Menu
  • Iba na tri valce
    Iba na tri valce
    • | Foto 
    • | Komentáre
    Kto by to bol povedal, že Opel Astra bude mať raz pod kapotou iba trojvalcové motory? Piata generácia si s nimi, po facelifte, musí vystačiť. Otestoval som najvýkonnejší z nich, ktorý to „zabil“ prevodovkou CVT.

Opel Astra 1.4 Turbo CVT

Ani sa nečudujem, ak vám zaškrípalo v ušiach, po prečítaní prvých viet. Astra iba s trojvalcom? CVT prevodovka? To sa tí Nemci naozaj zbláznili? Veru, poslednú otázku som si kládol už keď prišla informácia so zlúčením PSA, teda Francúzmi. Nemci a Francúzi na jednom fronte. Aké komické, vzhľadom na ich minulosť! Ale teraz vážne. Odporúčam dočítať celú recenziu, pretože tie počiatočné predsudky treba iba prehltnúť.

V rámci faceliftu došlo na drobné úpravy exteriéru, ktoré však prebehli iba na prednej maske chladiča a zadných svetlometoch. Inak je Astra rovnaká. Atletická a dynamická zároveň. V danej testovanej verzii jej do športového vzhľadu dopomáhali čierne disky kolies. Vínovo červená metalíza z tej dynamiky, podľa mňa, uberala. Ale aby som to zbytočne dlho nenaťahoval, facelift vonkajšku vozidla je len decentný, takže budúci majitelia nemusia smútiť za staršou verziou. Navyše, teraz by mala byť piata generácia v najlepšej forme, nakoľko sa nejaké tie roky vyrába a prvé výrobné chyby by už mala mať za sebou, čiže bude spoľahlivejšia.

Siahlo dlho sa nezdržím ani opisom interiéru. Tu vidím stále ergonomicky a precízne stvárnenú palubnú dosku. Je tu však nový polodigitálny prístrojový panel ako má aj väčší model Insignia. V závislosti od výbavy, môžete vyberať aj z príjemnejších materiálov ako sa prezentujú práve tie v testovanom exemplári. Mám na mysli hlavne čalúnenie sedadiel z alcantary a kože.

Pripomeňme si tiež, že posed za volantom je skvelý, rovnako dobre padne do rúk volant s ideálnym vencom a veľkým rozmedzím výškového, aj pozdĺžneho nastavenia. Hlavným centrom palubnej dosky je stredová konzola tvorená z dotykového multimediálneho systému a samostatnej klimatizácie. Takéto riešenie vítam, je pre mňa pohodlnejšie nastaviť si teplotu v aute cez príslušné tlačidlá ako hľadať to v menu LCD displeja. Jediné, čo som na stredovej konzole nepochopil, je malá a absolútne nevyužiteľná štrbina, do ktorej nestrčíte ani ten najmenší mobil sveta.

Na zadných sedadlách sa sedí taktiež, na danú kategóriu vozidla, veľmi pohodlne. K dispozícii je veľká lakťová opierka a držiaky na malé PET fľaše vo dverách. Dokonca, za príplatok, môžu byť krajné sedačky vyhrievané. Lavica bola delená v pomere 40:20:40, čo dovoľuje prepravovať dlhšie predmety ako napríklad lyže a zároveň dokážete odviezť štyroch pasažierov. Batožinový priestor disponuje základnou kapacitou 370 litrov a sklopením operadiel sa navýši na trojnásobnú úroveň, no nevznikne rovná podlaha. Avšak, samotný základný objem pohltí množstvo batožiny. Výrez je totiž kubického tvaru.

Teraz to hlavné. Motor a prevodovka. Ako som už vyššie spomínal, Opel Astra spolupracuje len s trojvalcovými agregátmi, pričom je jedno, či ide o benzín alebo diesel. To najvýkonnejšie, čo môžete pod prednú kapotu Astry objednať je benzínový trojvalec 1.4 TURBO, ktorý spolupracuje výhradne s CVT prevodovkou. Ponúka výkon 107 kW a nie je vôbec zlý.

V prvom rade ma príjemne prekvapilo štartovanie trojvalca za studena. Troška sa ozýva, má taký mierne dunivý a hrubý chod, ale veľmi mi to pripomínalo niekdajší štvorvalec 1.4 TURBO v štvrtej generácii Astry. Po pár sekundách sa stíši a potom pracuje naozaj v tichom a takmer v kultivovanom režime. Slovo "takmer" znamená, že prevodovka CVT so siedmimi virtuálnymi prevodmi ho na 90% ponecháva v pásme 1000 ot./min. Keď som prepol na manuálne radenie so zámerom zistiť aký stupeň má pri rýchlosti 50 km/h, často svietila na displeji šestka.

Takto malé otáčky znamenali veľmi priaznivé hodnoty na spotrebe paliva. Málokedy atakovala šesť litrov na 100 km jazdy. Ani silnejšie stlačenie pedálu nedovolilo motoru nadýchnuť sa, radšej sa využíval krútiaci moment. Astra svižne akcelerovala už od nejakých 1200 ot./min. Veľmi nízke otáčky však priniesli aj zásadné negatívum a to v podobe vibrácií motora. Bolo z neho cítiť, že sa „dusí“, hoci poslúchal prevodovku. Niečo podobné som zažil aj pri teste Citroënu Spacetourer s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Okrem tohto neduhu mi však daná motorizácia robila úsmev na perách.

Stačilo vyjsť za mesto a dať motoru troška nadýchnuť. Ak je tu len 107 kW výkonu, tak som asi zostarol a začal vnímať rýchlosť inak. Pravdou však je, že Astra atakovala vysoké čísla na rýchlomere skôr ako som čakal. Motor rád zamieril do vysokých otáčok a vôbec to nebol vysávačový zvuk ako to poznáme z iných áut, ktoré sú kombinované s CVT prevodovkou. Predbiehanie tak bola radosť.

K živému motoru dobre padne presné riadenie a perfektný podvozok, ktorý už má čo-to odžité v tejto generácii. Oproti štvrtej generácii pracuje s o dvesto kilogramov ľahšou váhou, čo pridalo na výborných jazdných vlastnostiach. Astra je v tejto kategórii jedno z najlepších áut. Trojvalca by som sa nebál. Aspoň nie toho najvýkonnejšieho.

Fotogaléria

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Instagram

Load More

Facebook