Menu
  • Malé retuše
    Malé retuše
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Úzke kolesá, nevinný vzhľad, tri valce pod kapotou a pätoro dverí. To sú hlavné atribúty inovovaného najmenšieho Peugeotu 107. Opäť som sa cítil jeden týždeň nereprezentatívne. Nepúšťal by som sa s ním ďalej, než odviezť dcéry na zoombu.

Peugeot 107 1.0 EVA

Krpec 107 nie je vhodný ako primárny štvorkolesový spoločník do rodiny, no pre vašu ženu posadnutú nákupmi, prípadne inými aktivitami v meste očarí. Vyrába sa spoločne s modelmi Citroen C1 a Toyota Aygo v Českej republike niekoľko rokov. Peugeot sa rozhodol omladiť svoj typ, a hlavne naordinovať mu solídnejší materiál do interiéru. Výsledok je poznať na exteriéri osadením LED-diód slúžiacich na denné osvetlenie. Jemné korektúry nastali aj v nárazníku, či maske chladiča. Boky a zadok neprešli extrémnejším fílingom.

Sadnúť si po dlhej dobe do nízkorozpočtového automobilu stavaného pre masovú skupinu zákazníkov vzbudí pozornosť na každý hendikep v ovládaní. Množstvo prvkov v miniautomobile vás presvedčí o jasnom poslaní, ja som si však nedal povedať a vybral som sa so 107-čkou naprieč celým Slovenskom. Absolvovať pol tisíca kilometrov za deň na úzkych a plochých sedačkách ma stálo týždňové pobolievanie chrbtice. Nie sú stavané vhodne, opierka hlavy nedosiahne na temeno hlavy ani pri kolkom nastavení operadla. Keď nemáte opreté celé telo v sedačke, po sto kilometroch jazdy ste súci ísť k ortopédovi. V meste a kratších vzdialenostiach však budú postačovať na presuny. Napríklad vďaka malým rozmerom karosérie nie je vhodná 107-čka len do rodiny, ale aj na rozvoz pizze, či iného podobne orientovanému účelu.

Výhoda francúzskeho zástupcu mestského segmentu vozidiel spočíva v praktickosti. Napriek útlym rozmerom mu v dielni namontovali štvoro dverí po oboch bokoch karosérie, čo je nesporná prednosť voči iným konkurentom, ktorí ponúkajú v základe len dvoje dvere. Osoby nasadajúce dozadu nemusia robiť akrobatické manévre, aby sa na zadnú lavicu sedadla poskladali. Dvere poskytujú mimoriadne veľký uhol otvorenia. Posed na zadnej lavici som si na nejakých tristo kilometrov jazdy vyskúšal v polospánku. Môj typ postavy (178cm, štíhly) nemal problém s komfortným posedom v oblasti hlavy, či nôh. Dokonca, zadné opierky hlavy sú v lepšom súlade s operadlom lavice, v podstate sa sedí pohodlnejšie na krajoch druhého radu sedadiel, než na tých predných. Keby mali automobily svoj zverokruh, stosedmička by si za toto vyslúžila znamenie Rak.

Peugeot 107 1.0 EVA

Ešte sa vrátim dopredu, zabudol som opísať pocity z palubnej dosky. Vizuálne im nie je čo zásadné vytknúť. Peugeot dbal na celkom slušné zlícovanie, nepohŕda mäkkými plastmi a samozrejme do pozornosti udrie príťažlivé stvárnenie palubnej dosky. Kombinuje tmavé farby so svetlými, ktoré medzi sebou kontrastujú a výsledok potom nevyzerá fádne. Peugeot dokazuje, že aj za lacno sa dá vymyslieť niečo pekné, stačí troška fantázie. Na druhej strane mince sa ako obyčajne zvýrazňujú nedostatky. Krása si vyberá daň v podobe slabo čitateľných ikoniek, našťastie len v displeji autorádia. Menu nevidieť v oranžovom podsvietení za každých podmienok a hrať sa s ladením staníc alebo prepínaním vyžaduje pozornosť, čo sa nevypláca za jazdy riskovať. Tiež mám obavy o umelé ovládače klimatizácie. Tvar veľmi pekný, ale stačí jeden nerozumný ťah, a ostane vám v ruke ich časť.

[adsense]

Do jednej stati spíšem ďalšie nepodarené riešenia. Elektrické ovládanie predných okien sa vykonáva rovnako ako v Škode Citigo. Vodič nemá tlačidlo spolujazdcovho okna po ruke na ľavej strane dverí, musí sa načahovať cez celú kabínu. Kompromisom mohla byť inštalácia do stredného panelu, alebo medzi predné sedadlá k rukoväti ručnej brzdy. Nepáčia sa mi ani „cuplíky“ centrálneho zamykania vyčnievajúce nad obloženie dverí. Určite budú lákať dlhoprstých. Kameň úrazu nedostatkov sa nachádza v zadných dverách, kde namiesto švihadla na otváranie okien použili len výklopné okná a páka umiestnená pri skle nehorázne špatí dojem v aute.

Takmer tisíc kilometrov po Slovensku preverilo základnú pohonnú jednotku najmenšieho Peugeotu. Trojvalec so skromným objemom jedného litra sa správa živo. V meste letí o dušu a necháva za sebou mnohé nemotorné vozidlá, pričom spotreba atakuje maximálne hranicu piatich litrov. Za mestom mu to už tak dobre nejde, hlavne ak chcete dostať výkon pri predbiehaní. Správnou voľbou je vždy tretí stupeň, ten energickejšie potiahne až po červené pásmo otáčok. Ale ten zvuk sa vám páčiť rozhodne nebude. Ako keby ste stínali motorovou pílou mohutný strom, ktorý dáva mašine zabrať. Posádka razom spozornie a vodiča občas obleje kvapka studeného potu, keď len tak-tak stihne predbehnúť dve pomalšie autá na okresnej ceste a v protismere sa rúti dvanásťtonový kamión. Rozhodne si treba dôkladne zvážiť predbiehanie, pretože v podobnom scenári sa neraz ocitnete, no nemusí vždy šťastne dopadnúť. Peugeot 107 radšej volí pokojné tempo v kolóne, než pretekárske maniere. Tomu zodpovedá samotná konštrukčná rýchlosť 157km/h a zrýchlenie z 0 na 100km/h za 14,2 s.

Peugeot 107 1.0 EVA

Hoci stosedmička jazdí na uzučkých pneumatikách s rozmermi 155/65 R14, málokedy dáva pocítiť horšiu stabilitu na cestách. Stačí logicky zvážiť predpoklady daného modelu. Jazdiť so 107 rýchlo sa ani nedá, ak sa vám napriek tomu podarí vletieť do zákruty príliš rýchlo, ABS čo-to odrobí za vás, aspoň na suchej ceste. Na mokrej ceste letíte von zo zákruty a jediné čo pomáha je rýchle ubratie plynu a čakať, kedy pneumatiky opäť chytia stopu. Na druhej strane majú úzke gumy určité výhody. Pri parkovaní sa osvedčia v stiesnených podmienkach, pretože znižujú polomer otáčania a vy zaparkujete takmer všade. Ďalej znižujú valivý odpor, čo sa prejavuje pozitívne na spotrebe paliva.

Komu odporučiť tento model? My sme testovali verziu EVA, ktorá je určená predovšetkým nežnému pohlaviu. Na karosérii aj v interiéri boli motívy kvetiniek. Peugeot 107 bude slušne spĺňať úlohu mestského vozidla, no za mestom sa s ním budete často trápiť. Oceníte pätoro dverí, úsporný motor a pekný dizajn. Ak toto je pre vás rozhodujúce pri výbere sekundárneho vozidla do garáže, ste na správnej adrese.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: zážihový/radové
Počet valcov/ventilov: 3/12
Zdvihový objem (cm3): 998
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 50/6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 93/3600
Prevodovka typ/počet stupňov: M/5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 157
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 13,7
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,1/3,8/4,3
Spotreba počas testu (l/100km): 4,8
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3435/1630/1470
Batožinový priestor - min./max. (l): 130/751
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 905/285

Ceny

Základná cena: 7 390€
Cena verzie od: 8 490€
Cena testovanej verzie: 8 490€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook