farebnej škále lakov.

Iné typy by po takto dlhej dobe patrili do múzea, Espace si však stále fururistickým dizajnom ponecháva mladého ducha. Najväčšie zásluhy na nestarnúcej „pleti“ majú dizajnéri. Espaceu navrhli tvar pripomínajúci kozmickú loď. Vďaka nej nevyzerá ako pohrebný neforemný voz.

Interiér je ešte nevšednejší ako exteriér. Priznám sa, o Espace som sa nikdy nezaujímal, vôbec  som si nevedel predstaviť vnútro. Až do dňa odovzdania dokladov a vstupnej bezkľúčovej karty. Preto bolo pre mňa prekvapujúce rozloženie ovládacích prvkov. Predstavte si, že vždy po nasadnutí do cudzieho automobilu očakávate ovládanie klimatizácie v strede palubnej dosky.  V Espaceu? Klimatizačnú sústavu nájdete pri madle vodičových dverí.

V prípade poruchy alebo odstavenia auta na nepriehľadnej ceste, kde si vyžaduje bezpečnosť spustiť výstražné svetlá, vedzte, ak nečítate tieto riadky, tlačidlo na spustenie budete hľadať.  Našlo si priestor na strednom stropnom svetle. Autorádio sa nachádza síce v strede, ale až po odklopení mohutného plastu, ktorý chráni panel pred zvedavými očami zlodejov. Radím, než prvýkrát vyrazíte vpred, dôkladne sa zoznámte s Espace-om.

Netradičné rozmiestnenie prináša viac miesta na odkladacie priestory. Tých tu nájdete neúrekom. Pokojne rozpis jednotlivých schránok by zabral niekoľko riadkov v článku, a to nie neviem, či som všetky počas týždňa odhalil. Takto nejako si predstavujem veľkopriestorový van. Nielenže ponúka nadmerne veľa miesta na sedenie pre sedem osôb, ale aj pohltí všetky druhy drobností od vreciek na cukríky až po dvojlitrové PET fľaše.

Renault Grand Espace 2.0 dCi AT

Isto netreba prizvukovať priestrannosť. Ideálny posed za volantom si nájde akákoľvek postava. Zvyknúť si treba na vyššie sedenie. Aj keď je sedadlo v najnižšej polohe, stále som mal pocit, že sedím v dodávke. Nie je to nevýhoda. V rozmernom aute príde na úžitok vyššie sedenie, máte dokonalý rozhľad pri parkovaní. Dokonca sú nato uspôsobené A-stĺpiky rozdelené na dva tenké diely.

V prípade potreby môžete za niekoľko minút zmeniť van na sťahovaciu dodávku. Sedadlá sú samostatne vyberateľné a nevážia 50kg. Všetky sú si rovnocenné, takže je jedno, na ktorom sedíte. Na tretí rad sa nastupuje cez sklopený stredný rad, a vyžaduje si to menšie akrobatické schopnosti postavy.

Cestovanie spríjemní originálne inštalovaný mediálny systém zložený z dvoch obrazoviek vpustených do opierok predných sedadiel, ovládača a páru slúchadiel. DVD panel sídli v schránke pred spolujazdcom, do ktorej sa zmestia aj spomínané slúchadlá. Magický zážitok prináša obrovská presklená panoramatická otvárateľná strecha. Len si to predstavte! V lete dokorán otvorená pod mesačným svitom, v daždi zavretá, avšak kvapky pozorujete ako dopadajú na plochu. Skrátka Espace prináša množstvo možností ako prispôsobiť interiér podľa potrieb.

Veľké auto si dnes neviem predstaviť bez naftového motora, pokiaľ má spĺňať dokonale svoju úlohu rodinného prepravníka. Nemožno sa teda diviť, že paleta naftových motorizácií prevyšuje počet zážihových. Buďme presnejší. Zatiaľ čo benzínový dvojliter je len v jednej výkonovej verzii, naftový dvojliter dCi ponúka až tri výkony. My sme testovali najsilnejší v spojení s tradičnou automatickou prevodovkou.

Pravdupovediac, do nižšieho výkonu by som nešiel. Grand Espace predsa len váži nejaké to kilo, plus so staromódnou prevodovkou sa 127kW-ový štvorvalec trošku trápi. Neočakával som šprintéra, ale automat by si zaslúžil rýchlejšie reakcie. Dlho váha, hučí a berie si z nádrže o pár deci viac ako v prípade manuálnej prevodovky. Najhoršie sú prípady, kedy potrebujete zrýchliť z určitej rýchlosti. Noha na podlahu, dlho dlho nič, a až potom vyrazí vpred.

Dieslový agregát sa ozýva razantne iba pri každom zrýchľovaní, pokiaľ však držíte konštantnú rýchlosť, pradie si ako mačka. Ideálne sú preň diaľničné presuny, vtedy vyniká skromná spotreba 7,4l/100km. Pri objeme 83litrov v nádrži prejdete bez tankovania viac ako 1000 km. Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, budem dobrý. Grand Espace je určený na normálny štýl jazdy, nie na závody, preto mäkké pruženie hodnotím pozitívne, krásne sa hojdá na ceste. Treba mať na zreteli vyššie postavené ťažisko, teda vyvarovať sa prudkým pohybom volantom, nehovoriac rýchlym prejazdom cez zákruty. Samotné riadenie je poddimenzované. Nie je presné a ani neponúka spätnú väzbu.

Renault Grand Espace 2.0 dCi AT

Ako som však spomenul, nevadia mi komfortné jazdné vlastnosti v prípade Grand Espaceu. Ak sa ho nezmocní mladý neukojený vodič vyhľadávajúci adrenalín na cestách, ostane verným služobníkom a uspokojí nejedného majiteľa.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: vznetový / radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1995
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 127 / 3750
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 360 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 9,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 9,3 / 6,1 / 7,2
Spotreba počas testu (l/100km): 7,4
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4861 / 1860 / 1746
Batožinový priestor - min./max. (l): 456 / 3050
Objem nádrže (l): 83
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1945 / 680

Ceny

Základná cena: 28 290€
Cena verzie od: 32 890€
Cena testovanej verzie: 41 716€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook