Menu
  • Zo šelmy rosnička
    Zo šelmy rosnička
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Peugeot RCZ prišiel v tomto roku s novou tvárou, ostatné ostalo po starom, tak prečo som si ho vzal opäť na test? Zaujímal ma odjakživa, nepopieram veľkú náklonnosť k tomuto modelu a taktiež som sa chcel utvrdiť v dojme, či naozaj stačil facelift.

Peugeot RCZ 1.6 THP (2013)

Hoci má import v ponuke na test naftu aj benzín, voľba padla teraz jednoznačne na benzín. Motor 1.6 THP o výkone 200 koní spriahnutý s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou som mal uložený v bielej perleťovej karosérii. Facelift sa vydaril, možno mi bude niekto oponovať, ale Peugeot RCZ ako sme ho poznali s otvorenou tlamou sa popri novom stráca vo vzhľade. Jeho „ústa“ sú teraz v miernom úškrne, dostalo tmavé „slnečné okuliare“ a vpredu nechýba fabrický „piercing“ leva.

Tentoraz celistvý pohľad na RCZ neevokuje dojem chudej šelmy, keď sa naň pozeráte z rôznych uhlov pohľadov, dostávate napodobneninu žaby – rosničky. Že ju v ňom nevidíte? Tak schválne, okrem prednej časti, zúžená strecha, dve bubliny a rozšírené zadné blatníky jednoznačne presvedčia. Na parkovisku medzi inými bežnými hatchbackmi a sedanmi pôsobí dramaticky rozdielne.

Peugeot RCZ 1.6 THP (2013)

Doba napreduje denne míľovými krokmi, to sa často odzrkadľuje na vnímaní niektorých vecí. Kým v minulosti mohlo byť RCZ talizmanom za rozumnú cenu, dnes si naň verejnosť zvykla a preto prišlo s výraznou zmenou masky. V perleťovej bielej metalíze a čiernej streche ho okolitý ľud vnímal naozaj pozitívne, hlavy sa otáčali za ním ako sovy. A to prosím sedíte len v Peugeote, nie Porsche. Dovolím si tvrdiť, že má oveľa väčšiu dizajnovú iskru ako Audi TT, ale to je podstatne kratšou históriou zrodu. Francúzi skrátka trafili do čierneho.

[adsense]

Palubnú dosku väčšinou uvidí len majiteľ a ten ocení, že auto ostáva navzdory minimu miesta celkom praktické pre dve osoby. Možno sa mohli troška inovovať tlačidlá autorádia, alebo zaslepiť nevkusná štrbina v stredovej konzole, ale to je tak všetko. Okrem týchto pozostalých drobností sa v RCZ môžete stále spoľahnúť na analógové hodiny medzi výduchmi klimatizácie, zakrojený športový volant a rozsiahlu komfortnú výbavu zahŕňajúcu navigáciu, hi-fi systém, či vyhrievané kožené sedadlá.

Pred dvoma rokmi som sa s chudou šelmičkou vybral na závodný okruh Slovakia Ring, ešte si dobre pamätám ako strašne stiesnene sa cítila moja hlava v helme. Pri každom brzdení helma narážala do A-stĺpika alebo vrchu strechy. Nástupkyňa rosnička verne preberá tieto neduhy. Miesta na hlavu tu ozaj nie je veľa, preto dve strešné bubliny nie sú len samoúčelné, keby ich nebolo, vodič s výškou nad 175 cm by sa len ťažko zmestil do kabíny, nieto ešte s helmou.

Peugeot RCZ 1.6 THP (2013)

Na pozdĺžne posúvanie sedačky nemám absolútne žiadne výhrady, dáva priestor aj pre dlhonohé postavy. Okrem toho, vzadu máte dve núdzové sedadlá, avšak ostávajú stále skôr na uloženie príručnej batožiny, než posadenie dákeho pasažiera, pretože strecha sa tu už rapídne zvažuje dolu a ani nohy nie je kam dať.

Hotové terno je batožinový priestor. Ten mu môže závidieť kadejaký konkurent z brandže. Na výšku možno neuložíte bohviečo, zato na dĺžku a šírku sa zabalíte bez problémov. Vyjadrené v objemovej jednotke, narábate s 384 litrami v základe, a po odklopení zadných sedačiek vzrastie hodnota na 760 litrov. Zmestí sa sem napríklad veľký LCD televízor.

Jazda! Po dizajne druhé najväčšie potešenie pre majiteľa. Peugeot RCZ som si zaľúbil práve pre jeho dynamické vlastnosti a univerzálnosť v bežnom cestovnom rytme. Či jazdíte po meste, na okreskách, diaľniciach alebo okruhu, prináša radosť z jazdy.

V meste sa tešte na celkom slušné filtrovanie podvozka od nerovností, vrátane milé pohľady chodcov. Interiér nevŕzgal, kosti mi ostali na správnom mieste a tiež som sa nestretol, že predný nárazník zadrel o obrubník, či vjazd do po podzemnej garáže.

Peugeot RCZ 1.6 THP (2013)

Pri parkovaní vám trocha prekáža predná kapota, ale parkovacie senzory to vyriešia. Pozdĺžne vchádzanie medzi autá v stiesnených uličkách komplikuje slabý polomer otáčania, zato sa nezabudlo na veľké spätné zrkadlá, v ktorých krásne vidíte na koleso a nemusíte odhadovať  koľko miesta ostáva od obrubníka a vášho disku.

Okresné cesty a diaľnice boli hlavným dianím terajšieho testu. Na závodný okruh som nezavítal, keďže technicky auto ostalo bez zásadných zmien a plytvať benzínom len kvôli naháňaniu pár sekúnd za lepší čas mi prišlo zbytočné. Radšej som si vychutnal obrovský potenciál motora a podvozka na verejných komunikáciách. Peugeot RCZ je úžasné auto pre človeka, ktorý nepotrebuje riešiť kompromisy a má v hlave jasno.

Praktický šperk so štvorvalcom vyvíjaným spoločne s BMW prezrádza neskutočné športové vlohy. Každé jedno zrýchlenie váš mozog rozpoznáva ako intenzívny vnem  a uloží ho do pamäte k nezabudnuteľným životným okamihom. Naladenie zvukovej kulisy nie je všetko, samotné sprevodovanie stupňov  si zaslúži metál.

Peugeot RCZ 1.6 THP (2013)

Auto disponuje okázalou dynamikou v akejkoľvek rýchlosti, do maxima sa dostanete pozoruhodne rýchlo, každý prevod má svoj zmysel, sú krátke, ale nie natoľko, aby v diaľničných limitoch znervózňoval agregát posádku alebo ťahal z nádrže neúmerné litre drahého naturalu. Pri pokojnom využívaní budete jazdiť za 6,8 l/100 km, keď troška popreháňate rosničku po okreskách, vypýta si cca 9,5 litra „kvalitných mušiek“.  Prekonať desaťlitrový apetít chce riadne športový naturel osobnosti.

Potrebujete krásne auto so silným motorom? Nechcete s ním šantiť len v lete a kupovať každú sezónu nové gumy? Radi cestujete a myslíte, že neexistuje športové auto, ktoré neotravuje vo vyšších rýchlostiach prehnaným dunivým zvukom? Určite sa tu nachádza jedna alternatíva, prečítali ste si o ňom recenziu. Peugeot RCZ.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1 598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 147 / 5800
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 255 (275) / 1700
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 235
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 7,5
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 8,8 l /5,6 l / 6,7 l
Spotreba počas testu (l/100km): 7,8
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4287 / 1845 / 1362
Batožinový priestor - min./max. (l): 384 / 760
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1297 / 408

Ceny

Základná cena: 27 650€
Cena verzie od: 27 650€
Cena testovanej verzie: 34 220€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.
Comments (5)
  • Kevin Laca

    Recenzia je pomerne dobra, aj ked mne sa zda ze niektore casti som uz niekde cital…
    Mohli by ste mi prosim vysvetlit pojem "nevkusna strbina" ? Myslite odkladaci priestor pre mobil penazenku atd. ? … Facelift dostal novy interier (ovladanie radia) cize je tam "inovacia"…
    Ostatne (Y) Len tak dalej 🙂

  • Milan Csaplár

    Kevin, dnes som videl pekný kúsok, tiež perleť…

  • Testy Automobilov

    Kevin, autoradia su tam stale rovnake, aj palubna doska, akurat náš model nemal zabudované autorádio s telefónom a SIM kartou, preto tam vznikla nevkusná štrbina. Ďakujeme za reakciu!

  • Peter Masár

    Veľmi pekný – mal som tu česť zajazdiť si na autosalóne.

Leave a Comment

Instagram

Load More

Facebook